Elämäntaparemontin tehnyt Katariina: ”Laihduin, kun aloin syödä”

Jaa kaverilleTilaa Seura

Neljän lapsen yksinhuoltaja Katariina Trygg söi nakkeja suoraan jääkaapista ja kärsi jatkuvasta väsymyksestä. Sitten hän päätti, ettei niin voi elää.

Syksyllä 2015 Katariina Trygg, 37, mietti, että jotain tarttis tehdä.

Neljän pienen lapsen yksinhuoltaja eli väsymyksen sumussa. Kun hän aamulla heräsi, hän alkoi odottaa iltaa, että pääsisi taas nukkumaan. Hän oli vetämättömissä, eikä jaksanut leikkiä tai ulkoilla lasten kanssa.

Katariinan päätä särki jatkuvasti. Migreeni oli ajoittain niin rajua, että kotona otetut lääkkeet eivät auttaneet, vaan hän joutui sairaalaan tiputukseen.

Korkea verenpaine vaivasi, ja kroppaa kolotti eri puolilta. Ylipainoa oli kertynyt: 160-senttinen Katariina painoi 97 kiloa.

Kun hän meni työterveyshoitajan vastaanotolle, hoitaja halusi tietää, mitä Katariina syö.

”Napostelen pitkin päivää ja illalla saatan huomata, etten ole syönyt yhtään ateriaa”, Katariina vastasi.

Leivällä ja mehulla

Makeita rahkoja ja jogurtteja. Raakoja nakkeja suoraan jääkaapista. Leipää, jonka päällä on leikkeleitä ja homejuustoa. Kyytipojaksi rasvatonta maitoa ja mehua. Näillä Katariina täytti vatsaansa.

”Mehupönikkä oli keittiön pöydällä ja siitä sekoitin itselleni makeaa juomaa päivän mittaan. Rasvatonta maitoa saatoin juoda kaksi litraa päivässä.”

Katariinan elämä oli ollut rankkaa viime vuosina. Hän jäi yksin odottaessaan kuopustaan Tiiua. Lisäksi helmoissa pyöri yksi taapero ja kaksi alakoululaista.

Tiiu oli erittäin huono nukkumaan. Hän saattoi herättää Katariinan 10–25 kertaa yössä.

Katariina uupui. Hän haki apua, ja perheen luona alkoi käydä perhetyöntekijöitä. Lisäksi Katariina sai pikkutytöt päiväkotiin osapäivähoitoon, mikä antoi hänelle hengähdystauon.

Kaiken kaaoksen keskellä Katariina unohti syödä. Kyllä hän tiesi, miten pitää syödä, mutta arjen pyörittäminen vei kaikki voimat. Lapset tulivat ensin, vasta sitten oma hyvinvointi.

”Kun sain ruoan tehtyä ja pyydettyä lapset pöytään, piti jo nousta vaihtamaan vaippaa tai pyyhkimään kaatunutta maitoa. Oma ruokailu jäi.”

Joskus Katariina söi lämpimän aterian lasten käytyä nukkumaan. Yleensä hän kuitenkin hemmotteli itseään jäätelöllä ja vaipui sitten rättiväsyneenä sänkyyn.

Vuosi sitten Katariina sävähti omaa peilikuvaansa. Enää niin ei käy.

Yritys – ja lipsahdus

Työterveyshoitaja totesi, että Katariina on reilusti ylipainoinen, ja että syömiseen olisi saatava ryhtiliike. Kun syö liian vähän ja epäsäännöllisesti, elimistö alkaa käydä säästöliekillä. Ja kun kroppa ei tiedä, milloin ravintoa on seuraavaksi tulossa, se alkaa varastoida rasvaa.

Tarvittaisiin säännölliset ateriat, vihannekset mukaan ruokavalioon ja janojuomaksi vesi.

Muutoksen aloittaminen ei ollut helppoa. Katariina tunsi itsensä niin sairaaksi ja väsyneeksi, että hän ei kyennyt kunnolla syömään. Jonkinlaisen ruokarytmin hän sai kuitenkin muodostettua. Mehut ja maidot hän jätti pois ja alkoi juoda vettä.

”Sain pudotettua kymmenen kiloa, mutta viisi tuli takaisin, kun lipsuin.”

Alkuvuodesta 2016 perheessä alkoi kiertää vatsatautipöpö. Katariinan vastustuskyky oli valmiiksi heikko. Hän sairasti vatsataudin viisi kertaa. Siinä sivussa hän pyöritti koko ajan lapsiperheen arkea.

”Olo oli niin huono, että ajattelin kuolevani. Kun makasin sängyssä viimeisen vatsataudin kourissa, tajusin, että elämän on oikeasti muututtava. Näin ei voi jatkua.”

Puhdasta ruokaa säännöllisesti

Katariina teki päätöksen: nyt alkaisi elämäntapamuutos. Hänen olisi saatava itsensä kuntoon ja pudotettava painoa. Joka päivä pitäisi syödä kaksi lämmintä ateriaa sekä aamupala ja muut välipalat päälle. Herkut jäisivät pois.

Hieman häntä arvelutti, kykenisikö hän lapsiperheen arjessa sellaiseen itsekuriin. Onneksi pari hyvää ystävää tsemppasi ja oli tukena.

”Alussa minun piti laittaa kello soimaan, että muistin syödä”, Katariina naurahtaa.

Katariina valmisti pääasiassa samoja ruokia kuten aiemminkin: kanaa ja riisiä, jauhelihakastiketta ja makaronia, perunaa ja lihapullia. Pasta ja riisi vaihtuivat kuitenkin täysjyvätuotteisiin.

Hän löysi apukeinon yhteisiin ruokahetkiin lasten kanssa. Hän söi itse jo vähän, ennen kuin kutsui lapset syömään. Loput ateriastaan hän söi yhdessä lasten kanssa.

Omasta ruokavaliostaan Katariina vähensi punaista lihaa ja siirtyi kanaan ja kalkkunaan. Hän vähensi myös hiilihydraatteja ja täytti lautasen sen sijaan vihanneksilla. Leivän tilalle tulivat luonnonjogurtit ja kananmunat.

”Aiemmin perheessämme syötiin tosi vähän vihanneksia. Aloin ostaa tomaattia, kurkkua, paprikaa, porkkanaa ja kaalia. Lapsetkin oppivat pitämään niistä.”

Katariina pyrki syömään mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa. Valmiiksi marinoidut kanasuikaleet saivat jäädä kaupan hyllylle.

”Makuaistini terävöityi, kun suolan ja marinadien käyttö väheni. Saatoin taputella kalkkunapihvit, paistaa ne ja syödä maustamattomina. Voi että ne maistuivat hyviltä!”

Elämäntapamuutoksen tueksi hän otti palautumista, energia-aineenvaihduntaa ja suoliston hyvinvointia tukevia ravintolisiä.

”Sanotaan, että terveellinen ruoka on kalliimpaa. Minä huomasin, että rahaa alkoi mennä kaupassa vähemmän, kun turhat ostokset, kuten sinihomejuustot ja mehut, jäivät pois.”

Katariina salli itselleen herkuttelun kerran viikossa. Mutta yllättäen makeannälkää ei enää ollutkaan.

Kivut hävisivät ja leuka löytyi

Tuloksia alkoi näkyä pian. Lasten kevätjuhlapäivänä Katariina tajusi, että hänhän näyttää hyvältä.

”Leukani oli taas löytynyt! Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olin myös jaksanut herätä aamulla ajoissa laittamaan hiukset ja meikkaamaan.”

Katariina nukkui paremmin ja heräsi aamulla levänneenä, vaikka yö olisi ollut katkonainen. Hänen painonsa putosi. Olo oli pirteämpi. Hän jaksoi taas touhuta lasten kanssa ja tehdä vaunulenkkejä. Ruokavaliomuutoksen lisäksi jaksamisessa auttoi se, että Tiiu oli alkanut nukkua paremmin.

Myös kivut helpottivat. Migreeni hellitti ja verenpaine laski. Katariina jätti verenpainelääkkeen ja migreenin estolääkkeen pois. Särkylääkkeiden syöntikin loppui. Aiemmin Katariina oli aloittanut päivänsä parilla särkylääkkeellä.

”Kroppani oli ollut todennäköisesti stressitilassa raskaan elämänvaiheen ja huonon syömisen takia. Kun aloin syödä, laihduin. Yhtäkkiä minulla oli virtaa, ja jaksoin taas tarttua asioihin. Olen alkanut myös etsiä töitä.”

Katariina tietää, että elämäntaparemonttiin kuuluisi muutakin liikuntaa kuin kävelylenkit lastenvaunujen kanssa.

”Keväällä kävin pilateksessa ja pidin siitä kovasti. Nyt minun olisi tarkoitus aloittaa säännöllinen uiminen. Tiedän, että päätös pitäisi vain tehdä ja järjestää liikunnalle aikaa.”

Ilo palasi elämään

Elokuussa Katariinan ystävä otti hänestä valokuvan, jossa Katariina pitelee käsissään vanhoja housujaan. Yhteen lahkeeseen olisi mahtunut liki kokonainen Katariina.

Hänen reitensä ovat kaventuneet 11 senttiä, käsivarret 6,5 senttiä, rintojen alta on lähtenyt 14 senttiä, jenkkakahvojen kohdalta 24 senttiä ja takapuolen ympäriltä 19 senttiä. Paino on pudonnut vuodessa 25 kiloa. Nyt Katariina painaa 72 kiloa.

”Tuntuu uskomattomalta, miten olen pystynyt lyllertämään kaikkien kilojeni kanssa. Vaatekaappini on mennyt uusiksi. En muista, milloin olisin viimeksi mahtunut M-koon vaatteisiin”, Katariina nauraa.

Katariinan tavoitteena on, että vaaka näyttäisi kuutosella alkavaa lukua. Mutta mitään stressiä hän ei aio siitä ottaa.

”Koen, että elämässäni on kääntynyt uusi sivu. Kyse ei ole vain painonpudotuksesta vaan kokonaisvaltaisemmasta muutoksesta. Olen saanut elämäniloni takaisin.”

Katariinan vinkit muutokseen

1. Löydä motivaatio

Pitää olla itse valmis muutokseen. Jos ei voi elää ilman karkkia tai siideriä, aika ei ole vielä kypsä.

2. Älä siirrä

Kun motivaatio löytyy, ryhdy muutokseen. Vaikka olisi tulossa joku juhla, se ei ole syy lykätä aloittamista.

3. Ota tavoite

Tavoite pitää yllä motivaatiota. Palkitse Itseäsi, kun etappi on saavutettu. Minä olen palkinnut itseäni kampaaja- ja kosmetologikäynneillä.

4. Syö rauhallisesti

Ruoanhan voi nielaista niin, että sitä puraisee kaksi kertaa. Keskity syömiseen ja pureskele hyvin. Älä katsele televisiota tai näpyttele kännykkää syödessäsi.

5. Älä stressaa

Stressi on laihduttajan vihollinen, sillä stressi vaikuttaa aineenvaihduntaan ja hormonitasapainoon. Älä ole myöskään liian askeettinen, vaan salli itsellesi herkutteluhetket.

Kotilääkäri 11-12/2016

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X