Etanoli kiinnostaa nyt polttomoottoriauton tuunaajia – Huokea hinta on etanolikonversion etu

Keksijöiden ja tee se itse -ihmisten luvatussa maassa moni suomalainen on varmasti pohtinut myös vaihtoehtoa, voisiko autoonsa timpuroida itse sähkö-, kaasu- tai etanolimoottorin. Periaatteessa kyllä, mutta muutostyöt ovat sekä vaativuudeltaan että hinnaltaan melkoisia. Mahdotonta se ei ole.
Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa on yrityksiä, jotka muuttavat sekä uusia että veteraani-ikäisiä polttomoottoriautoja sähköautoiksi. Suomessa bisnes on käytännössä vielä harvinaista.
Yksittäiset insinöörihenkiset ihmiset ovat kuitenkin hommaan ryhtyneet, ja tarinoita heidän onnistuneista tai vähemmän onnistuneista kokeiluistaan löytyy netistä.
Säästösyistä omaa sähköautoa ei kannata ryhtyä rakentamaan
Auton rakenteisiin tarvittavat muutostyöt ja osat ovat kalliita. Esimerkiksi akuston ja voimalinjan rakentaminen itse vaatii osaamista. Voimakkaan sähkövirran kanssa operoimisessa pitää olla kirjaimellisesti sähköasentajan taitoja.
Rakennusprojektien kustannukset ovat yleensä olleet useista tuhansista jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. Lisäksi itsetehdyille sähköautoille tulee verraten kallis vuosittainen käyttövoimavero, joten ainakaan säästösyistä omaa sähköautoa ei kannata lähteä rakentamaan.
Kaasu ja etanoli kiinnostavat polttomoottoriauton tuunaajia
Yleisempiä tapoja vanhan polttomoottoriauton puhtaammaksi muuttamiseen ovatkin kaasu- ja etanolikonversiot.
Kaasuautoksi muuttaminen maksaa moottorinvaihtopajalla viitisentuhatta euroa. Itse sitä ei kannata tehdä. Autoon jätetään yleensä pieni polttoainetankki, joten matkaa voi kaasun loppuessa jatkaa bensalla.
Suomen yleisin tapa tehdä autosta ekologisempi on muuttaa se etanolia käyttäväksi. Vaikka polttoaineen kulutus ei etanoliautoissa jää kovin paljoa bensa-autoista, on etanoli kasvi- ja jäteperäisenä polttoaineena öljyä ympäristöystävällisempi. Bensiiniä korkeaoktaanisempi etanoli voi myös lisätä vanhankin auton tehoja hieman – ei kuitenkaan niin paljon, että auton rakenne olisi vaarassa.
Etanolikonversion teettäminen maksaa noin 500 euroa tarvikkeineen
Etanolikonversion ehdoton etu on hinta. Yrityksen tekemänä operaatio maksaa noin 500 euroa tarvikkeineen, mutta muutossarjan voi ostaa ja asentaa myös itse.
Asennustyön pitäisi olla helppoa sellaiselle ihmiselle, joka on joskus ruuvimeisseliä auton konehuoneelle näyttänyt. Hintaa pelkälle asennussarjalle tulee noin 300 euroa. Lisäksi kannattaa muistaa, että ainakin toistaiseksi etanolimuutokselle saa valtion tukea 200 euroa. Kaasukonversiolle valtion tuki on 1000 euroa.
On hyvä muistaa, että auton käyttövoimaa muutettaessa auto on myös muutoskatsastettava. Hinta etanolikonversion muutoskatsastukselle on useimmilla katsastusasemilla 50-100 euroa.
Oikaisu 3.5.2022: Jutussa mainittiin kaasukonversion valtion tueksi 100 euroa. Oikea summa on 1000 euroa.