Suklaalevy viikossa lihottaa kahdeksan kiloa vuodessa – Katso kuinka paljon eri juomat ja herkut nostavat painoa

Jaa kaverilleTilaa Seura
Hampurilaisateria viikossa lisää laskukaavan mukaan painoa 7,5 kiloa vuodessa. © Istock
Lihomiselle on on olemassa teoreettinen kaava, mutta yksilölliset ominaisuutemme ja elämäntapamme määräävät, kuinka paljon kiloja kertyy.

Tuliko tehtyä uuden vuoden lupauksia painon pudotuksesta? Teoreettinen laskukaava kertoo, kuinka paljon erilaisista herkuista kertyy kiloja.

Simppeli kaava menee näin: 7 000 kilokaloria (kcal) tuottaa yhden kilon painoa.

”Tämä on teoreettinen malli. Elämä ei ole näin yksinkertaista”, Mehiläinen Neo -painonhallintaklinikan vastuulääkäri André Heikius sanoo.

Heikius listaa joukon tekijöitä, jotka vaikuttavat energian kulutukseen.

”Muuttujia on paljon lähtien iästä, sukupuolesta ja aktiviteettitasosta. Lisäksi geenit vaikuttavat hyvin monin tavoin. Osalla meistä esimerkiksi on suolisto, joka auttaa varastoimaan energiaa herkemmin. Silloin ihminen lihoo helposti. Osalla suolisto ei tätä tee, mikä auttaa painonhallinnassa.”

Lähtöpainokin vaikuttaa: raskas keho kuluttaa enemmän kuin kevyt.

Kaikkein tärkeintä pysyvässä painon pudotuksessa ei ole yksittäisten ruoka-aineiden tai herkkujen eliminointi.

”Juju piilee siinä, että ei lähde riistodieettiin: ei kiellä kaikkea mistä nauttii, vaan vähentää määrää ja korvaa jollakin, missä on matalampi energiasisältö.”

Jos iltanapostelu on tärkeää, kannattaa Heikiuksen mukaan pitää huoli siitä, että syö päivän mittaan kunnon ateriat ja korvaa herkuttelun painon kannalta fiksummilla vaihtoehdoilla.

Mutta mikä on fiksua?

Alle oleva lista auttaa näkemään, kuinka paljon teoreettisen laskukaavan mukaan ei niin fiksut vaihtoehdot kerryttävät olemustamme. Vertailukohtana on pari fiksua vaihtoehtoa.

Näin roskaruoka lihottaa

Alla olevista taulukoista näet, kuinka paljon teoreettisen laskukaavan mukaan kehoon kertyy kiloja eri ruoka-aineista. Listan laskelmat on pyöristetty lähimpään puoleen kiloon.

Jos syöt tämän määrän kerran viikossa, näin paljon kertyy kiloja vuodessa:

Jos syöt tämän määrän päivittäin, näin paljon kertyy kiloja vuodessa:

Ruokatottumukset voivat tuoda yllättävän paljon turhia kaloreita vuositasolla.

© iStock

Näin juomat kerryttävät kiloja

Taulukot paljastavat, että pullo olutta tai virvoitusjuomaa viikossa ei juuri vaikuta painoon. Mutta päivittäinen tissuttelu tai virvoitusjuomien nauttiminen hilaavat salakavalasti painoa ylöspäin.

Jos juot tämän määrän viikoittain, näin paljon kertyy kiloja vuodessa:

  • Vesi (0 kcal)= 0 kiloa
  • Tee (0 kcal) = 0 kiloa
  • Rasvaton maito 1,5 litraa (495 kcal) = 3,5 kiloa
  • Coca Cola 1,5 litraa (630 kcal) = 4,5 kiloa
  • Coca Cola 0,5 litraa (210 kcal) = 1,5 kiloa
  • Energiajuoma 0,5 litraa (240 kcal) = 2 kiloa
  • Keskiolut 1 pullo (170 kcal) = 1 kilo
  • Siideri 1 pullo (168 kcal) = 1 kilo
  • Punaviini 1 pullo (548 kcal) = 4 kiloa
  • Valkoviini 1 pullo (518 kcal) = 4 kiloa

Jos juot tämän määrän päivittäin, näin paljon kertyy kiloja vuodessa:

  • Energiajuoma 1 tölkki (158 kcal) = 8,5 kiloa
  • Coca Cola 0,5 litraa (210 kcal) = 11 kiloa
  • Keskiolut 1 pullo (170 kcal) = 9 kiloa
  • Siideri 1 pullo (168 kcal) = 9 kiloa
  • Punaviini 1 pullo (548 kcal) = 28 kiloa
  • Valkoviini 1 pullo (518 kcal) = 27 kiloa
Juomat voivat olla usein yllättäviä energiapommeja.

© iStock

Neste lihottaa enemmän

Neste lihottaa enemmän kuin sama kilokalorimäärä kiinteää ravintoa.

”Moni ei tule edes ajatelleeksi, että saa nesteistä yllättävän paljon kaloreita, olipa kyseessä alkoholi, energiajuoma tai mehu. Suomessa etenkin alkoholinkäyttö näkyy myös painonhallinnassa”, Andre Heikius sanoo.

Nesteiden lihottavampi vaikutus perustuu siihen, että keholta ei mene niiden sulattamiseen juurikaan energiaa.

Näin on etenkin kuitujen ja proteiinien kohdalla.

”On arvoitu, että proteiinin kaloreista jopa neljäsosa palaa jo ruoansulatusketjussa.”

Nesteiden lisäksi rasva ja nopeat hiilihydraatit, joita on esimerkiksi sokeria ja vehnäjauhoja sisältävässä syötävässä, sulavat vaivattomasti eli lihottavat helposti.

Hyvä tapa laihduttaa

Listaa ei kannata Andre Heikiuksen mielestä lukea itsensä syyllistämisen välineenä, vaan tukena parempiin valintoihin.

Painonhallinnassa pitäisi lähteä kokonaistilanteesta. Jos elämässä on paljon kuormitusta, voi ensi alkuun pelkkä painonnousun pysäyttäminen olla riittävä ponnistus.

”Jos ihmisellä on henkisesti vaativa tilanne päällä, kuten esimerkiksi avioero, suuria elämäntapamuutoksia on hyvä lykätä tasaisempaan hetkeen. Muuten voi vaatia itseltään liikaa ja masentua, jos ei onnistu.”

Heikius on huomannut, että ylipainoinen ihminen usein syyllistää jo valmiiksi itseään.

”Itsensä syyllistäminen on usein osa painonnousun kokonaisproblematiikkaa. Kuitenkin pienetkin muutokset ovat positiivisia. Kun ne muuttuvat tavoiksi, ni istä tulee isoja muutoksia.”

X