Teosto tutki, miten suoratoisto pärjää pohjoismaissa – suomalaiset viettävät vähiten aikaa ruudun ääressä

”Maksullinen suoratoisto löytyy lähes 80 prosentilta suomalaisista. Ruotsin ohella Suomessa asuu eniten myös heitä, ketkä eivät käytä mitään suoratoistopalvelu”, TV-maailman tuottaja Milla Olkkonen-Lindh kirjoittaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Milla Olkkonen-Lind on Tv-Maailman toimittaja.

"Maksullinen suoratoisto löytyy lähes 80 prosentilta suomalaisista. Ruotsin ohella Suomessa asuu eniten myös heitä, ketkä eivät käytä mitään suoratoistopalvelu", TV-maailman tuottaja Milla Olkkonen-Lindh kirjoittaa.
Teksti:
Milla Olkkonen-Lind

Suoratoisto on tullut jäädäkseen. Tekijänoikeusjärjestö Teosto teetti toukokuussa yhdessä Tanskan ja Norjan vastaavien järjestöjen kanssa tutkimuksen, jonka tulokset eivät juuri yllätä. Ruutua tapitetaan yhä enemmän suoratoistopalveluiden kautta.

Jo yli puolet 12–65-vuotiaista suomalaisista on löytänyt Yle Areenan. Kahden vuoden takaisesta katsojien määrä nousi 17 prosenttiyksikköä. Kaupallisten maksuttomien kanavien MTV Katsomon ja Ruudun ääreen hakeutui 24 ja 18 prosenttia. Maksullisista palveluista meillä suositaan Netflixiä, Maxia ja Disney+:aa, ja lähes 80 prosenttia suomalaisista maksaa vähintään yhdestä suoratoistopalvelusta.

Suoratoisto suosituinta Norjassa pohjoismaista

Pohjoismaisittain vertailtuna suomalaiset viettävät vähiten aikaa suoratoiston syövereissä, kun mukaan luetaan sekä maksuttomat että maksulliset palvelut. Keskimäärin pohjoismaalaiset seuraavat elokuvia ja muita tv-sisältöjä 3,1 tuntia päivässä, Suomessa vastaava luku on 2,8, Norjassa peräti 3,9. Suomessa asuu myös Ruotsin ohella eniten heitä, ketkä eivät käytä mitään suoratoistopalvelua. Kiinnostavaa! Kehitymmekö jälkijunassa vai olemmeko fiksuja keksiessämme enemmän muuta tekemistä? Vai istummeko uskollisesti perinteisen television ääressä?

Lue myös: Suoratoistot myllerryksessä: ”Palveluntarjoajat vaihtavat nimiä ja yhdistävät palveluita tiuhaan tahtiin”

X