Huimausta ja päänsärkyä? Nämä oireet voivat kertoa, että olet vaarassa

Jaa kaverilleTilaa Seura
© colourbox
Tiesitkö, että päänsärky ja huimaus voivat kertoa korkeasta verenpaineesta? Kun nämä oireet tulevat, voivat paineet huidella jo kriittisissä lukemissa.

1. Miksi kohonneen verenpaineen raja on niin tiukka?

Kohonnut verenpaine on haitallista verisuonille ja altistaa muun muassa eteisvärinälle, sepelvaltimotaudille, muistisairauksille, aivoinfarktille ja -verenvuodolle. Kohonnut verenpaine on vaarallista, sillä se ei tunnu. Oireet tulevat vasta, kun paine on jo kriittisissä lukemissa. Tällöin voi olla päänsärkyä ja huimausta.

Tutkimuksissa ei ole voitu selvittää tarkkaa raja-arvoa, jossa verisuonimuutokset käynnistyvät, ja tämän vuoksi verenpaineelle on olemassa eri tavoitearvoja. Verenpaine on ihanteellinen silloin, kun yläpaine on alle 120 elohopeamillimetriä (mmHg) ja alapaine alle 80 mmHg. Jo 20 yksikön nousu ylä- ja 10 yksikön nousu alapaineessa kaksin–kolminkertaistaa sepelvaltimotaudin tai aivoperäisen kuoleman vaaran. Normaali verenpaine on alle 130/85, tyydyttävä 130–139/85–89 ja kohonnut yli 140/90 mmHg.

Jos ihmisellä on muita valtimosairauksien riskitekijöitä, verenpaineen tavoitearvo on matalampi. Riskitekijöitä ovat esimerkiksi diabetes, tupakointi, korkea kolesteroli ja lähisuvun valtimosairaudet.

2. Millaisilla ruokavalion muutoksilla paine laskee?

Suola on merkittävin verenpaineen kohottaja, joten sitä kannattaa karsia. Ihanne olisi, jos sitä kuluisi alle 5 grammaa vuorokaudessa. Suomessa miehet käyttävät suolaa 10 ja naiset 7–8 grammaa vuorokaudessa

Valtaosa suolasta saadaan piilosuolana, eli elintarvikkeiden mukana. Leipä, valmisruoat, juustot ja mausteseokset sisältävät usein runsaasti suolaa. Suolan määrä selviää elintarvikepakkausten tuoteselosteista. Jos niiden lukeminen tuntuu työläältä, Sydänmerkki helpottaa valintaa. Sillä merkityssä tuotteessa on muihin tuoteryhmän tuotteisiin verrattuna vähemmän suolaa.

Runsas kasvisten määrä helpottaa painonhallintaa, ja ylipaino kohottaa verenpainetta.

3. Pitääkö saunaoluesta luopua?

Verisuoniterveyden takia ei tarvitse ryhtyä absolutistiksi, mutta kohtuus on paikallaan. Miehillä riskikäytön rajana pidetään 14:ää alkoholiannosta viikossa, naisilla seitsemää.

Yksittäinen annos eli yksi saunaolut tai lasi viiniä ruoalla ei vaikuta verenpaineeseen. Tosin ihmiset ovat yksilöitä, ja alkoholin vaikutukset eri ihmisiin ovat erilaiset.

Tupakkatuotteiden käyttö näkyy verenpaineessa, sillä ne lisäävät sympaattisen hermoston aktiivisuutta ja nostavat sitä kautta verenpainetta. Nuuska on vaarallista siinä kuin tupakkakin.

4. Laskeeko verenpaine ravintolisillä?

Omega-3-rasvahapot voivat laskea verenpainetta, mutta tutkimusten mukaan tähän tarvitaan suuria omega-3-annoksia. Hyvät vaikutukset ovat tulleet lähinnä iäkkäille ihmisille, joilla on jo verenpainetauti. Verenpaineen lasku on kuitenkin ollut niin pientä, ettei sen vuoksi kannata alkaa syödä ravintolisiä.

Omega-3-rasvahapot vaikuttavat verihiutaleisiin, eli veren hyytymiseen, joten niiden runsas käyttö voi lisätä verenvuodon vaaraa.

5. Mitä kovempi treeni, sitä paremmin paineet laskevat, vai mitä?

Liikuntasuoritus kohottaa hetkellisesti verenpainetta, mutta säännöllisesti tehtynä se laskee sitä. On totta, että kovatehoinen intervalliharjoittelu, eli HIIT-treeni on laskenut koehenkilöillä tehokkaasti verenpainetta ja veren rasva-arvoja. Silti verenpaineen vuoksi ei tarvitse rehkiä äärirajoilla. Verenpaine laskee kaikenlaisella liikunnalla, niin kävelyllä, juoksulla, jumpalla kuin kuntosalitreenilläkin – ja ihan arkiaktiivisuudella: haravoinnilla ja lumitöillä. Tärkeintä on, että liikunta on säännöllistä ja sitä tehdään jossain muodossa mielellään joka päivä.

Verenpaine tahtoo nousta iän myötä, ja siksi keski-iässä mittausvälit lyhenevät pariin vuoteen. © COLOURBOX

6. Paljonko painoa pitäisi pudottaa?

Jos verenpaine on kohonnut ja ihmisellä on merkittävä ylipaino, laihduttamisesta on hyötyä: painonpudotuksen jälkeen mahdollisesti jo käytössä olevia lääkkeitä voidaan usein vähentää, tai potilas voi päästä niistä kokonaan eroon. Tähän riittää yleensä jo viiden–kymmenen prosentin painonpudotus.

Merkittävästä ylipainosta on kyse, kun painoindeksi on 30 tai enemmän.

7. Onko stressinhallintataidoista hyötyä?

Hetkellinen kiire ja riita eivät ole vaaraksi. Mutta jos työstressi tai vaikka parisuhdeongelmat kestävät pitkään, verenpaine voi nousta. Pitkäkestoinen henkinen paine aiheuttaa kortisolistressin, jossa elimistöä kiihdyttävän kortisolihormonin eritys lisääntyy. Stressaantunut ihminen ei jaksa huolehtia itsestään ja elintavoistaan, mikä heijastuu sekin verenpaineeseen.

Erilaiset rentoutusmenetelmät eivät näy suoranaisesti verenpaineessa. Niistä voi olla hyötyä, jos niiden avulla pystyy hallitsemaan esimerkiksi kiireen tunnetta.

8. Kuinka nopeita ja tehokkaita elintapamuutokset ovat?

Yleensä liikunnassa, painossa ja ruokavaliossa tapahtuneet muutokset näkyvät mitattavissa arvoissa joidenkin kuukausien päästä. Jos verenpaine on vain vähän koholla, elintapojen vaikutusta voidaan odottaa puolisen vuotta.

Jos ihmisellä on kohonneen verenpaineen ohella muita valtimosairauksien riskitekijöitä, elintapamuutosta seurataan ehkä pari kuukautta. Sen jälkeen katsotaan, onko suunta laskemaan päin, vai tarvitaanko lääkkeitä.

9. Miten usein verenpainetta pitäisi mitata?

Jos verenpaine on mitattu kolmekymppisenä, ja se on ollut ihanteellinen, seuraavan kerran se voidaan katsoa viiden vuoden päästä. Niin pitkälle ei parane odottaa, jos elintavat muuttuvat epäterveellisemmiksi tai paino nousee.

Verenpaine tahtoo nousta iän myötä, ja siksi keski-iässä mittausvälit lyhenevät pariin vuoteen. Jos verenpaine on koholla, lääkäri kertoo oikean mittausvälin.

Noin kahdella miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine. Koska kohonnut verenpaine on yleinen eikä oireile, jokaiseen kotiin kannattaisi hankkia verenpainemittari. Se mittaa myös sykkeen ja paljastaa aivoinfarktille altistavan sydämen eteisvärinän. Apteekeissa ja terveysasemilla on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja verenpainemittareita.

Vähän koholla olevaa verenpainetta ei tarvitse mitata päivittäin: viikon jakso parin kuukauden välein on hyvä tahti. Mittaus tehdään aamulla ja illalla.

10. Koska tarvitaan verenpainelääkkeitä?

Lääkitystä tarvitaan, kun elintaparemontista huolimatta yläpaine on toistuvasti yli 140 mmHg tai alapaine yli 90 mmHg.

Terveelliset elintavat kuuluvat asiaan, vaikka potilas käyttäisi verenpainelääkkeitä. Kannattaa mieluummin vähentää huonoja elintapoja, kuin lisätä tablettien määrää. Koko keho kiittää liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta.

Asiantuntijana Anna-Mari Hekkala, sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri, ylilääkäri, Suomen Sydänliitto ry.

Lue myös:

Nyt tutkittu: Meditointi laskee verenpainetta

Metsäkävelyt alentavat stressitasoja ja laskevat verenpainetta

X