Tervetuloa hyvinvointiremontti! Näillä 22 vinkillä pääset alkuun

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Kuva: Pexels

Hyvinvointiremontti ja uusivuosi kuuluvat tunnetusti yhteen, mutta turhan usein sana ”remontti” viittaa lyhytaikaiseen diettiin, johonkin, joka ei tule kestämään. Käytin kyseistä sanaa otsikossa, koska mielestäni remontti kuvaa hyvin oman hyvinvoinnin parantamista. Se pitäisi kuitenkin aina yhdistää kokonaisvaltaiseen elämäntapamuutokseen, joka voi pitää sisällään radikaalejakin muutoksia omaan arkeen.  Taika piilee siinä, että nämä muutokset eivät ole liian vaikeasti toteutettavissa.

Olen törmännyt useita kertoja tilanteisiin, joissa ihmisellä on motivaatio aloittaa, mutta sen jälkeen ei tiedetä, mitä tehdä. Esimerkiksi ruokavalion muuttaminen katsotaan liian vaikeaksi. Siihen saatetaan yhdistää valtava määrä vihanneksia päivässä tai ruoka-aineita, joiden maku ei houkuttele. On lähes varmaa, että tällainen jo ajatuksissa tuhoon tuomittu ruokavalioremontti ei tule kestämään muutamaa viikkoa pidempään.

Päätin koota listan vinkkejä, jotka on mietitty tavallisen elämäntaparemonttiin ryhtyvän kannalta. Ne on mietitty siten, että remontti johtaisi pysyvään elämäntapojen muutokseen. Listassa on myös asioita, jotka vaativat ”jumppaamista” omassa arjessa. Helpolla tulokset eivät synny, mutta liian suuret muutokset arjessa eivät yleensä vie kohti tavoitteen toteutumista.

Vinkit eivät ole ”paremmuusjärjestyksessä”.

  1. Lisää veden juontia. Juo pari lasia heti aamuisin.
  2. Unohda vaaka. Se tuo yleensä stressiä. Kehonkoostumuksesi muuttuu kyllä, kun ryhdyt töihin. Tällöin peilikuva voi kertoa paljon enemmän.
  3. Älä vaadi itseltäsi liikaa. Aloita pienistä muutoksista ja kiitä itseäsi pienistä onnistumisista.
  4. Älä aloita liian raskaalla liikunnalla. Se voi kostautua rasitusvammoina, mikä voi lopettaa hyvinvointiremontin lyhyeen.
  5. Opettele syömään aamiainen.
  6. Lisää arkista liikuntaa. Pidä kehosi liikkeessä. Jokainen liike on tärkeä. Sillä ei ole väliä, miten liikut.
  7. Tee 2-3 kertaa viikossa kevyesti hengästyttävä harjoitus. Sekin voi olla mitä tahansa, missä hengästyt, kunhan suoritus kestää vähintään 30 minuuttia.
  8. Vähennä sokerisia elintarvikkeita asteittain. Jos olet tottunut ostamaan sokeroituja jogurtteja, vaihda ne maustamattomaan jogurttiin tai maitorahkaan, johon sekoitat pakastemarjoja tai sokeroimatonta mehukeittoa.
  9. Pyri opettelemaan ajattelutapa, jossa ajattelet tekeväsi terveydellesi hyvää jokaisella hyvällä ruokavalinnalla. Vaihda vehnäleipä kauraleipään, tämä tekee hyvää paitsi sydämelle, myös vatsalle.
  10. Ajattele terveellisiä valintoja myös rahansäästön kannalta. Jos ostat vähemmän ”turhaa” eli sokeriherkkuja, pikaruokaa tai sipsejä, säästät rahaa ja teet samalla hyvää itsellesi.
  11. Opettele nauttimaan pienestä epämukavuudesta. Lähde joskus lenkille huonolla ilmalla ja kiitä itseäsi, kun teit jotain, mitä moni muu ei tekisi.
  12. Älä mene nälkäisenä kauppaan. Tämä vinkki todella toimii.
  13. Tee salaatti valmiiksi isoon astiaan. Aikaa menee kerralla hieman enemmän, mutta näin varmistat, että jääkaapissa on salaattia pariksi, kolmeksi päiväksi jokaiselle aterialle.
  14. Vaihda kovat rasvat pehmeisiin. Jälleen kerran teet terveydellesi palveluksen. Pidä aina keittiössä oliiviöljypullo, josta voit lorauttaa salaattiin tai vaikkapa puuron päälle.
  15. Pyri syömään proteiinia joka aterialla.
  16. Ota täysi hyöty irti kananmunista ja säästä rahaa! Munakas on täydellistä ravintoa hyvinvointiremontissa. Lisää munakkaaseen mielivihanneksiasi ja nauti vihersalaatin kera.
  17. Pidä keittiössä aina pähkinöitä. Niistä saat hyviä rasvoja ja proteiinia. Voit lisätä pähkinöitä vaikkapa salaatin sekaan.
  18. Älä syö juuri ennen nukkumaanmenoa. Tämä voi heikentää unen laatua, mikä puolestaan vaikuttaa kokonaisjaksamiseesi.
  19. Tee joka viikkoa vähintään yksi lihasharjoitus. Se voi olla vaikkapa kyykkäämistä omalla kehonpainolla olohuoneessa, lankutusta, hauiskääntöjä kahvakuulalla tai helpotettuja punnerruksia polviasennossa.
  20. Luovu sokeripitoisista juomista tai vähennä niiden käyttöä merkittävästi. ”Korvikkeena” voit käyttää sokeroimattomia mehutiivisteitä.
  21. Pyydä kaverisi mukaan liikkumaan! Moni nauttii liikunnasta enemmän seurassa. Kaverisi voi olla samassa tilanteessa, eli autatte tällöin toinen toisianne!
  22. Ennen kaikkea: Unohda lyhytaikaiset dieetit ja ateriankorvikkeet!
X