Hyllyhinta pätee vaikka kassa ilmoittaisikin kohonneen hinnan – Kuluttajan on voitava luottaa kaupan hyllyn hintamerkintään

Mikä neuvoksi, jos kassa ilmoittaa kohonneen hinnan? Kuinka selvästi kilohinta pitää esittää? Kuluttajaliitto kertoo vastauksen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Hyllyhinta pitää olla selkeästi merkitty.

Mikä neuvoksi, jos kassa ilmoittaa kohonneen hinnan? Kuinka selvästi kilohinta pitää esittää? Kuluttajaliitto kertoo vastauksen.
(Päivitetty: )
Teksti:
Juha Pippuri

Hintojen noustessa hurjaa vauhtia, saattaa hyllyhinta olla uutta, noussutta hintaa, alempi. Jos kaupan kassalla maksaessa huomaa, että numeronäytöllä näkyy kalliimpi hinta kuin mitä hyllyhinta oli, voiko asiasta huomauttaa heti? Vai täytyykö ostokset ensin maksaa, ettei kassa voi ilmoitta asiakkaalle noussutta hintaa? Seura selvitti vastauksen keskustelupalstoilla pohdituttaneeseen kysymykseen.

Kuluttajaliitto ry:n vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläisen mukaan hintamerkintäasetus määrittää hintojen merkitsemistä vähittäismyynnissä.

”Asetusta tulkitsemalla sanoisin, että ei kuluttajan tarvitse kassalla kikkailla. Hinta minkä kuluttaja on hyllynreunalla nähnyt, on se hinta, millä tuote pitäisi lähtökohtaisesti myydä”, Tiina Vyyryläinen summaa.

Ainoastaan tilanteet, joissa hyllyhinta on niin poikkeava, että kuluttajan pitäisi ymmärtää asiassa olevan ilmiselvä virhe, ei hyllynreunan hinta päde. Tämä tapauksissa joissa esimerkiksi olisi nollia jäänyt hinnasta pois merkittävästi, tai pilkku siirtynyt niin, että hinta on selvästi virheellinen.

Lue myös: Ruokakorin hintavertailu – Katso, miten ruoan hinta nousi eri kaupoissa viime kesästä

Liian pienet hyllyhinnat

Osassa Lidl-kauppaketjun myymälöistä on uusia elektronisia hintamerkintöjä, joissa kilohinta oli merkitty hyvin pienellä fonttikoolla. Heikommin näkevien oli lähes mahdotonta nähdä kilohintaa.

Tätäkin asiaa säätelee Tiina Vyyryläisen mukaan hintamerkintäasetus. Siinä sanotaan, että hinnat pitää olla selkeästi, yksiselitteisesti sekä kuluttajan kannalta helposti ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla laitettuna.

”Reagoimme sosiaalisessa mediassa näihin uusiin pieniin hintamerkintöihin ja viestimme, että hinnat pitää olla selkeästi kuluttajan havaittavissa”, Vyyryläinen sanoo.

Hintamerkintäasetus määrää, että hintojen pitää olla tarpeeksi kookkaasti merkitty. Lidlin on kuluttajaliiton näkemyksen mukaan korjattava asia. Valvomisesta on vastuussa Kilpailu- ja kuluttajavirasto yhdessä paikallisen aluehallintoviranomaisen kanssa.

Lidl kertoo muuttaneensa elektronisten hintamerkintöjen kilo- ja litrahintoja isommiksi asiakaspalautteen myötä.

”Laajemman käyttöönoton jälkeen olemme saaneet hintakylteistä muutamia asiakaspalautteita ja kylttejä on palautteiden perusteella muokattu”, sanoo Lidlin myynnin ja tavaranhallinnan johtaja Akseli Mäkisalo.

Juttua muokattu 17.2. klo 22.14: Lisätty Lidlin edustajan kommentti.

Lue myös: Kuluttaja on yhä tarkempi ruokaostoksilla – Silmäily kannattaa! Tuotteiden muokkaukset huomataan, hinnat nousevat mutta hintatiedot kutistuvat

Ruoka kallistuu, kuluttajan kukkaroa koetellaan.

Ruoka kallistuu, kuluttajan kukkaroa koetellaan. © Vessi Hämäläinen / Otavamedia

X