Teksti:
Seuran toimitus

Foxin uudella ohjelmapäälliköllä Mikko Silvennoisella on suora vastaus kysymykseen, millaista kanavaa Foxista tehdään.

”Isoa”, tuore ohjelmapäällikkö sanoo. ”Joka kasvaa askel kerrallaan.”

Kansainvälisen mediayhtiön Fox International Channelsin uusi ilmaiskanava lähtee rohkeasti  kamppailemaan suomalaisista tv-katsojista. Mediamoguli Rupert Murdochin omistama yhtiö osti talvella SuomiTV:n, laittoi riutuvan kanavan lihoiksi ja synnytti pikavauhdilla uuden. Honkkelo lakimies Ally McBeal saa olla viihdekanavan ensimmäinen ruutukasvo, kun ohjelmisto aloittaa maanantai-iltapäivällä 16. huhtikuuta.

Fox suuntaa tarjontansa kaikille taajamissa asuville. Taajama on Foxin määritelmän mukaan paikka, jossa on vähintään yksi katulamppu, joten suurin osa suomalaisista mahtuu tavoitteen alle.

”Haluamme yhdistää ihmisiä, emme erotella heitä”, sanoo Silvennoinen, joka työskenteli ennen Foxia virolaisen TV3-kanavan ohjelmapäällikkönä. 

Usein Suomen ulkokultaisella tv-alalla ei lausuta ääneen määritelmiä kilpailijoista, mutta Fox rakentaa imagoaan ilmoittamalla suorasukaisesti, mikä on heidän tavoitteensa suhteessa muihin kanaviin. Fox haluaa olla kanavana ”nuorekkaampi kuin MTV3”, ”raikkaampi kuin Nelonen”, ”perheystävällisempi kuin Sub”, ”fiksumpi kuin TV5” (jossa foxilaisten mukaan esitetään jopa pornoa) sekä kohderyhmältään laajempi kuin miesten Jim ja MAX tai naisten AVA ja Liv.

Vastakohdat ovat sulassa sovussa  Foxin brändikuvailussa, jonka mukaan kanava on liberaali, perheystävällinen, moderni, suoraselkäinen.

Brändimääritelmää enemmän kanavasta kertoo selkeä ohjelmakartta, jolla kanava yrittää totuttaa suomalaisia katsojikseen. Viikolla on toistuvia blokkeja: ruokaa, National Geographicin dokumentteja, tuttuja sarjoja ja elokuvia. Viikonloppuna nähdään uusintoja ja zombiedraamasarja Walking Dead. SuomiTV:ltä ohjelmistossa säilyvät talkshow Conan ja STT:ltä ostetut uutiset.
Tuntimäärä kasvaa SuomiTV:n seitsemästä 12 tuntiin, ja myöhemmin on luvassa lisää.

Murdochin viihdeimperiumin tarjonnalla täyttää ruudun helposti, ja kilpailijat voivat tulevaisuudessa joutua luopumaan joistakin Foxin sarjoista. Voimassaolevia sopimuksia kuitenkin noudatetaan. Esimerkiksi Foxin suosituin animaatiosarja Simpsonit pysyy vielä tutulla kanavallaan Subilla. AVA puolestaan luopui jo helmikuussa National Geographicin dokumenteista.

Ohjelmapäällikkö Silvennoinen uskoo, että kilpailu on katsojan näkökulmasta vain hyvä asia.
”Kun uusi muromerkki tulee markkinoille, ei kukaan kysy, onko markkinoilla tilaa. Miksi tv-kanavilta kysytään sitä aina? Aina on hyvälle tilaa, ja huonot voivat poistua.”

Silvennoisen mukaan kanavaa ei voi verrata edesmenneeseen SuomiTV:hen. Vuonna 2009 aloittanut kanadalaisomisteinen, vanhoillinen kanava uhosi saavuttavansa suuria katsojaosuuksia, mutta hyytyi monien vaiheiden jälkeen alle prosentin osuuksiin. Paljon suuremmilla muskeleilla iskevä Fox on ilmoittanut tavoitteekseen saavuttaa viiden prosentin osuuden kaupallisten kanavien 25-44–vuotiaista katsojista vuoteen 2014 mennessä.

Foxin ensimmäistä kotimaista ohjelmistoa on luvassa syksyllä ja isompia hankkeita ensi vuonna.  Silvennoinen toivoisi, että kanavalla nähtäisiin oma ajankohtaisohjelma. Hän on Viron pestillään huomannut, kuinka urautuneita suomalaiset ajankohtaisia aiheita käsittelevät ohjelmat ovat.

Rohkeutta tarvitaan. Ohjelmapäällikkö myöntää, että katsojia ei ole ihan yksinkertaista houkutella kaukaiselle kanavapaikalla 12.
”Tilasta pitää taistella ja me olemme valmiita.”

Tero Kartastenpää

Fox-kanava aloittaa 16.4. SuomiTV:n kanavapaikalla 12.

X