Mistä tiedän, johtuuko selkäkipu noidannuolesta – hoidoksi kylmää vai kuumaa? Näin neuvoo selkäoireita hoitamaan fysioterapeutti

Jaa kaverilleTilaa Seura
noidannuoli
© ISTOCKPHOTO
Iskikö äkäinen selkäkipu, kun lapioit lunta? Kyse voi olla noidannuolesta. Näillä ohjeilla hoidat sen kotikonstein. Mutta miten voi olla varma, että vaiva on juuri noidannuoli?

1. Noidannuoli tuikkasi, kun lapioin lunta pihalla. Mikä ensiavuksi?

Jos pystyt, suorista selkä hellävaraisesti. Ei ole kuitenkaan järkevää viedä selkää suoraksi väkisin. Asento saattaa siis kivun takia jäädä hiukan kumaraan ja vinoon.

Kaikista tärkeintä tässä akuutissa vaiheessa olisi saada selkä rentoutettua.

2. Miten selkä rentoutetaan?

Voit rentouttaa selkää erilaisilla lepoasennoilla. Voit esimerkiksi käydä selinmakuulle ja nostaa jalat koukussa penkin päälle. Anna yläselän ja lantion painua alustaan kiinni.

Alaselän notkon alle voit laittaa tarvittaessa vaikka matalan pyyherullan tai tyynyn. Tässä asennossa voit harjoitella myös palleahengitystä. Palleahengitys lievittää kipua, aktivoi syviä selkää tukevia lihaksia, parantaa selän liikkuvuutta ja alentaa kivun tuottamia stressihormonimääriä kehossa.

Aseta kämmenet alimpien kylkiluiden kohdalle niin, että sormet koskettavat toisiaan.

Kun hengittäessä vedät ilmaa sisään, pitäisi vatsan hieman kohota ja sormien vähän erkaantua tosistaan. Tämä kertoo siitä, että hengität oikein pallealla etkä vain pinnallisesti rintakehän yläosalla.

Palleahengitystä voi käyttää myöhemminkin selkää rentouttamaan.

3. Kylmää vai kuumaa?

Akuutissa vaiheessa voit kokeilla kylmää. Jos sinulla ei ole apteekin kylmäpakkausta, tavallinen pakastevihannespussi käy. Kylmähaude on käärittävä ohueen pyyhkeeseen ennen iholle asettamista. Kylmä rauhoittaa selän tulehdusreaktiota ja saattaa vauhdittaa paranemista. Kylmägeelien vaikutus on sen sijaan hyvin pinnallinen ja jopa riittämätön.

Myöhemmin lämpö voi tuntua paremmalta ja rentouttaa kipeää kohtaa. Lämpöhauteeksi sopii mikrossa lämmitettävällä kaurapussi. Liikkuessa käytä villaista, selän alueelle tulevaa lämmittäjää.

4. Entä kipulääkkeet?

Ilman reseptiä saatavia kipulääkkeitä voi ottaa pahimpaan kipuun, kunhan noudattaa pakkauksen annostusohjeita.

5. Pitäisikö heittäytyä sohvalle ja odottaa kivun helpottamista?

Ei missään nimessä. Alussa lyhyt lepo voi olla paikallaan, mutta heti pahimman kivun hellitettyä pitää lähteä liikkeelle. Hampaat irvessä ei saa kuitenkaan liikkua, vaan kivun sallimissa rajoissa.

Paikallaan pysyminen vain pitkittää toipumista ja saattaa aiheuttaa sen, että selkään syntyy jäykkyyksiä ja virheasento. Liike panee vauhtia veren- ja nestekiertoon kipeällä alueella ja edistää näin kudosten paranemista.

Kävely on se kaikista yksinkertaisin ja lempein liikuntalaji. Myös vesiliikunta, kuten vesijuoksu ja muu pystyasennossa tehtävä vesijumppa, sopii hyvin toipumisvaiheessa.

Uinti ei ole suositeltavaa, sillä siinä selkään tulee taaksepäin taivutusta.

Tavallinen arki tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia toiminnalliseen harjoitteluun. Kun kävelet, kyykistyt, kumarrut tai kääntyilet, selkä vetreytyy.

6. Miten selkää kannattaisi täsmäjumpata?

Kun pahin kipu hellittää, kannattaa tehdä pieniä selkärangan ja lonkkien liikkuvuutta lisääviä harjoituksia.

Aloita vaikkapa yksinkertaisella kiertoliikkeellä. Käy selinmakuulle ja laita jalat koukkuun niin, että jalkapohjat ovat maassa. Kierrä jalkoja rauhallisesti puolelta toiselle. Voit kasvattaa liikerataa kivun sallimissa rajoissa.

Samassa asennossa voit tehdä myös lantion rullauksen. Nosta lantiota hallitusti ylös alustasta niin että jalkapohjat ja yläselkä pysyvät maassa. Laske alas rauhallisesti.

Pakaralihaksiakin on hyvä venyttää. Nosta selinmakuulla toinen jalka koukkuun niin, että pohje ja nilkka tulevat kehoon nähden poikittain. Vedä jalkaa itseesi päin. Voit pitää toisen jalan suorana tai koukussa.

Kylkimakuulla voit tehdä rintarangan avausta ja lonkan ulkokiertoa. Ohjeita löytyy Internetistä.

7. Mistä tiedän, että kyse on noidannuolesta eikä jostain muusta?

Sataprosenttisestihan sitä et voi tietääkään.

Lumbagolla eli kansankielellä noidannuolella tarkoitetaan selän pehmytkudoksen venähdystä, joka iskee äkillisesti. Sen voi aiheuttaa hallitsematon selän liike, kun nostat tai kumarrut poimimaan jotakin, vaikka vain kevyttä roskaa maasta.

Noidannuoli ärsyttää välilevyn uloimmissa säikeissä, nivelsiteissä tai lihaksissa olevia kipuhermopäätteitä.

Kipu tuntuu pistemäisenä yhdessä paikassa. Luonto suojaa vaurioitunutta kudosta laittamalla niin sanotusti tukiliivin päälle. Vauriota ympäröivät lihakset aktivoituvat ja menevät jumiin. Vaikka kipu voi olla hyvin ärhäkkää, mistään vakavasta ei ole kyse.

Iskiaskivun tunnistaa siitä, että se säteilee alaselästä jalkaan. Oireileva välilevyn pullistuma kipuilee taas yleensä aamuisin, ja kipu iskee harvoin äkillisesti kuten noidannuolessa.

Alaselän kivussa voi olla kyse myös sellaisesta hyvänlaatuisesta kivusta, jonka tarkkaa syytä ei tunneta. Alaselässähän on valtavan määrä kipua antavia kudoksia.

8. Kuinka kauan noidannuoli vaivaa?

Noidannuoli voi olla hyvin kiukkuinen alussa, mutta kivun pitäisi lieventyä ensimmäisen viikon aikana. Kaiken kaikkiaan kipu voi kestää kolmekin viikkoa.

Jos kipu ei hellitä, vaan pysyttelee 0–10-kipuasteikolla siellä 7 tuntumassa, on syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin. Myös, jos tulee äkillinen muutos ulosteen- tai virtsanpidätyskyvyssä tai jos tunto tai voima jaloissa heikkenee, on hakeuduttava lääkäriin.

9. Jos noidannuoli iskee toistuvasti, onko jotain tehtävissä?

Jos noidannuoli tulee useammin kuin kerran, usein sen taustalla on erilaisia lihasheikkouksia sekä huono lihasten liikkuvuus, liikkeenhallinta ja tasapaino. Onneksi näitä kaikkia voi treenata.

Uusiutuvan noidannuolen kiusatessa on syytä hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle.

Selkävaivojen syy saattaa löytyä jalkojen, lonkan ja pakaran heikoista lihaksista. Jos ne eivät tue kroppaa riittävästi, voima otetaan selästä.

Lihasvoiman ja liikkuvuuden kasvattamiseksi ei tarvitse mennä kuntosalille, vaan liikkeitä voi tehdä kotona oman kehon painolla.

Liikkeenhallinta on myös hyvin olennainen asia noidannuolen ja muiden alaselkävaivojen ennaltaehkäisyssä. Selkäsi saattaa esimerkiksi olla liian notkolla tai köyryssä, kun nostat jotakin, vaikkapa lapioit lunta. Liikkeenhallintaakin voi treenata fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaan.

10. Lisääkö ikääntyminen alaselkävaivoja?

Lisää, mutta oireilu muuttaa luonnettaan. Nuorempia vaivaavat usein välilevyn pullistumat ja iskias, vanhetessa vaivat johtuvat tyypillisimmin rangan kulumisesta ja lihasvoiman heikkenemisestä. Vanhetessahan lihasvoima heikkenee kiihtyvään tahtiin, joten sitä olisi treenattava entistä enemmän.

Myös tasapaino ja liikkeenhallinta heikkenevät ikääntyessä.

Asiantuntijana fysioterapeutti Niko Kortelainen, Auron Lahden Fysteam Oy.

X