Elokuva-arvio: Beirut tarkastelee Lähi-idän umpisolmua omista amerikkalaisista lähtökohdistaan
Beirut-jännärissä seurataan elämän kolhiman amerikkalaisen diplomaatin taivalta.
Beirut vuonna 1972, Münchenin verilöylyjen jälkeen. Prologissa amerikkalainen diplomaatti (Jon Hamm) menettää libanonilaisen vaimonsa, kun pariskunnan adoptoitavaksi aikoma 13-vuotias palestiinalaispoika kaapataan.
Vuonna 1982 diplomaatti työskentelee alkoholisoituneena työkiistojen sovittelijana, joka vastoin lupauksiaan suostuu palaamaan Beirutiin, jonne hänet yllättäen halutaan. Syykin selviää: panttivankitilanteen neuvottelijana mies kohtaa kasvattipoikansa, josta on tullut terroristijärjestön toimija.
Leffan kuvaamassa kaaoksessa pärjätään hätkähtämättä mistään ja möykkäämällä pää punaisena. Kiistatilanteet ratkotaan kuin uhkapelissä, jossa vastapuoli lähtökohtaisesti pettää ja kieroilee. Turha ymmärrys tai inhimillisyys ei hämärrä perimmäisiä vihollisuuksia.
Brad Andersonin vuonna 2018 valmistunut poliittinen trilleri pohjautuu Tony Gilroyn (mm. Bourne-trilogia) alkuperäiskäsikirjoitukseen. Elokuva tarkastelee Lähi-idän umpisolmua omista amerikkalaisista lähtökohdistaan, näennäisellä historiallisella etäisyydellä, jonka tunnot jälleen traagisesti ajankohtaistuivat syksyn 2023 sodan myötä.
✪✪1/2
Beirut, sunnuntai 14.4. klo 21.00, MTV Sub