Jari-Matti Latvala: ”Urheilupsykologi nosti minut masennuksen suosta”

Jaa kaverilleTilaa Seura
© Vesa Tyni/Otavamedia
Rallitähti Jari-Matti Latvala sairastui masennukseen kesken kauden 2016. Hänen pelastuksensa oli hyvä ammattiapu ja Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen.

Rallikuljettaja Jari-Matti Latvala pääsi ylivoimaisen Volkswagenin tehdastiimiin yhdessä ranskalaisen Sebastien Ogierin kanssa kaudeksi 2013. Tätä ennen Latvala oli ajanut Fordin tehdastiimissä MM-sarjan kakkoseksi ja kolmoseksi. Aina tiellä oli ollut yksi mies: ranskalainen Sebastien Loeb, joka vei mestaruudet joka vuosi 2004–2012.

Vuonna 2013 Loeb ei ollut enää mukana. Latvalaa pidettiin yhtenä maailman nopeimmista kuljettajista, joten nyt olisi hänen vuoronsa valloittaa mestaruuksia. Niin ei käynyt. Ogier vei mestaruuden jokaisella Volkswagen-kaudella 2013–2016. Latvala sai tyytyä loppupisteissä sijoituksiin 3, 2, 2 ja 6.

Volkswagen päätti yllättäen lopettaa MM-ralliprojektinsa viime vuonna. Kausi oli Latvalalle äärimmäisen hankala. Yhtenä syynä oli masennus.

”Viime vuoden lopulla olin älyttömän masentunut. Vaikeudet alkoivat Jyväskylän rallin jälkeen. Ajo ei kulkenut, olin tosi huonossa hapessa. Ei ollut hyvä olla ratissa, enkä mennyt kilpailuihin mielelläni. Paine oli valtava. Jyväskylän jälkeen joka kisa oli minulle vain työtä, siinä ei ollut mitään hauskaa”, Latvala tunnustaa avoimesti.

Ulospäin ihmiset eivät asiaa huomanneet. Latvala teki työnsä kohtuullisen hyvin, mutta sisällä myllersi rajusti. Mies oli rikki.

”Kausi oli mennyt huonosti, minä haaveilin mestaruudesta. Tiimin sisällä ei ollut enää fiilistä, josta olisin nauttinut. Olin ahdistunut kotonakin, eikä mikään tuntunut hauskalta. Yritimme tyttöystäväni Maisa Torpan kanssa lomailla kauden jälkeen Australiassa, mutta ei siitäkään mitään tullut.”

Apua urheilupsykologilta

Solmu Latvalan sisällä oli kasvanut niin isoksi ja tiukaksi, ettei hän kyennyt avaamaan sitä itse. Tilannetta ei helpottanut se, että Volkswagenin lopetettua Latvala jäi työttömäksi. Paikkaa MM-sarjassa ei enää ollut.

”Minun oli pakko hakea apua ja käydä juttelemassa ammattilaiselle. Asioita työstettiin Niilo Konttisen kanssa. Hän nosti minut siitä suosta”, Latvala kehuu kokenutta urheilupsykologia.

Tilanne parani entisestään, kun Latvalan eteen tuli mielenkiintoinen työtarjous. Toyota päätti palata pitkän tauon jälkeen MM-sarjaan. Ohjat annettiin kaksinkertaiselle maailmanmestarille Tommi Mäkiselle, joka perusti Toyotan päämajan Puuppolaan. Se oli Latvalan pelastus.

”Isoin asia paranemisessani oli se, kun saimme Tommin kanssa sopimuksen vihdoin valmiiksi Toyotalle. Silloin moni kahle lähti irti. Kun tiesin saavani uuden mahdollisuuden, vapauduin valtavasti.”

Toyota-perheessä hyvä olla

Kausi 2017 alkoi hienosti. Latvala oli heti avauskilpailussa Monte Carlossa toinen ja voitti sensaatiomaisesti Ruotsissa. Silti hän oli yhä toipilas.

”Masennuksen oireet olivat pinnassa vielä maaliskuulle saakka, vasta sitten aloin kunnolla päästä irti niistä”, Latvala sanoo.

Nyt Latvala on viimein karistanut masennushaamunsa. Hän on ajanut mainion kauden ja taistelee MM-mitalisijasta, ehkä jopa mestaruudesta.

Ensi viikolla alkaa kotikilpailu, Jyväskylän MM-ralli. Ogier johtaa jälleen MM-sarjaa Fordilla, mutta se ei saa Latvalaa nyt pois tolaltaan, sillä Toyota on hänelle kuin oma perhe, jossa hänellä on hyvä olla.

”Rankkaan Toyotan tiimin urallani ykköseksi. Meillä on tosi hyvä fiilis, kaikki puhaltavat ihan oikeasti yhteen hiileen. Mäkisen Tommi on ollut ihan huippuhyvä, hän ei anna liikaa ohjeita eikä ole koko ajan olan takana. Hänellä on täydellinen luotto alaisiinsa – toisin kuin monilla muilla tallipäälliköillä.”

Edessä suosikkikilpailu

Latvalalla on edessään jo uran viidestoista Suomen MM-ralli.

Jyväskylä on nopeutensa ja ainutlaatuisen tunnelmansa vuoksi lähes jokaisen kuljettajan suosikkikilpailu, myös Latvalan. Sen näkee tuloksistakin: kahdeksan viime vuoden aikana Latvala on voittanut Jyväskylän kolmasti, ollut kahdesti toinen ja kahdesti kolmas.

”Jyväskylässä ulkoinen paine on aina kovimmillaan, mutta sen voi kääntää sisäiseksi positiiviseksi paineeksi. Kotiyleisön tuki tuo paljon apua, ja minun on aina helppo motivoitua kilpailuun. Voittoa lähdetään hakemaan.”

Tällä kaudella Latvalassa on tapahtunut selkeä muutos. Hän on rennompi kuin ennen, näyttää tunteitaan, ja ennen kaikkea ajaa paremmin kuin vuosikausiin.

”Jossain uravaiheessa toin isosti onnistumisen ja pettymyksen tunteet esiin. Fordilla toivottiin, etten näyttäisi tunteitani vahvasti, joten painoin ne taka-alalle. Toyotalle tulon jälkeen olen näyttänyt avoimesti tunteeni, Puolassakin tuli hakattua rattia aika rajusti keskeytyksen jälkeen, vaikka en tee sellaista usein. Olen nyt paljon aidompi.”

Oppia virheistä

Jari-Matti Latvala uskoo, että 32-vuotiaanakin voi vielä kehittyä. Hänen mukaansa ajamisen perusasioita ei voi kokonaan muuttaa, mutta kaikkea voi hioa loputtomiin.

32-vuotias Latvala on oppinut nauttimaan kilpailemisesta aivan uudella tavalla. Samalla hän on tullut koko ajan analyyttisemmaksi ja oppinut ymmärtämään, että virheet eivät synny tyhjästä.

”Nuorena lähdin aina hirveällä vauhdilla kisoihin katsomaan, että päästäänkö maaliin ja voitetaan, vai kolahtaako johonkin. Nyt olen ymmärtänyt, että MM-sarjassa on tultava todella usein maaliin eikä aina kannata väkisin ajaa voitosta. On mahdollista ajaa kaksi huonoa kisaa kaudessa, jos haluaa taistella mestaruudesta.”

Latvala on myös oppinut analysoimaan asioita entistä paremmin.

”Kun tulee virhe, sille on yleensä aina syynsä. Ja sen syyn haluan nykyisin aina löytää.”

Latvala jakaa kehuja muutoksestaan Tommi Mäkiselle.

”Pystyn hallitsemaan johtoasemassa tilanteen paremmin. Ajan kovaa ilman liian suurta riskiä, mutta en varmistele mitään. Ajatus on pysynyt kasassa. Tommi sanoi hienosti, että ei muuta kuin annat mennä vain samalla vauhdilla, silloin keskittymisesi pysyy samalla tasolla. Ja näin se on tismalleen mennyt.”

Selfie on uusi nimmari

Rallin huippukuljettajan elämä ei ole yksinkertaista. Matkapäiviä tulee vuodessa valtavasti, ja myös julkisuusrumba on kova. Latvala ei silti koe elämäänsä rankaksi.

”Nautin tästä. Tietysti sellaiset isot rytminvaihdokset kuten aikaerot ovat käyneet vanhemmiten hankalammiksi. Toki aina on kiva tulla kotiin, mutta kaipaan myös reissuun lähtemistä ja kilpailemista.”

Julkisuus on nykyisin keskeinen osa kuljettajan työtä. Latvalan uran alkuaikoina 2000-luvun alussa rallifaneille riitti nimikirjoitus, nyt halutaan selfie-kuva.

”Kuvapyyntöjä tulee erikoiskokeiden välilläkin kisoissa koko ajan. On se tietysti hieno asia, mutta samalla myös melko raskasta. Valokuvauksiin menee paljon enemmän aikaa kuin aikoinaan nimmareiden jakoon.”

Ei skandaaliotsikoita

Lisää julkisuutta Latvalan elämään tuli runsas vuosi sitten, kun hän ja tv-julkkis Maisa Torppa alkoivat seurustella. Juhannuksena vaihdettiin kihlat.

”Ei julkisuus ja esilläolo minua haittaa. Olemme Maisan kanssa molemmat julkisuuden henkilöitä, mutta se tekee asiasta oikeastaan vain helpompaa. Kun molemmat ovat tottuneet julkisuuteen, kumpikin tietää mitä se on. Sitä osaa suhtautua toisen juttuihin ja medianäkyvyyteen ammattimaisesti.”

Latvala ei pelkää skandaaliotsikoita. Voisi helposti kuvitella, että Latvalan ja Torpan jokaista askelta vaikkapa yöelämässä seurataan suurennuslasilla.

”Minä en viihdy yöelämässä, ja alkoholiakin juon erittäin harvoin ja vähän. Eikä Maisakaan ihan hirveästi käy ulkona. Jos menemme yhdessä johonkin tilaisuuteen, kyllä me sieltä myös yhdessä palaamme kotiin. Sensaatio-otsikoita ei tule, jos käyttäydyt hyvin, kaikki on itsestä kiinni”, Latvala sanoo.

Rakastuminen on vaikuttanut Latvalan mukaan positiivisesti hänen ajamiseensa.

”Kun kotona on kaikki hyvin, olo on luottavaisen huoleton. Tunnustan, että ensiksi Maisassa vetosi se, että hän on tosi kaunis. Mutta sen pinnan alla hän on myös todella avoin, positiivinen ja hymyilevä luonne. Olin nähnyt hänen julkisuuspuolensa, mutta halusin nähdä myös sen toisen puolen.”

Maailman ympäri

Pariskunnalla on yksi yhteinen tulevaisuuden haave – sitten, kun aikaa joskus on.

”Olisi tosi siistiä ajaa autolla läpi Yhdysvaltojen, olen aina tykännyt siitä maasta. Maisa ei ole ollut ennen mikään Amerikka-fani, mutta kun hän kävi New Yorkissa, niin se muuttui. Haluaisimme myös kiertää maailman.”

Mutta hetkinen, sinähän olet kiertänyt maailmaa työksesi jo 15 vuotta.

”Juu, niin olenkin, mutta se on eri asia. Esimerkiksi Afrikassa en ole käynyt koskaan, se maanosa olisi hienoa nähdä”, Latvala sanoo silmät loistaen.

X