Teksti:
Seuran toimitus

DRAAMASARJA ALKAA Treme -sarjaa voisi kehua elämänmakuiseksi, mutta se kuulostaisi hieman harhaanjohtavalta. Elämänmaku tuo mieleen laskelmoidut mielihyvädraamat, joissa tavalliset ihmiset voittavat vaikeutensa. 

Hirmumyrskyistä toipuvaa New Orleansia kuvaava Treme on tulvillaan tavallisuutta ja ongelmia, mutta laskelmoinnin tuntu puuttuu. Tilalla on arkista aherrusta ja epädramaattisia ongelmia: huonon rakentamisen jälkien siivoamista, vakuutusrahojen odottelua ja niukkuuteen sopeutumista. 

Kaiken ylle levittäytyy vahva olemisen tuntu, se harvinainen tunne, että asiat tapahtuvat, koska ne tapahtuvat. Eivät siksi, että ne on käsikirjoitettu tapahtumaan. 

Tämä on tuttua Tremen luojan David Simonin edellisen sarjan, parhaillaan TV2:ssa uusittavan The Wiren katsojille. Tremessä Simon pyrkii entistäkin realistisempaan kerrontaan.

”Ennen jokaisen kauden alkua laitamme taululle tiedot siitä, mitä New Orleansissa oikeasti tapahtui kuvaamamme ajanjakson aikana. Siinä oli tarinamme selkäranka”, Simon kuvaili Wired-lehdelle.

Ensimmäinen nikama sijoittuu loppuvuoteen 2005, jolloin New Orleansia peräkanaa piesseistä Katrina- ja Rita-myrskyistä on kolmisen kuukautta. Syvän etelän sydän on yhä ruhjeilla, mutta elämä on hiljalleen palautumassa uomiinsa. 

Häntäheikki vetopasuunan soittaja Antoine Batiste (Wendell Pierce) palaa vanhoille kulmilleen keikkojen toivossa. Dj Davis McAlary (Steve Zahn) ei anna yhden myrskyn horjuttaa tupakankäryistä jazz-elämäänsä. Talo on vielä pystyssä ja rahat olivat loppu jo ennestään. 

Sen sijaan kirjallisuudenopettaja Creighton Bernette (John Goodman) kiehuu raivosta hurrikaanin tuhoja pahentaneiden ja niiden korjaamista hidastavien viranomaisvirheiden takia. Hänen juristivaimonsa Toni (Melissa Leo) yrittää löytää kaaoksen keskellä vankilajärjestelmän syövereihin kadonnutta vankia. Viranomaiset eivät häntä auta, koska vangin säilyttämisestä saa rahaa.

Treme seuraa limittäin kymmenkuntaa hahmoa, mutta varsinaista pääosaa esittää sarjalle nimensä antanut kaupunginosa. Treme on boheemi afroamerikkalaisen musiikin kehto, jossa ollaan ylpeitä omista juurista.

”Suurin osa amerikkalaisista arvioi oikeusjärjestelmän toimintaa Kovasta laista ja C.S.I:sta saamansa kuvan perusteella. Niissä tapaukset ratkeavat 40 minuutissa”, Simon sanoi Wired-lehden haastattelussa.

The Wiresta poiketen Tremessä ei ratkota rikoksia, mutta tyylilajina on edeltäjästään tuttu kuivakka sarkasmi. Se tekee epäkohdat näkyviksi, mutta ei suostu korjaamaan niitä valheellisen helposti.

Asioiden etenemisen hitaus on Tremen realismin perusta, jonka äärellä Simon on valmis uhraamaan jännitystä ja dramatiikkaa. Hinta on kova, mutta sen maksamalla hän ottaa uuden askeleen proosamuotoisen tv-kerronnan kehittämisessä.

Musiikilla iso rooli

Klassista jazzia, vanhaa rhythm & bluesia, funkia, torvisoittokunnan musiikkia, hip hoppia… Soittajistaan kuuluisan New Orleansin kaupunginosan Tremen nimeä kantava sarja tarjoaa arkirealismin ohella rautaisannoksen afroamerikkalaista musiikkia.

”Vain virret puuttuvat”, Helsingissä tammikuussa vieraillut Leroy Jones kiteyttää. New Orleansissa asuva jazz-trumpetisti on yksi monista Tremessä omana itsenään vilahtavista muusikoista.

”Treme antaa tarkan kuvan New Orleansin musiikkikulttuurista. Esimerkiksi sarjassa näkyvällä Vaughan’s Lounge -klubilla hengaa oikeastikin paljon tähtimuusikoita Wynton Marsaliksesta Elvis Costelloon.”

Vaughan’s Loungea olohuoneenaan käyttävällä jazz-trumpetistilla, laulajalla ja sanoittajalla Kermit Ruffinsilla on sarjassa näkyvä rooli.

”Sen lisäksi, että Kermit näyttelee itseään, Antoine Batisten vetopasuunaa soittava hahmo perustuu osittain häneen. Myös DJ Davis McAlaryn hahmolla on todellinen esikuva. Tunnen hänet ja hän on yhtä hullu kuin sarjassa.”

Jones palasi New Orleansiin suomalaisen pasunisti-vaimonsa Katja Toivolan kanssa vain kuusi viikkoa hirmumyrskyjen jälkeen.

”Kun katsoimme Tremen ensimmäistä jaksoa, molemmille tuli kyynel silmään”, muusikko muistelee.

”Seitsemässä vuodessa kaupungissa on tapahtunut paljon edistystä, mutta kymmenen minuutin päässä on yhä myös pahoin vaurioituneita alueita.”

Matti Rämö

Treme alk. ke 30.1. klo 22.00 TV1

 

X