Teksti:
Seuran toimitus

DOKUMENTTI Maaninen nainen rustaa perunan hintoja vihkoon. Harkiten helpommaksi -filmin tiukka perheenäiti säästää monia markkoja suunnittelemalla viikon ruuat etukäteen. Onneksi hän sentään raaskii kaiken kalanperkaamisen välissä hankkia kukkia, kun ne elokuvan mukaan kehittävät lasten kauneuden tajua.

Kehitys kehittyi ihailtavalla tenholla 50 vuotta sitten. Elävä arkisto: Kauniimpi arki esittää kokoelman 1950-luvun valistus- ja mainoselokuvia, joissa yritetään myydä kuluttajalle tulevaisuuden kotia.

Elokuvateatterimainokset ovat naiiveja lyhytelokuvia täydellisten esimerkkiperheiden elämästä, jota helpottamaan saapuu mullistava keksintö. Kodinkodeilla herkutellaan ja muovia hehkutetaan.

Mainosmaailma on aina elättänyt lahjakkaita elokuvantekijöitä. Keittiöremonttimainoksen Aurinkoa arkipäivään on ohjannut tänä keväänä kuollut elokuvaneuvos Aimo Jäderholm. Tarmo Manni näyttelee lupsakkaa perheenisää, joka tutustuu muoviseen seinämateriaaliin Enso-laattaan. Jäderholmin toisessa ohjauksessa Oma koti Helge Herala intoilee lainan avulla ehostettavasta kämpästä. Klassikkoelokuva Valkoisen peuran ohjaaja Erik Blomberg sai tehtäväkseen suostutella ihmiset ostamaan maaleja mainoksella Kodin värit.

Sukupuoliroolit ovat törkeän liioiteltuja. Keittiö on naisen valtakunta, josta miehet eivät tajua mitään. Toisaalta mainosten päämäärä on aina naisten vapauttaminen hellan ikeestä. Rosenlewin rumpupesukoneen kaltaisten keksintöjen takia perheiden ei enää tarvitse käyttää yhtä kokonaista päivää viikossa pyykinpesuun.

Yllätyslahja-pesukonemainoksen mies selittää tekniikkaa ystävälleen ja muistuttaa:

”Miehet aina tutkivat, naiset vain tyytyvät painamaan nappulaa.”

Tero Kartastenpää

Elävä arkisto: Kauniimpi arki ti 20.11. klo 21.55 Teema

X