Teksti:
Seuran toimitus

Lauantaina alkaa Talent, sunnuntaina Tanssii tähtien kanssa, perjantaina Show. Suurten viihdeohjelmien aloitusviikolla pyysimme uudelta Talent-tuomari Janne Katajalta tuomioita kollegoista, television nykytilasta ja Janne Katajasta.

Janne Kataja istuu mustassa tuolissa valkoisessa huoneessa ja puhuu paljon. Juontaja, koomikko ja näyttelijä on television viihdeohjelmistön tuore tuomari, Talent-kykyjenetsintäohjelman päätöksentekijä. Hänen rinnallaan ohjelmassa tuomitsevat näyttelijä Maria Sid ja muusikko Mikko von Hertzen.

Olemme tulleet Katajan riihimäkeläisen omakotitalon yläkertaan kysymään tuomarilta linjauksia olennaisista asioista: televisiosta, kollegoista ja Katajasta itsestään. Kataja hieraisee partaansa.

”Kaikessa työskentelyssä asenne on tärkein. Asenne on päätöksiä. Jos vaikka Talentissa esiintyjästä paistaa läpi se, että hän haluaa viihdyttää tai hän haluaa kiihdyttää, hän on tehnyt päätöksen.”

Ensimmäisen tuomionsa tuomari Kataja saa antaa television nykytilasta. Vastaus on nopea: sosiaalisen median hyvät ideat pitäisi saada oikean televisioteollisuuden käyttöön. Kataja pelkää, että ammattilaisilta katoavat työt, kun kaiken voi tehdä keskinkertaisesti halvalla.

Kataja linjaa, että tv:llä menee nykyään entistä paremmin. Kanavat tekevät rohkieta päätöksiä.

”Perusteet eivät ole enää niin ulkokultaisia. Juontajaksi kelpaa pieni pullukka tai hiukan kolhonnäköinen nainen työntyvine hampaineen. Olin pitkään ainoa, joka ei olisi herättänyt wau-efektiä, jos olisin ottanut paidan pois, vaan pyynnön, että laita paita takaisin.”

Kataja nostaa esiin muutaman onnistumisen. Voice of Finland aktivoi kilpailijoita, Yle käsitteli nuorisorikollisuutta hienosti Kakola-sarjassaan ja Nelonen uskalsi ottaa uutisankkuriksi Marco Bjurströmin.

Juontajamaailman syksyn suurin tapaus on Mikko Leppilammen ja Heikki Paasosen vielä nimeämätön viihdeohjelma. Tv-maailma pyytää tuomari Katajalta näkemystä, onko ohjelmalla mahdollisuuksia maassa, jossa talkshowt ovat lyhytikäisiä. Kataja haluaisi jäävätä itsensä, koska tuntee molemmat tekijät, Leppilammen jo lukioikäisestä.

”Paasonen on täydellinen juontaja, Leppilampi karismaattinen ja sydämellinen ihminen. Molemmat ovat sosiaalisesti taitavia ja molemmilla on kykyä itseironiaan. Kun talk show -isäntä löytää itsestään virheitä, vieras avaa itsensä ja kertoo enemmän.”

Kataja, 32, on esiintynyt vuoden 2007 Idols Extrasta lähtien yli tusinassa televisio-ohjelmassa. Viimeisin ison profiilin televisio-ohjelma oli kaksi vuotta sitten lopetettu Kesäillan valssi.  Ennen Talentia hän kieltäytyi monesta tarjouksesta, koska halusi pitää taukoa ruudusta.

”Suomessa on tämä naamankuluntakulttuuri. Ihmisellä on mielikuva, että Kataja on kaikkialla, mikä ei pidä paikkaansa.”

Mielikuva syntyi, kun media paisutteli Katajan pitkään jatkunutta hometalotapausta.

”Kippo tuli täyteen. Se väite, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, on paskaa.”

Lehdissä näkyminen kuluttaa Katajan mukaan nopeammin kuin tv-julkisuus.

”Näinä aikoina on narsistista persoonallisuushäiriötä ilmassa aika paljon. Minua käyvät sääliksi ihmiset, joille esilläolo on pääasia. Aidosti lahjakas ihminen haluaa tuottaa elämyksiä muille. Hän on antaja, ei saaja.”

Istahdamme makuuhuoneen sängylle katselemaan televisiota. Tuomarilla on edessä vaikein tehtävä. Hänen pitää antaa arvio omasta suorituksestaan Talentin ensimmäisessä lähetyksessä.

Ohjelma alkaa kuvilla iloitsevasta espoolaisyleisöstä. Kataja bongailee hymähdellen tuttuja väkijoukosta: tuolla on hänen siskonsa, tuolla naapurin Janne-poika. Ruudulla yleisö hurraa, kun Kataja kävelee punaisella matolla. Koti-Katajaa hymyilyttää. Hänestä ohjelma näyttää aikaisempia kahta kautta isommalta. Omasta ulkonäöstä mielipide on vastakkainen.

”Lyhythän minä olen.”

Ruudulla hän astelee tuomarikorokkeen luokse, mutta kompastuu ja kaatuu. Koti-Kataja purskahtaa tyytyväiseen nauruun. Se oli täydellisen katajamainen sisääntulo.

Tuomari näkee omassa työskentelyssään myös heikkoja puolia. Hän tunsi olevansa ohjelman alussa vähän jäässä, varsinkin kun tuomarointi piti antaa englanniksi.

Ohjelmaan on leikattu tuomaripäätöksistä lyhyet tiivistelmät. Kuvaustilanteessa erityisesti lapsikilpailijoille selitetään kuitenkin pitkään ja tarkasti, miksi heidät pudotettiin.

”Kohtuullisuus syntyy, kun ajattelee omia lapsiaan. Pitää kysyä, että miten minä kertoisin tämän omalle tyttärelleni. Samalla tavalla voin kertoa sen jonkun muunkin tyttärelle.”

Eräässä pudotuksessa nuori tyttö karsiutui, ja myöhemmin Kataja ymmärsi olleensa tälle ehkä hieman tyly. Tuomari pyysi tuotannolta tytön numeron ja lähetti tekstiviestin.

”Olet valovoimainen, lahjakas, säteilevä tyttö. Sinussa on ainesta, mutta olet vielä nuori. Haluatko olla ykkönen baletissa vai koriksessa, sitäkin ehdit pohtia. Uskon menestykseesi. Luota unelmaasi. Se käy toteen. Janne Kataja.”

Lopullinen tuomio kuuluu: riihimäkeläinen nauttii tuomarin roolista ja sen kyllä huomaa.

Tero Kartastenpää

Talent alk. la 15.9. klo 20.00 Nelonen

 

X