Oletko 70-vuotias tai yli sen? Saat lisää virtaa vuosiin, kun teet lihasvoimaharjoittelua ja vaalit sosiaalisia suhteita

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kun mieli on toiveikas, lähdet herkemmin hakemaan ihmiskontakteja, uskallat liikkua ja olla osa yhteisöäsi.
Kun mieli on toiveikas, lähdet herkemmin hakemaan ihmiskontakteja, uskallat liikkua ja olla osa yhteisöäsi. © istockphoto
Moni 70+ -vuotias kokee elävänsä elämänsä parasta aikaa, ja edessä voi olla jopa vuosikymmeniä tervettä ja vireää elämää.

Oletko 70-vuotias tai jo sen yli? Nyt sinulta vie virtaa vuosirenkaiden kertyminen. Seitsemänkymppisen toimintakyvyn säilymistä tukevat monipuolinen ravinto, liikunnan harrastaminen, aivojen aktiivinen käyttö ja sosiaaliset suhteet.

Ikätovereiden välillä näkyy kuitenkin jo isoja eroja. Yksi 70-vuotias porskuttaa virkeänä, osalla on jo vakavia haasteita jaksamisessa – kävely tai portaiden nousu vie voimia, ja jopa itsenäinen selviytyminen kotona voi olla haaste.

Liikkumiskykyä, kuntoa ja jopa lihasvoimaa voidaan parantaa huomattavasti vielä tässäkin iässä.

Muista proteiini – ja lihasvoimaharjoittelu!

RAVINTO: Huolehdi riittävästä proteiinin saannista – se varjelee lihaksiasi. Lisää puuroon raejuustoa, valitse jogurtin tilalle vähärasvainen rahka. Suosi sydänystävällisiä proteiininlähteitä: kalaa, papuja, soijaa, herneitä ja täysjyväviljaa.

LIIKUNTA: Seitsemänkymppiselle liikunnan hyödyt ovat suorastaan ratkaisevia. Kaikkein tärkeintä on lihasvoimaharjoittelu – tässä iässä lihasvoima hupenee nopeasti. Varsinkin jalkojen lihaksisto on avain moneen asiaan: vahvat jalat vievät ulos, muiden ihmisten pariin ja itsenäisesti asioille.

Lihastreenin rinnalla kannattaa aloittaa säännöllinen tasapainoharjoittelu. Tanssissa ja ryhmäliikunnassa yhdistyy monta tärkeää hyötyä, ja tapaat samalla kavereita. Mitä monipuolisemmin ja vaihtelevammissa maastoissa ulkoilet, sitä parempi. Tasapainoa, lihasvoimaa ja kestävyyttä treenaat myös hakkamalla halkoja ja pihatöissä.

Positiivinen mieli auttaa arjessa

MIELI: Tässä iässä tarvitset ehkä uusia mielen taitoja. Optimistista elämänasennetta pystyy treenaamaan, ja se auttaa kestämään niitäkin päiviä, kun on hankalampaa.

Kaikki ei ole kiinni asenteesta ja omista valinnoista, mutta kun mieli on toiveikas, lähdet herkemmin hakemaan ihmiskontakteja, uskallat liikkua ja olla osa yhteisöäsi. Ohjaa mieltäsi huomaamaan hyvää jokaisessa päivässä ja myös menneessä. Huomaa, miten hienosti olet selviytynyt ja pärjännyt tähän asti– löydä sisäinen sankarisi.

70-vuotias – Tee edes tämä!

Valitse päiviisi tekemistä ja ihmisiä, joka tekevät sinut onnelliseksi juuri nyt.

Neuvoja ja vinkkejä aktiivisempaan arkeen antoivat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntijat: kansanterveystieteen dosentti, LitM Katja Borodulin, gerontologian ja kansanterveyden dosentti, TtT Jenni Kulmala sekä psykologi Emma Hietarinta.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 8/20.

Lue myös: Paula Koivuniemi, 73, elää hetkessä: ”Elämänfilosofiani on elää täysillä murehtimatta tulevaa”

Paula Koivuniemi

Paula Koivuniemi © Pekka Holmström / Otavamedia

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X