Tee testi: Oletko sitku-, mutku- vai nytku-ihminen?

Jaa kaverilleTilaa Seura

Personal trainerina tapaan tämän tästä ihmisiä, jotka haluaisivat päästä kuntoon, mutta sitten tulee se mutku. Tai sitku.

Näitä mutku- ja sitkuihmisiä on paljon. Niin paljon, että alan jo tunnistaa heidät kaukaa.

Yksi tunnusmerkki on kehonkieli. Mutkuihmisestä näkee, että hän nauttii liikaa nykyisistä elintavoistaan. Vaikka ihminen tunnistaa itse ongelmansa ja haluaisi tehdä asialle jotain, nykyiset elintavat vievät voiton.

Vaatii melkoisen sitkeän valmentajan, jotta tällaisen ihmisen pään saa lopulta käännettyä. Yleensä se pään kääntäjä on lääkäri. Lääkärin viesti esimerkiksi uhkaavasta diabeteksesta on yllättävän tehokas motivaattori.

Sitkuihmisen motivaatio muutokseen on hieman paremmalla tolalla. Sitkutyyppi on periaatteessa valmis aloittamaan muutosprosessin, mutta ei ihan vielä. Parempi ajankohta voisi olla esimerkiksi sitten, kun lomat loppuvat ja pääsee takaisin arkeen. Silloin otetaan itseä niskasta kiinni.

Tällaisen selityksen kuullessaan valmentaja tietää varsin hyvin, mitä tulee tapahtumaan. Tätä henkilöä ei näy valmennuksissa ensi viikolla eikä ensi vuonnakaan. Ellei sitten esimerkiksi paras kaveri tule hakemaan kotoa ja maksa salikorttia tai personal trainerin valmennusta. Sitkuihmisessä on potentiaalia, hän vain vaatii tavallista enemmän ”potkua persauksille”.

Kolmas ryhmä on se, jota valmentaja rakastaa. Nytkuihmiset. He ovat tyyppejä, jotka päättävät ja toteuttavat. Tekevät ja etenevät kuin juna kohti tavoitetta.

Nytkuihmisistä meidän jokaisen pitäisi ottaa mallia, niin elämäntaparemonteissa kuin työelämässä.

Nytkuihmisen huono puoli voi olla liiallinen kärsimättömyys. Valmennuksissa tällainen ihminen voi vaatia valmentajalta tuloksia epärealistisella aikataululla tai esittää jopa tavoitteita, jotka ovat mahdottomia toteuttaa.

Paras yhdistelmä olisi sopiva sekoitus nytku- ja sitku-ihmistä. Yhdistelmä jalat maassa -asennetta ja tahtoa. Yhtä kaikki, mutku- ja sitkuihmisilläkin on toivoa. Tärkeintä kaikessa henkilökohtaisessa kehittymisessä on tavoitteen asettaminen. Mutkuihminen tarvitsee vain riittävän hyvän syyn, sitkuihminen ehkä jonkinlaisen kannustimen lähipiiristään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa muutosta.

X