Teksti:
Seuran toimitus

DRAAMASARJA ALKAA Illan tv-uutiset ovat kansakunnan yhteinen hiljentymishetki, majakka viihdetulvan keskellä. Ruudun takaa pukumies – yleensä juuri mies – luotsaa kansalaisia läpi politiikan ja talouden viidakon sekä tarjoaa puolueetonta tietoa maailmalta. 

HBO-sarja Newsroomin päähenkilö Will McAvoy (Jeff Daniels) haluaa sisimmässään uskoa yllä kuvailtuun ideaaliin. Katkeruus on kuitenkin painanut kaapelikanavan uutiskasvon  uskoa alaspäin.

Hän tyytyy lukemaan uutiset niin kuin ne hänelle annetaan ja purkaa turhautumistaan alituiseen työtoveriensa piikittelyyn.

Tunnettu elokuva- ja televisiokäsikirjoittaja Aaron Sorkin vastasi muun muassa elokuvien Moneyball ja The Social Network teksteistä sekä Yhdysvaltain presidentinkansliaan sijoittuneesta tv-sarjasta West Wing.

Newsroomissa on paljon samaa kuin jälkimmäisessä: molemmat tulvivat ripeää dialogia niin henkilökohtaisen, kansallisen kuin kansainvälisenkin tason moraalisista kysymyksistä. 

Newsroom saa varsinaisesti alkunsa, kun McAvoylle pestataan uusi tuottaja, hänen entinen naisystävänsä Mackenzie McHale (Emily Mortimer). Sotatantereilla ja ulkomaan komennuksilla marinoitunut nainen tuo mukanaan omaa henkilökuntaansa ja taistelutahtoa, joka tarttuu myös McAvoyhin.

Pian kuvitteellisen kaapelikanavan uutistoimitus on napit vastakkain kristillisen oikeiston, keltaisen lehdistön sekä kanavan kaupallisia intressejä silmällä pitävän omistajan (Jane Fonda) kanssa.
Newsroom jatkuu kesäkuussa HBO:lla toiselle kaudelleen.

Sarjaa voi jo senkin perusteella kutsua menestyneeksi, mutta se on saanut osakseen myös kritiikkiä – samaa, mitä Sorkin on saanut kuulla ennenkin. Newsroomin naishahmoja on syytetty ohuiksi ja asetelmia seksistisiksi. 

Älykkäät naiset esitetään jatkuvan romahduksen partaalla olevina, epäloogisina olentoina. Palkittu toimittaja McHale ei hallitse sähköpostiohjelmaa ja lähettää yksityisen viestinsä koko toimistolle. Myöhemmissä jaksoissa hän kertoo palkkaavansa juuri Sloan Sabbithin (Olivia Munn) ruutuun taloustoimittajaksi, koska muilla toimittajilla ”ei ole hänen sääriään”. 

Mikäli pääsee yli Newsroomin vanhakantaisten asenteiden, paatoksellisten puheiden ja musiikin, ymmärtää myös sarjan viehätyksen. Siinä yhdistyvät hetkittäin elokuvien His Girl Friday (1940) ja Network (1976) parhaat puolet: kiihkeä uutisten tekemisen tunnelma, sukkela sanailu ja satiirinen vire. 

Kaisu Tervonen

Newsroom ti 26.3. klo 21.00 TV1 

X