Teksti:
Seuran toimitus

KOMEDIASARJA Tv-maailma palkitsi Kultainen venla -gaalassa komediasarja Kimmon Vuoden valopilkku -palkinnolla. Sen nuori ohjaaja Teppo Airaksinen uskalsi improvisoida vielä kuvauspaikalla, mutta seuraavassa sarjassa se ei ole enää mahdollista. Tilannekomedia Kerran viikossa kuvataan suorana lähetyksenä.

”Kimmo tuli, niin kuin tämän alan työt yleensä tulevat”, ohjaaja Teppo Airaksinen, 30, kertoo.

Tuottaja soitti ja kysyi, onko kevät vapaana. TV2:lle tehtävälle komediasarjalle tarvittaisiin ohjaajaa. 

Kimmo perustui näyttelijä-käsikirjoittaja Tommi Liskin ideaan. ”Kimmon hahmo on Tommin alter ego.”

Juorulehden puhelinmyyjäksi pakotetulle Kimmolle elämän mielekkyyden perustana on rahan ja uran sijasta hyvä meininki. 

”Halusimme luoda rakastettavan luuserin.”

Rooliin kaavailtiin Jussi Vatasta, joka oli hiljattain näytellyt Kulman pojat -futiskomediassa – ohjaajaopiskelija Airaksisen lopputyössä.

”Jussi oli varmaan maininnut minusta tuottajille.”

Kimmoa tarjottaessa Airaksinen oli ohjannut koulutöiden lisäksi 30-minuuttisen tv-elokuvan ja muutaman jakson Uusi päivä -sarjaa. Nyt hän tarttui empimättä 16-jaksoiseen komediasarjaan, johon kohdistui kovia odotuksia. Kimmo oli näkyvä osa TV2:n voimalla ajamaa nuorennuskeikkausta.

”Vasta myöhemmin iski ajatus, että onpas iso kakku, täytyy alkaa lenkkeillä, että selviän koko urakasta edes fyysisesti.”

Hyvin se meni. 

Kimmon jaksot keräsivät viime syksyllä keskimäärin yli 360 000 katsojaa. Määrä jää kauas katsojatilastojen kärjestä, mutta sarja vetosi TV2:n tavoittelemiin nuoriin aikuisiin.

Tammikuussa Kimmo palkittiin kahdella Kultaisella Venlalla. Airaksinen oli mukana ottamassa vastaan Tv-maailman tv-vuoden valopilkulle myöntämää Venlaa. Tommi Liski ja Petja Peltomaa pokkasivat pystin vuoden parhaasta tv-käsikirjoituksesta.

Kimmossa on luontevuutta ja helppoutta, jota on ilo seurata, mutta vaikea saada aikaan, valopilkku-palkinnon perusteluissa sanottiin. 

Kimmon veikeitä elämäntaiteilijoita näytteli nimekäs näyttelijäkaarti: Jussi Vatanen, Tommi Liski, Pamela Tola, Kari Hietalahti, Mikko Leppilampi, Timo Lavikainen ja Kari Ketonen.

Kerronnan sulavuudesta kiitos kuuluu kuitenkin ohjaaja Airakselle.

Lahtelaispoika haki elokuvansa videovuokraamoista ja mieltyi etenkin 1980-luvun virtaviivaisiin amerikkalaiskomedioihin. Lukioiässä hän sattui lukemaan Anne Pohtamon haastattelua, jossa ex-missi kertoi poikansa pyrkivän opiskelemaan elokuvaohjaajaksi. 

Airaksinen päätti uravalintansa siltä istumalta. Taideteollisen korkeakoulun ovet avautuivat kolmannella yrittämällä. Koulussa hän huomasi, ettei komedia nauttinut arvostusta.

Myös Airaksisen ensimmäinen harjoitustyö oli ”ranteet auki -meininkiä”. 

”Ajan mittaan aloin ajatella, että miksi tapella sitä vastaan, mikä oikeasti tuntuu hyvältä.”

Ohjaajaopiskelija alkoi valita hahmoikseen värikkäitä vätyksiä. He saivat olla keskenkasvuisia, kunhan olivat myös sydämellisiä.

Kaikkein tärkeintä oli välttää tönkköyden tuntu.

”Se, mikä vitsi ketäkin naurattaa on yksilöllistä. Tunne siitä, että asiat tapahtuvat pinnistelemättä välittyy kuitenkin kaikille.”

Välittömän tunnelman luomisessa Airaksinen luottaa improvisointiin. Hän ei laadi piiruntarkkoja kuvakäsikirjoituksia ja on valmis hiomaan dialogia näyttelijöiden kanssa vielä kuvauspaikalla.

Seuraavassa ohjaustyössään Airaksisen on kuitenkin kehitettävä uudenlainen työtapa.

Torstaina alkava Kerran viikossa on suomalaisittain ainutlaatuinen projekti. 12-osainen sarja kertoo viisikymppisestä tilintarkastajasta Vellusta (Taneli Mäkelä), joka on eronnut vaimostaan (Mari Perankoski) ja lyönyt hynttyyt yhteen uuden kolmikymppisen naisystävän Sallan (Saija Lentonen) kanssa.

Airaksisen ohjaama ja Veli-Pekka Hännisen, Jaakko Kajánin ja Niina Lahtisen käsikirjoittama sarja on asetelmaltaan klassinen tilannekomedia, joka kiertää kodin, työpaikan ja lähibaarin väliä. Vitsejä lypsetään pääparin ikäerosta ja heidän tuttaviensa hyväntahtoisesta hölmöydestä.

Lisäkierteen tuo se, että sarja kuvataan yleisön edessä ja suorana lähetyksenä.

”Putouksen suosio vaikutti meidänkin live-ratkaisuumme. Katsojat ovat tottuneet suoraan lähetykseen ja näyttelijät ovat olleet siitä todella innoissaan, heille kyseessä on kuninkuuslaji.”

Tekijöiden keskittymiskyvyn äärimmilleen virittävä live-lähetys voi tuoda ylimääräistä energiaa. Airakisesta suora lähetys tekee hetkeksi teatteriohjaajan, jonka on annettava kaikki ohjeet ennen tai jälkeen lähetystä. Joka viikko on uusi ensi-ilta.

”Lähetyksen alkaessa en voi tehdä enää mitään. Silloin täytyy varmaan korkata olut.”

Matti Rämö

Kerran viikossa alk. to 7.2. klo 21.00 TV2

X