Kuntoilija, anna kehosi sopeutua helteeseen: Pidä parin päivän tauko

Jaa kaverilleTilaa Seura
Keholta kestää viikon tai kaksi tottua lämpötilan tuntuvaan lämpenemiseen. © Kari Santala/OM-arkisto
Pitkäkestoisesta urheilusta kannattaa pitää parin päivän tauko, jos helle alkaa äkillisesti, neuvoo HYKS Akuutin ylilääkäri Veli-Pekka Harjola.

Helteillä urheilu voi olla vaarallista.

TOTTA. Helteellä urheileminen voi olla vaarallista, jos ei ole tottunut kuumuuteen, sillä elimistö tottuu 10−15 lämpöasteen nousuun 1−2 viikossa. Suorituksen kuormittavuus ja kesto vaikuttavat elimistön lämmönsäätelykykyyn.

Yli tunnin kestävän suorituksen aikana vettä tai urheilujuomaa tulisi nauttia pari desiä vartin välein. Nestevaje ei aiheuta aina janon tunnetta. Se voi aiheuttaa myös uupumista, lihaskramppeja tai päänsärkyä. Nestevajetta voi ehkäistä ja hoitaa lisäämällä » teelusikallista suolaa vesilitraan. Kuumalla kannattaa syödä mahdollisimman kevyesti. Jos veri pakkautuu vatsaan, sitä ei riitä hikoiluun, lihaksille, aivoille ja sydämelle.

Olut on hyvä palautusjuoma kesällä.

TARUA. Olutta ei voi suositella urheilijan palautusjuomaksi, sillä sen sisältämä alkoholi on haitallista nestetasapainon suhteen. Olut saattaa lisätä virtsan erittymistä ja johtaa siten suolatasapainon häiriöön.

Liikuntaa kannattaa jatkaa lomallakin.

TOTTA. Viikon tai kahden liikuntatauko ei tunnu vielä kunnossa, mutta loman takia ei kannata jäädä paikoilleen ja hukata saavutettua kuntoa.

Jo päivittäinen puolen tunnin reipas kävely, jonka aikana hengästyy, pitää yllä kuntoa. Mitä tehokkaampi suoritus on, sitä lyhyemmän keston se vaatii.

X