Teksti:
Seuran toimitus

UUSI SARJA Draamarooleistaan tunnettu Matleena Kuusniemi tekee uuden aluevaltauksen komediassa, kun hänet nähdään mainostoimiston omapäisenä pomona tv-sarjassa Brändärit.

Se on tyyppi, joka haluaa pitää langat käsissään ja kuvittelee, että kaikki tapahtuu sormea napsauttamalla. Vaihteleva persoona, josta on vaikea tietää, ovatko motiivit hyviä vai pahoja. Näin Ville Myllyrinne määrittelee uuden kotimaisen sitcomin pääroolissa nähtävän Matleena Kuusniemen, 40, roolihahmoa.

Kuusniemi on armollisempi:

”Omaa henkilöähän pitää hirveästi rakastaa ja siitä pitää sanoa kauniita asioita. Mainostoimiston johtaja Kristiina Lindtner on erittäin luova, aikaansaava ja oikein yritteliäs ihminen.”

Pieni hymy kasvoilla ja sarjan muiden näyttelijöiden naurunremakka paljastavat, että Myllyrinne taitaa olla lähempänä totuutta.

Brändäreiden sivurooleissa vierailee tukku tunnettuja suomalaisia, kuten Michael Monroe, Krisse Salminen ja Heikki Silvennoinen. Mieleenpainuvin oli kuitenkin David Hasselhoffin piipahdus. Näyttelijät odottivat diivan elkeitä, mutta Baywatch-tähti osoitti ammattimaista asennetta. Hän kehui kaikki heti kättelyssä, harjoitteli tunnollisesti, eikä marissut mistään. Räntäsade keskellä kesää sai sentään aikaiseksi pienen reaktion maailmantähdessä.
 

Suurpiirteinen urasuunnittelija

Komedia on freelancerina viihtyvälle Kuusniemelle uusi aluevaltaus. Muutamaa kesäteatteriroolia lukuun ottamatta hänet on totuttu näkemään vakavissa draamoissa.

”Itselleni on tärkeää, että saan tehdä monipuolisesti erilaisia töitä; televisiota, teatteria ja elokuvia. Näyttelijälle tarjotaan helposti samanlaisia rooleja, siksi oli hauskaa joutua vähän epämukavuusalueelle.”

Kuusniemi on ollut sillä tavalla onnellisessa asemassa, että työasiat ovat edenneet pitkälti omalla painollaan. Kahden lapsen äiti on palaillut rauhallisesti työelämään ja tänä syksynä alkavat myös toisen tv-sarjan kuvaukset.

Onko Kuusniemeä itseään yritetty brändätä näyttelijänä?

”Siinä ei sinällään ole mitään pahaa, että yrittää erottautua joukosta, mutta en minä ole tietoisesti mitään sellaista tehnyt. Se liittyy myös siihen, ettei halua liikaa määritellä itseään. Silloin on parempi olla brändäilemättä.”

Kaupallisuuden ehdoilla?

Brändäreiden rahoitusmalli on poikkeuksellinen. Jokaisessa jaksossa mainostoimiston väki suunnittelee mainoskampanjaa oikeille yhtiöille. Sponsoreiden esille nostaminen herättää sarjan näyttelijöissä paljon puhetta.

Näyttelijän on aika vaikeata olla mukana mainostelevision tuotannossa ja huudella puskista, että pitää kaupallisuutta eettisenä ongelmana. Kuusniemi kiteyttää:

”Jälkikäteen voi sanoa, että sain tehdä ihan omaa työtäni. Kuvauksissa ei tullut sellaista tunnelmaa, että oltaisiin mainostajan asialla.”
Huumorissa Kuusniemeen puree itseironia. Sitcom-suosikikseen hän mainitsee brittiläisen Mirandan, jossa sosiaalisesti lahjaton ja fyysisesti kömpelö nainen joutuu noloihin tilanteisiin.

Vaikka koomikon ura on nyt korkattu, vakuuttaa Kuusniemi, ettei huhuista huolimatta ole mukana Putouksen uudessa näyttelijäkaartissa.

Onnimanni Liukkonen

Brändärit tv-sarja alkaa sunnuntaina klo 21.00 MTV3-kanavalla

X