Gluteeniton ruokavalio helpotti pitkään jatkuneita ärtyneen vatsan oireita: ”Kerran lääkäri sanoi, että jospa minä vain ”luulen” vatsani olevan kipeä”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Diina-Marian vatsaoireilua helpotti gluteenittomuus
© Suvi Elo
Diina-Maria Laakso ramppasi lääkärissä vuosia hankalien vatsaoireiden vuoksi. Nykyään hän tietää keinoja, joilla vaivoja voi välttää.

”Vatsani turpoilee yhtäkkiä valtavan isoksi, kurnuttaa ja purnuttaa. Vessassa joudun käymään useita kertoja päivässä. Pahimpina päivinä mikään ei pysy sisällä, ja jotkin ruoka-aineet voivat tulla ulos kokonaisina palasina.

IBS-diagnoosi

Eniten vihaan kovia kipukohtauksia, joihin liittyy ripulointia. Niitä voi tulla koska vain, mutta yleensä syömisen jälkeen – varsinkin, jos on syönyt raskaan aterian tyhjään vatsaan tai ahminut.

Ramppasin lääkärissä vuosien ajan. Kerran yksi lääkäri sanoi, että jospa minä vain ”luulen” vatsani olevan kipeä. Se loukkasi: oireilu ja kipuilu oli uuvuttavaa ja vaikutti koko elämääni. Sain IBS-diagnoosin vasta vuonna 2017.

Vuotta aiemmin olin käynyt analyysissa, jossa kehon vointia mitattiin sähkön avulla. Sain hirvittävän listan ruoka-aineista, jotka minun pitäisi lopettaa.

Gluteeniton ja maidoton ruokavalio helpotti oloa

Aloitin maidottoman ja gluteenittoman ruokavalion. Yllättäen siitä tuntui olevan apua. Kun kokeilua oli jatkunut kuukauden ja söin yhden pullan, vatsakrampit palasivat kamalampina kuin koskaan.

Minulta ei löydetty maitoallergiaa tai keliakiaa, mutta koska gluteenin välttäminen helpotti oireita tosi paljon, lääkärikin suositteli jatkamaan sitä.

Tutustuin myös FODMAP-ruokavalioon, mutta en saanut siitä lisäetua, vaan jatkoin gluteenittomana. Kokemuksen kautta olen oppinut välttelemään muitakin ruoka-aineita, joista tiedän vatsani sekoavan.

Kramppikohtauksia kerran kuussa

Vatsani voi nykyään paljon paremmin, mutta huonojakin päiviä riittää. Pahoja kramppikohtauksia tulee ehkä kerran kuussa.

Olen tottunut siihen, että selvitän uusissa paikoissa etukäteen yleisten vessojen sijainnit – ennakointi vähentää stressiä. Olen saanut vertaistukea ja vinkkejä Facebookin IBS-ryhmistä; jo se tuntuu mahtavalta, kun tietää ettei ole tämän asian kanssa yksin.

Inkivääriä, smoothieita, d-vitamiinia…

Vatsani tykkää maitohappobakteereista, magnesiumista, vitamiineista ja inkivääristä. Juon melkein päivittäin tuoreesta inkivääristä raastettua inkiväärivettä. Smoothiet ovat tulleet elämääni jäädäkseen. Otan d-vitamiinia päivittäin, sillä minulla on todettu useasti d-vitamiinin puutostila; ripulin takia vitamiinit eivät kai ehdi imeytyä.

Jo pelkkä kävely hieroo mukavasti vatsaa ja saattaa rauhoittaa sen täysin. Liikunnan lisääminen onkin seuraava tavoitteeni vatsan hoidossa.

Matkustelua omalla tavalla

Matkustelu on intohimoni. Lentomatkaan valmistautuminen on aloitettava jo pari päivää ennen: syön tosi tarkasti, liikun kevyesti ja aloitan maitohappobakteerikuurin.

Lentokoneeseen otan väljät vaatteet ja omat eväät, juon vettä ja välttelen alkoholia.

Lomakohteessa kannattaa unohtaa all-inclusivet; lomallakin voi syödä itselleen sopivaa ruokaa ja silti herkutella ja syödä hyvin. Usein uudessa paikassa tulee käveltyä paljon, ja se auttaa. Kun vatsa pysyy kunnossa, voi keskittyä nauttimaan lomasta.”

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X