Petollinen sokeripommi voi pilata treenitavoitteesi

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kuva: Pexels

Monelle salitreenaajalle palautusjuomasta on tullut lähes välttämätön tapa. Treeniä ei voi lopettaa ilman sitä. Olen kuulunut pitkään tähän joukkoon.

Palautusjuoma on nimensä mukaisesti tarkoitettu palauttamaan lihakset kovasta fyysisestä suorituksesta. Etenkin lihasten kasvuun tähtäävä harjoittelu vaatii tankkausta suhteellisen pian, puolen tunnin sisällä treenin päättymisen jälkeen. Tämä tarkoittaa käytännössä proteiinia ja hiilihydraattia.

Palautusjuomassa piilee kuitenkin riski, etenkin jos tavoitteena on kehon kiinteytyminen tai painon pudottaminen.

Etenkin valmiit palautusjuomat sisältävät runsaasti lisättyä sokeria, joka ei ole laihduttajan ravintoa. Pahimmillaan yksi muutaman desin tetra saattaa sisältää lähes 30 grammaa sokeria. Se vastaa kymmentä sokeripalaa. Peruskuntoilijalle, joka ei elä kuten fitness-urheilija, tämä voi olla petollinen pommi.

Juha Hulmi alias Lihastohtori on osuvasti kirjoittanut blogissaan seuraavasti: ”Toimiva fyysinen harjoittelu ja perusruokavalio eivät saa jäädä minkään yksittäisen tekijän, ei edes palautusjuoman jalkoihin.”

Tässä kiteytyy yksi palautusjuomafanaattisuuden ongelma. Ilman palautusjuomaakin treeni voi olla kehittävää, ja yleensä onkin. Palautusjuomaan keskittymisen sijasta olisi järkevämpää keskittyä laadukkaaseen treeniin ja sen jälkeiseen ruokailuun sekä palauttavaan lepoon. Ja nyt puhun ensisijaisesti kuntoilijoista.

Jos jätät palautusjuoman väliin, saatat huomata, miten paljon paremmin ruoka maistuu treenin jälkeen. Jos sen sijaan juot vatsalaukun täydeltä hiilihydraattipitoista nestettä, se jää suhteellisen pitkäksi aikaa vatsaan etkä välttämättä jaksa syödä ravintoarvoiltaan laadukkaampaa lämmintä ateriaa vasta kuin parin tunnin päästä. Tutkimusten mukaan myös heraproteiini saattaa heikentää merkittävästi nälän tunnetta.

Paljon sokeria sisältävä palautusjuoma voi olla myös yksi syy siihen, miksi paino ei tipu aktiivisesta treenaamisesta huolimatta. Aloita siis vähentämällä palautusjuoman hiilihydraattimäärää. Jos haluat nauttia hiilihydraattia treenin jälkeen, muokkaa palautusjuoma itse lisäämällä heraproteiinin sekaan hieman maltodekstiiriä tai nauti proteiinijuoman kanssa pieni banaani.

X