Kaasuautot kulkevat yli 90 prosenttisesti biokaasulla – Venäjän pakotteet eivät vaaranna suomalaisten kaasuautoilua

Kaasuautoilijoille tuttu energiayhtiö Gasum vakuuttaa, ettei Venäjään tällä hetkellä kohdistuvat talouspakotteet vaikuta kaasun saatavuuteen tankkausasemilla. Yhtiön mukaan Suomessa myytävästä kaasusta jo 90 prosenttia on biokaasua, joka kaikki tulee Suomesta tai muualta Euroopasta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tankkausasemilla myytävästä kaasusta jo 90 prosenttia on Suomessa ja muualla Euroopassa tuotettua biokaasua, Gasumilta kerrotaan.

Kaasuautoilijoille tuttu energiayhtiö Gasum vakuuttaa, ettei Venäjään tällä hetkellä kohdistuvat talouspakotteet vaikuta kaasun saatavuuteen tankkausasemilla. Yhtiön mukaan Suomessa myytävästä kaasusta jo 90 prosenttia on biokaasua, joka kaikki tulee Suomesta tai muualta Euroopasta.
Teksti:
Jukka Hiiro

Venäjän vastaiset tämänhetkiset pakotteet eivät vaaranna kaasuautoilijan ajeluita, Gasum-yhtiöstä vakuutetaan. Kaasuautoilu on yhtiön Suomen liikenneyksikön maajohtaja Olli Paasion mukaan lisääntynyt merkittävästi viime vuosina, ja yhtiö onkin pyrkinyt laajentamaan tankkausasemaverkostoaan ympäri maata. Lisäksi kaasun toimituslähteitä on portfolioon hankittu lisää.

Tankkausasemia yhtiöllä on Suomessa tällä hetkellä 40 ja Pohjoismaissa noin 100. Lisäksi myös muut toimijat rakentavat tankkausasemia eri puolelle Suomea.

”Tällä hetkellä jo yli 90 prosenttia siitä kaasusta, mitä meidän asemillamme myydään on biokaasua, ja biokaasu mitä myymme on kaikki Suomesta tai muualta Euroopasta”, Paasio sanoo.

Biokaasun edullisuus houkuttaa monia

Biokaasu on Gasumin tankkausasemilla maakaasua edullisempaa. Tilanne kääntyi Paasion mukaan viime vuoden marraskuussa.

”Se on tietysti saanut ihmiset tankatessaan myös valitsemaan kiihtyvässä määrin sen biokaasun.”

Gasumin tankkausasemilla on käytössä kolmenlaista tekniikkaa. Kaasu tulee asemalle putkiverkossa, kaasu tuodaan paineistettuna konteissa, tai kaasu tuodaan nesteytettynä. Nesteytettyä kaasua henkilöautoilijat eivät voi käyttää.

”Maakaasu, mitä hankitaan sinne putkiverkkoon, tulee tällä hetkellä voittopuolisesti Venäjältä. Myös biokaasua voidaan syöttää verkkoon”, Paasio kertoo.

Huomionarvoista on hänen mukaan myös se, että kaasuputkisto on Venäjän lisäksi kytköksissä Baltic Connectorin kautta myös Viroon. Nesteytettyä kaasua Gasumin käyttöön taas tuodaan Porissa ja Torniossa sijaitsevien tuontiterminaalien kautta.

”Emme ole yhden toimitusketjun varassa. Meillä on 17 omaa biokaasulaitosta Pohjoismaissa, ja lisäksi voimme hankkia biokaasua eurooppalaisilta kumppanilaitoksilta”, Olli Paasio sanoo.

Venäjän pakotteet näkyvät myös kaasun hinnassa

Kuten kaikkien energiamuotojen, myös kaasun hinta on noussut Ukrainan sodan myötä. Tulevaisuuden hintatasoa maajohtaja ei halua lähteä veikkaamaan.

”Kun sota alkoi Ukrainassa, kaasun markkinahinnat lähtivät nousuun, kuten kaikkien muidenkin energiamuotojen hinnat. Se on näkynyt myös meidän pumppuhinnoissa eli olemme joutuneet niitä nostamaan.”

Gasumilla tavoitteena on pitää kaasu kilpailukykyisenä käyttövoimana ja energiamuotona myös tulevaisuudessa.

”Tällä hetkellä kaasunjakelu toimii ihan normaalisti eikä kaasunjakelun näköpiirissä ole sellaisia häiriöitä, jotka estäisivät asiakkaidemme tarpeiden täyttämisen”, Olli Paasio vakuuttaa.

Valtio-omisteisella Gasumilla on Suomen kattavin kaasutankkausasemien verkosto, mutta pienempiä toimijoita löytyy myös yksityiseltä sektorilta. Vaasan seudulla 2017 aloittaneella Stormossenilla on Big-nimellä toimivia biokaasuasemia kuusi eri puolilla maata. Alkuvuoden aikana Pirkanmaalle aukeaa suunnitelmien mukaan seitsemäs.

Erilaisia yhden tai kahden kaasuntankkausaseman toimijoita Suomesta löytyy lisäksi useampia.

Vuoden 2021 lopulla Suomen teillä liikkui yli 14 000 kaasuautoa. Kasvutrendi on huomattava, sillä 10 000 kaasuauton raja ylitettiin vain kahta vuotta aiemmin eli vuoden 2019 aikana.

X