Kaj Stenvall tarkastelee maalauksissaan maailman päättäjiä: ”Ne eivät ole pilapiirroksia - yritän tehdä töitä, jotka kestävät ajankuvana tarkastelua”

Taiteilija Kaj Stenvall tunnetaan parhaiten ankkamaalauksistaan, mutta jo vuosia hän on maalannut myös maailman päättäjiä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Stenvall pyrkii poliittisissa teoksissaan tallentamaan ajankuvan niin, että taide kestää aikaa. Ankkataiteessa tärkeää on aina myös teoksen monitulkintainen sanoma.

Taiteilija Kaj Stenvall tunnetaan parhaiten ankkamaalauksistaan, mutta jo vuosia hän on maalannut myös maailman päättäjiä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Jukka Hiiro

Taidemaalari Kaj Stenvall alkoi maalaamaan maailman päättäjiä, kun Venäjä valtasi Krimin. Alkuun hän käsitteli presidentti Vladimir Putinia, mutta sittemmin töihin ovat päässeet muutkin.

”Päättäjien maalaamisessa on paljon samaa kuin ankoissakin”, Kaj Stenvall sanoo.

Mistä ajatus poliittisille teoksille syntyi?

”Ajatus tuli jo 2014, kun Venäjä valtasi Krimin. Putin oli hahmona silloin jo brändännyt itsensä semmoiseksi ilman paitaa aseiden kanssa pullistelevaksi machotyypiksi, johon minun oli helppo tavallaan tarttua, ja aloin tekemään hänestä töitä niin kuin ankoista.

Koin huolestuttavana naapurin isännän hulluttelun. Kaikki nämä tämmöiset överiksi vedetyt kuvat ja tempaukset, jotka länsimaisen ihmisen silmissä näytti naurettavilta, mutta sitten kumma kyllä venäläisen väestön kohdalla varmaan jotenkin vastasi tarkoitustaan. Hänestä annettiin mielikuva tämmöisenä voimakkaana ja rohkeana päättäjänä ja vallankäyttäjänä. Joku tämmöinen heidän tausta-ajatuksena tietysti oli.”

No Sympathy For The Devil.

No Sympathy For The Devil.

Nykyään aiheinasi on muitakin, miksi?

”Vähitellen kävi niin, kun Suomessakin hallitus vaihtui ja tuli uusia mielenkiintoisia persoonia. Kysymys on nimenomaan päättäjien tietyntyyppisestä satiirisesta tai kriittisestä tarkastelusta hitaasti ja vaivalloisestikin tehtävän öljyvärimaalauksen kautta.

Ne eivät ole pilapiirroksia, vaan yritän tehdä töitä, jotka kestävät ajankuvana myöhempääkin tarkastelua.”

Mitä itse ajattelet Ukrainan sodasta?

”Olin tehnyt useita näitä töitä jo ennen kuin hyökkäys sitten todella tapahtui. Toivoin silloin, kuten jokainen täyspäinen ihminen, että hyökkäys­tä ei ikinä tapahtuisi. Lamaannuin hetkeksi.

Yksi päivä meni niin, että yhtäkkiä hävisi tulevaisuus kokonaan. Se vaikutti rajusti, koska ymmärsi heti, että ei tämä hetkessä lopu ja viattomia ihmisiä kuolee.

Seuraavana päivänä oli mielessä, että kun on tämä oma ammatti ja mahdollisuus, niin jatkan tuon trauman käsittelyä.”

Hero.

Hero.

Teetkö taidetta ensisijassa itsellesi vai yleisölle?

”Pakko sanoa, että yleisölle. Mulla on aina joku pointti, ainakin omasta mielestäni, ladattu töihini mukaan. Ja sitten se, että vaikka ne ovat ajankohtaisia, niin pyrin siihen, etteivät ne jäisi ihan yhden päivän perhosiksi vaan että ne kestävät useampia katsomiskertoja ja useampia tulkintoja.

En halua vääntää rautalangasta vaan jätän tietyntyyppisiä tulkintoja aina auki.

Yritän myös tehdä ne niin, että ne täyttäisivät kuvataiteellisetkin kriteerit värien käytön, sommittelun ja esimerkiksi muodon hallittavuuden kautta.”

Kuinka pitkään maalaat yhtä öljyvärimaalausta?

”Nämähän ovat pieniä hommia, mitä teen. Periaatteessa teen yhden aamupäivän aikana tai kolmen neljän tunnin aikana.

Se idea onkin se, että näissä on se tietty ajankohtaisuus. Silloin ei ole mitään mahdollisuutta jäädä hinkkaamaan yhtä maalausta kahta viikkoa, koska sitten se ajankohtaisuus olisi jo mennyt.”

Sinut tunnetaan ”kansakunnan ankkataiteilijana”, harmittaako se?

”Ei, miten se nyt harmittaisi? Päinvastoin, olen tosi tyytyväinen, että minulla oli tämmöinen iso yhtenäinen jakso, ja minähän teen niitä vieläkin.”

Lue myös: Ankkamaalauksistaan tunnettu taiteilija Kaj Stenvall viihtyy kitara kädessä: ”Koko homma perustuu improvisaatiolle”

I Was Misled, I Didn´t See.

I Was Misled, I Didn´t See.

X