Verenpaine koholla? Näin salakavalasti se oireilee – Lue kardiologian ylilääkärin neuvot sopiviin elintapoihin

Jaa kaverilleTilaa Seura
Tuoreita kasviksia
© Pekka Holmström / Otavamedia
Sydänkohtaus voi olla kohonneen verenpaineen ensimmäinen oire. Verenpaine kannattaa mittauttaa säännöllisesti; muuten et voi tietää, onko paineesi vaarallisesti koholla. Näillä vinkeillä alennat verenpainettasi.

1. Miten kohonnut verenpaine oireilee?

Ei mitenkään. Ainut keino selvittää varmasti, onko sinulla kohonnut verenpaine, on mittauttaa verenpainearvot. Tämä onnistuu lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla.

Verenpaineen pitää olla äärimmäisen korkea eli yläpaineen yli 200, ennen kuin se aiheuttaa selviä oireita, kuten huimausta, päänsärkyä, hengenahdistusta ja näköhäiriöitä.

Hitaasti, vuosien kuluessa noussut verenpaine on erityisen salakavala ja vähäoireinen.

2. Voiko sydäninfarkti tai aivohalvaus olla korkean verenpaineen ensimmäinen oire?

Kyllä voi. On varsin tavallista, että potilas on tuntenut itsensä täysin terveeksi, mutta saakin yllättäen sydänkohtauksen. Sairaalassa sitten todetaan, että hänellä ovat sekä verenpaine että kolesteroli koholla.

Korkea verenpaine ei nosta kolesteroliarvoja, mutta usein ne liittyvät yhteen. Monet epäterveelliset elintavat huonontavat sekä kolesteroli- että verenpainearvoja. Kumpikin nostaa yksinään sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Yhdessä ne moninkertaistavat sen.

3. Kuinka usein verenpainetta pitäisi seurata?

Keski-iästä lähtien pitäisi seurata verenpainetta säännöllisesti. Iän myötä verenpaine usein kohoaa, koska verisuonet menettävät kimmoisuuttaan. Jos on lisäksi muita sydän- ja verisuonisairauksille altistavia riskitekijöitä, kuten ylipainoa, korkea kolesteroli tai diabetes tai jos tupakoi, verenpainetta on seurattava erityisen tarkasti.

Jos yläpaine on alle 120 ja alapaine alle 80, riittää uusintamittaus 5–10 vuoden kuluttua. Jos verenpaine on alle 130/85, uusintamittaus pitäisi tehdä 2 vuoden kuluttua. Jos verenpaine on 130–139/85–89, tarvitaan tarkistusmittaus muutaman kerran vuodessa.

Kun lukemat ovat 140/90 tai enemmän, verenpaine on koholla. Tällöin verenpainetta pitää seurata jo tiiviisti.

Kotona tehtävä seuranta sopii hyvin lääkäri- tai hoitajakäyntien tueksi. Pelkkä verenpaineen seuraaminen ei kuitenkaan auta, vaikka siihen valitettavan usein tyydytään. Kohonneelle verenpaineelle on myös tehtävä jotakin. On kartoitettava sydän- ja verisuonisairauksien riskiä nostavat elintavat ja puututtava niihin.

Lievästikin kohonnutta verenpainetta kannattaa korjata elintapamuutoksilla.

4. Eli pitäisi laihduttaa, lopettaa tupakointi ja vähentää alkoholinkäyttöä?

Kyllä. Suurin osa kohonneesta verenpaineesta johtuu elintavoista. Muutaman kilon painonpudotus laskee verenpainetta 3–6 yksikköä, ja usein se jo riittää.

Jos tupakoi, sauhuttelun lopettaminen on tärkein keino pienentää kohonneeseen verenpaineeseen liittyvää valtimotaudin riskiä.

Alkoholin liikakäyttö ja humalajuominen nostavat verenpainetta. Alkoholin kanssa onkin hyvä muistaa kohtuus.

5. Vähemmän suolaa ja enemmän kasviksia, niinkö?

Juuri näin. Jos vähentää suolankäyttöä vajaalla teelusikallisella päivässä, verenpaine laskee 4–6 yksikköä. Suola kannattaa vaihtaa Pansuolaan, jossa on natriumia selvästi vähemmän kuin ruokasuolassa. Erikoissuolat, kuten meri-, aromi- tai Himalajan suola, eivät ole sen terveellisempiä kuin ruokasuolakaan, vaan niissä on aivan yhtä paljon natriumia.

Suurin osa saamastamme suolasta tulee kuitenkin elintarvikkeisiin valmistusvaiheessa lisätystä suolasta. Suolaa lisätään niin valmisruokiin, viljavalmisteisiin, lihavalmisteisiin kuin meijerituotteisiin. Kannattaakin siirtyä vähäsuolaisiin tuotteisiin.

Kyse ei ole vain suolasta, vaan ruokavaliosta kokonaisuudessaan. Sitä pitää rukata terveellisempään suuntaan. Se tarkoittaa vähemmän lihaa, rasvaa ja herkkuja, enemmän kalaa, kuituja ja kasviksia.

Verenpaineen mittaus

istockphoto

6. Auttaako kävely alentamaan verenpainetta?

Reipas kävely, joka vähän hengästyttää, on hyvä vaihtoehto. Kaikista pahinta on, että vain istuu. Mikä tahansa liikuntamuoto on parempi kuin istuminen.

Jos vain pystyy harrastamaan kävelyä kuormittavampaa liikuntaa, kuten vaikkapa juoksua tai kuntosalitreeniä, niin sellaista kannattaa suosia. Kunnolla hengästyttävä liikunta laittaa sydämen ja verenkierron tekemään töitä ja vahvistaa niitä. Verisuonet tottuvat siihen, että verenkierron määrä vaihtelee, ja suonet pysyvät joustavina. Myös sydämen kyky rentoutua paranee.

7. Milloin aloitetaan lääkitys kohonneen verenpaineen hoitoon?

Jos verenpaine pysyy yli 140/90:ssä elintapamuutoksista huolimatta, on aika aloittaa lääkitys. Voi olla syytä aloittaa lääkitys jo aiemmin, jos on muitakin riskitekijöitä, kuten diabetes tai munuaissairaus.

Korkean verenpaineen hoitoon on tarjolla lukemattomia erilaisia lääkkeitä. Nykyään pyritään yhdistelmälääkkeisiin, joissa yhdistetään 2–3 verenpainelääkettä yhteen tablettiin. Yksi parhaimmista ja paljon käytetyistä on ACE:n estäjän ja kalsiuminestäjän yhdistelmä.

8. Voiko elintapamuutokset unohtaa, kun aloittaa lääkityksen?

Ei missään nimessä, vaan elintapamuutokset ovat hoidon perusta. Lääkityksellä korjataan vain korkeaa verenpainetta, mutta elintapamuutoksilla korjataan sydän- ja verisuonisairauksien muitakin riskitekijöitä.

Jos elää terveellisesti ja käyttää lääkkeitä, verenpaine saadaan käytännössä aina kuntoon. Suomalaisista korkeaa verenpainetta sairastavista kuitenkin vain noin puolet on hoitotavoitteessaan. Syystä tai toisesta he eivät sitoudu hoitoon riittävästi.

Verenpaineen hoito vaatii pysyviä elintapamuutoksia, ja niiden tekeminen on monelle vaikeaa.

Verenpainelääkkeen teho katoaa lähes täysin, jos potilas edelleen käyttää vaikkapa liikaa suolaa.

9. Alentavatko luontaistuotteet kohonnutta verenpainetta?

Ei ole vahvaa näyttöä siitä, että näistä olisi apua. Magnesium laskee vähän verenpainetta. Sitäkin saa ravinnosta riittävästi, jos syö monipuolisesti. Lisäravinteisiin ei siis tarvitse turvautua.

10. Miksi niin moni suomalainen kärsii kohonneesta verenpaineesta?

Lähes joka toisella aikuisella suomalaisella, eli kahdella miljoonalla, on kohonnut verenpaine. Miljoonalla on verenpainelääkitys.

Kohonneen verenpaineen yleisyys johtuu elintavoista ja geneettisestä alttiudesta. Meidän suomalaisten verisuonten rakenteessa on ehkä jotain sellaista, joka altistaa paineen nousulle. Periytyvyys saattaa selittyä myös sillä, että epäterveelliset elämäntavat periytyvät.

Korkea verenpaine voi toki vaivata myös hoikkaa ja terveellisesti elävää. Silloin taustalla ovat perinnölliset rasitteet.

Joskus harvoin kohonneen verenpaineen syynä voi olla jokin sairaus, kuten munuaisvaltimoiden ahtautuminen, harvinainen aortan ahtauma tai hormonaaliset syyt.

Asiantuntijana kardiologian ylilääkäri Pasi Lehto Tampereen yliopistollisen sairaalan Sydänsairaalasta.

X