Tuliko tissuttelusta tapa? Näin vähennät alkoholin juomista konkreettisilla ja selkeillä päätöksillä

Jaa artikkeliTilaa Seura
näin vähennät juomista
Vaikein askel juomisen vähentämisessä on tavallisesti se, että myöntää itselleen, että tarvitsee apua, eikä juominen ole hallinnassa. © istockphoto
Ajatteletko juovasi vähän silloin tällöin, mutta todellisuus on toinen? Tipaton tammikuu tai juomapäiväkirja ovat hyviä keinoja saada realistinen käsitys omista juomatavoista.

Olisiko aika vähentää alkoholinkäyttöä? Kysyimme 10 kysymystä tissuttelusta. Lue neuvot, miten vähennät juomista konkreettisten päätösten avulla.

Asiantuntijana päihdelääketieteen työelämäprofessori Kaarlo Simojoki Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee myös A-klinikka Oy:n toimitusjohtajana ja lääketieteellisenä johtajana.

1. Kuinka paljon voi juoda ilman, että terveys vaarantuu?

Tämä on yksilöllistä, ja jo yksi olutpullo tai viinilasillinen voi heikentää esimerkiksi yöunta ja palautumista. Viralliset riskirajat ylittyvät, jos tissuttelee joka ilta.

Terveys vaarantuu naisella merkittävästi, jos juo viikossa yli kuusi annosta alkoholia, miehellä vastaava määrä on 13 annosta. Yhdeksi alkoholiannokseksi lasketaan 12 grammaa alkoholia, joka vastaa esimerkiksi olut- tai siideripulloa tai 12 senttilitraa mietoa viiniä.

Suositusten sudenkuoppa on se, että niissä tarkoitetaan noin 30–40-vuotiasta normaalipainoista, tupakoimatonta ihmistä, jolla ei ole pitkäaikaissairauksia. Mikäli on iäkkäämpi tai esimerkiksi jonkin verran ylipainoinen, riskit tulevat vastaan paljon aiemmin.

2. Mistä tietää, tissutteleeko liikaa?

Kannattaa pitää muutaman viikon ajan juomapäiväkirjaa, jotta saa todellisen kuvan siitä, kuinka paljon juo. Päiväkirja voi olla yksinkertaisimmillaan päivämäärä ja sen alapuolella lista, mitä alkoholia ja kuinka paljon on minäkin päivänä nauttinut.

Juomapäiväkirjan tulos yllättää monet, sillä ihminen on taipuvainen vähättelemään juomistaan etenkin, jos siitä on tullut tapa. Kyse on samankaltaisesta ilmiöstä kuin painonpudottajalla, joka ei huomioi pieniä päivän aikana välipaloiksi napsimiaan keksejä tai pullia ja ihmettelee, miksei paino laske.

Kannattaa pitää muutaman viikon ajan juomapäiväkirjaa, jotta saa todellisen kuvan siitä, kuinka paljon juo. Sen tulos yllättää monet, sillä ihminen on taipuvainen vähättelemään juomistaan etenkin, jos siitä on tullut tapa.

Jos huomaa juovansa päivittäin, useamman kerran viikossa tai kerralla useamman annoksen, kannattaa omaan juomakäyttäytymiseensä kiinnittää huomiota.

3. Mitä hyötyä on tipattomasta tammikuusta?

Alkoholin poisjättämisestä on aina hyötyä – jo siksikin, että se sisältää yleensä valtavasti kaloreita ja alkoholilla on haitallisia vaikutuksia lukuisiin sairauksiin. Keskittymiskyky ja unen laatu voivat parantua jo kuukaudessa, ja muutoksia voi näkyä myös maksa-arvoissa.

Parhaiten hyödyt tulevat esille vähintään kolmen kuukauden alkoholittoman jakson aikana. Tässä ajassa esimerkiksi paino voi laskea selkeästi. Tällä voi olla ratkaiseva merkitys moniin sairauksiin: esimerkiksi verenpainetautia sairastavalle painonpudotus voi tarkoittaa parempia paineita – hyvässä lykyssä myös mahdollisuutta vähentää lääkitystä tai päästä siitä eroon.

Tipaton tammikuu on hyvä mittari myös sille, pystyykö alkoholinkäytön halutessaan lopettamaan. Jos kuukausi menee nopeasti, eikä alkoholi juuri pyöri mielessä, voi ajatella, ettei se hallitse elämää. Jos taas tulee olo, että jotakin oleellista puuttuu viikonlopusta tai illasta, on hyvä pohtia, mistä on kyse.

4. Mikä avuksi arjessa – miten vähennät juomista ja tissuttelua?

Konkreettiset ja selkeät päätökset toimivat parhaiten – myös ymmärrys siitä, että mikä tahansa elämänmuutos vaatii aikaa.

Jos haluaa vähentää, itseltään voi kysyä, mikä muutos tissuttelun vähentämiseksi olisi helpoin aloitettavaksi. Jos on esimerkiksi tottunut juomaan alkoholia sekä lounaalla että päivällisellä, voi lopettaa alkoholin nauttimisen päivällä tai päättää esimerkiksi, että lasillinen viiniä kuuluu vain viikonloppuruokailuun.

Jääkaapissa ei kannata säilyttää kaljapulloja tai viinikaapissa viiniä houkuttimena, vaan ostaa alkoholia vain tiettyä tarkoitusta varten. Jos on päättänyt juoda lauantai-iltana elokuvaa katsellessa yhden pullollisen viiniä, toista pulloa ei kannata ostaa varmuuden vuoksi. Myös sitä voi kokeilla, ettei juo täysiä lasillisia tai että juo tietoisesti joka toisen lasillisen muuta kuin alkoholia, esimerkiksi vettä.

5. Mitä kannattaa tehdä, jos ajatus alkoholista ei mene pois mielestä?

Vähentäjän on hyvä miettiä jo etukäteen, miten toimii, jos – ja todennäköisesti kun − törmää mielihaluun. Alkoholin ­himon voi usein selättää samoin kuin halun herkutella sipseillä tai suklaalla. Kun ajatukset saa siirrettyä hetkeksi toiseen, mielihyvää tuovaan asiaan, myös himo helpottaa.

Alkoholin himon voi usein selättää samoin kuin halun herkutella sipseillä tai suklaalla. Kun ajatukset saa siirrettyä hetkeksi toiseen, mielihyvää tuovaan asiaan, myös himo helpottaa.

Iloa tuova asia voi olla esimerkiksi kävelylenkille lähteminen, lempikirjan lukeminen, musiikin kuuntelu, käsityöt, suosikkitelevisiosarjan katseleminen tai soitto kaverille.

6. Miksi päätös tissuttelun vähentämisestä kannattaa sanoa ääneen?

Aikomuksesta tulee päätös, kun sen sanoo muille ääneen. Samalla läheiset tai kaverit saavat mahdollisuuden tukea, sillä juomisen vähentäminen ei useinkaan ole helppoa. Vähentäjän kannattaa sanoa myös, että syyllistämisen sijaan toivoo kannustusta.

THL:n juomatapatutkimuksen mukaan kotijuomiskerroista 43 prosenttia juodaan yhdessä kumppanin kanssa. Vähentäminen on paljon helpompaa, jos päätöksen siitä voi tehdä toisen kanssa yhdessä. Toisinaan paras tuki toiselle on vähentää omaa alkoholin­kulutustaan.

7. Mitä pitäisi ajatella, jos läheiset huomauttavat tissuttelusta?

Toisen juomisesta ei tavallisesta huomauteta, ellei siihen liity isoa huolta. Sen sijaan, että loukkaantuisi tai ärsyyntyisi, kannattaakin ajatella, että huolestunut välittää aidosti.

Läheisen huomautus on syytä ottaa vakavasti. Tissuttelu on voinut karata käsistä, vaikka ulkoiset puitteet, kuten työ ja parisuhde, olisivat olemassa. Toisinaan alkoholi on voinut ottaa otteeseensa niin, ettei sen haittoja näe tai halua nähdä ennen kuin ollut jonkin aikaa juomatta.

8. Miksi liiallinen tissuttelu voi olla vaikea huomata?

Jonkin asian muuttuminen ongelmaksi voi olla vaikea myöntää, koska tilanteeseen voi liittyä esimerkiksi häpeää. Mikäli elämäntilanne on kuormittava, ihminen voi myös hakea eri asioista lohtua ja jaksamista ja aiemmin ongelmattomasta asiasta voi tulla huvin tai ilon tuottajan sijaan salakavalasti riippuvuus.

Toisaalta myös hakeudumme usein itsemme tapaan käyttäytyvien seuraan. Jos ympärillä toisetkin juovat päivittäin tuopin tai kaksi, se voi alkaa tuntua normaalilta.

9. Entä jos oma päätös ei pidä?

Jos päättää aamulla, että päivän aikana ei juo alkoholia, mutta korkki ei pysy kiinni, hälytyskellojen pitäisi soida. Sama pätee siihen, jos yksi saunakalja karkaa sixpackiksi ja on päättänyt etukäteen toisin. Merkki juomisen muuttumisesta ongelmaksi on myös se, että työaamuna on toistuvasti krapula.

Vaikein askel juomisen vähentämisessä on tavallisesti se, että myöntää itselleen, että tarvitsee apua, eikä juominen ole hallinnassa.

10. Mistä apua saa?

Kun rohkenee myöntää tilanteen, apua on saatavissa esimerkiksi työterveydestä, lääkäristä ja A-klinikoilta. Toisinaan tarvitaan keskusteluapua, terapiaa, vertaistukea tai esimerkiksi lääkitystä.

Lue myös: A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki: ”Parin viinilasillisen jälkeen ei juttujen taso nouse”

Lue myös: Kiekkoleijonasta asunnoton alkoholisti – Hannes Hyvönen nousi pohjalta: ”Olen kiitollisempi viimeisen neljän vuoden valinnoistani kuin koko lätkäurastani”

Hannes Hyvönen

Entinen jääkiekkoilija Hannes Hyvönen, 45, työskentelee nykyään personal trainerina sekä Oulun Kärppien juniori­valmennuksessa. Tulevaisuudessa hän haluaisi olla päävalmentaja jääkiekossa. © Mirva Kakko/Otavamedia

X