Voita sohvan kirous – Viisi mentaaliharjoitusta, joilla käynnistät muutoksen

Jaa artikkeli
Kuva: Pexels

Personal trainerina olen välillä miettinyt pääni puhki etsiessäni ratkaisua siihen, miten voittaisin sohvan.

Sohva ja jääkaappi ovat nimittäin liikunta-alalla työskentelevien pahimmat vastustajat. Sohva vetää ihmisiä puoleensa sen verran tehokkaasti, että sen kanssa saa tehdä kaikkensa. Ja kun sohvalta nousee ylös, jääkaapin vetovoima on suorastaan mykistävä.

Personal trainerin tehtävää mutkistaa se, että hän ei yleensä pääse potentiaalisen asiakkaansa kotiin auttamaan tässä taistelussa.

On siis keksittävä muita keinoja. Ja näitä keinoja, uskallan väittää, pohtii 99 prosenttia hyvinvointialan ammattilaisista. Miten motivoida ihminen liikkumaan? Miten saada ihminen voittamaan mieliteot ja panostamaan omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa?

Niin se vain on, että ihmisten väärät valinnat ovat jatkuvasti estämässä tätä tavoitetta.

Meillä jokaisella on keino taistella sohvan ja jääkaapin vetovoimaa vastaan. Se ei vaadi lihasvoimaa.

Se vaatii tahdonvoimaa.

Seuraavassa annan joitakin ajattelumaailman keinoja, joilla voit aloittaa taistelun. Se ei ole helppoa, etkä välttämättä onnistu ensimmäisellä, toisella etkä vielä kuudennellakaan kerralla. Pääasia, että jokaisella kerralla pyrit pääsemään edellistä kertaa parempaan lopputulokseen.

Oleellista on, että keskityt ja ymmärrät, mikä tavoite kullakin mentaaliharjoituksella on. Tavoitteena on paremmin voiva sinä.

Seuraavassa joitakin arkipäiväisiä tilanteita ja keinoja selvitä niistä mentaaliharjoituksella.

  1. Sinulla on nälkä. Pakasteessa olisi pitsaa, joka olisi helppo vain heittää uuniin.
    Mentaaliharjoitus: Mieti, mitä kaikkea ylimääräistä jääkaappiin on kertynyt. Testaa, mitä saat niistä aikaiseksi. Esimerkiksi munakkaan, jonka hyvä maku voi yllättää. Samalla jääkaappi tyhjenee ja hävikki vähenee. Kerää hyvää fiilistä itseesi siitä, että pystyit vastustamaan pakastepitsan kutsua. Mieti, että kehosi säästi juuri 600-1000 ylimääräistä kaloria ja melkoisen määrän suolaa. Ole ylpeä itsestäsi!
  2. Mielesi tekisi rojahtaa sohvalle työpäivän jälkeen.
    Mentaaliharjoitus:  Mieti, mikä olosi on tunnin päästä sohvalla makoilun jälkeen. Mieti sen jälkeen, mikä olosi on tunnin kävelylenkin jälkeen. Tiedät vastauksen, jos olet joskus käynyt kävelylenkillä. Olo on taatusti parempi kuin sohvalla makaamisen jälkeen. Olet juuri todennut, että lenkille tai salille lähtö kannattaa. Toimi heti. Kiitä itseäsi myöhemmin.
  3. Makaat illalla sohvalla etsien televisiokanavilta jotain kiinnostavaa katseltavaa.
    Harjoitus: Kokeile, pystytkö nappaamaan kaukosäätimen saman tien käteesi ja painamaan punaista nappia. Kun olet tehnyt sen kerran, on paljon helpompaa nousta ylös, pestä hampaat ja siirtyä sänkyyn. Säästät hyvässä lykyssä tunnin-kaksi turhaa valvomisaikaa ja heräät seuraavana aamuna virkeämpänä. Onnittele itseäsi, olet ottanut ensimmäisen askeleen kohti uudenlaista iltarutiinia!
  4. Olet kaupassa karkkihyllyn edessä.
    Mentaaliharjoitus: Laske, montako sokeripalaa hamuamassasi 200 gramman suklaalevyssä on. Muuta levyn sisältämä sokerimäärä sokeripaloiksi jakamalla grammamäärä kolmella. Kuvittele sen jälkeen kyseinen sokeripalojen määrä lautaselle eteesi. Haluatko edelleen syödä suklaalevyn? Samaa harjoitusta voit käyttää vaikkapa sokerilimsahyllyllä.
  5. Olet syönyt ison lautasellisen ruokaa, mutta vielä olisi ehkä nälkä.
    Mentaaliharjoitus: Jaa kaikki syömäsi osiin. Ison annoksen kohdalla tämä tarkoittaa usein, että olet syönyt useamman sata grammaa lihaa, reilusti perunaa tai riisiä ja mahdollisesti vielä leipää ja sen päällä voita. Odota hetki. Juo lasi vettä. Anna ruuan laskeutua. Ajattele kaikkea syömääsi ruokamäärää uudestaan. Onko nälän tunne todellinen? Onko tunne, että et pärjää syömättä lisää? Jos olet vähääkään epävarma, lopeta syöminen ja hörppää vaikka kuppi kahvia jälkiruuaksi. Onnittele itseäsi, vastustit mahdollista ylisyömisen houkutusta.
X