Suomi hiilineutraaliksi vuonna 2035 – Sähköauton hankinnan, käytön ja huollon pitäisi olla huomattavasti nykyistä edullisempaa ja helpompaa

”Viime vuodet on puhuttu kovasti sähkö- ja hybridiautojen tulemisesta, joten päätin tutustua tähän uuteen maailmaan vaihtamalla ruohonleikkurin akkukäyttöiseen”, Seuran päätoimittaja Erkki Meriluoto kirjoittaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

"Viime vuodet on puhuttu kovasti sähkö- ja hybridiautojen tulemisesta, joten päätin tutustua tähän uuteen maailmaan vaihtamalla ruohonleikkurin akkukäyttöiseen", Seuran päätoimittaja Erkki Meriluoto kirjoittaa.
(Päivitetty: )
Teksti: Erkki Meriluoto

Olen sitä ihmistyyppiä, joka kokeilee uutta teknologiaa harkiten ja pieniä askelia ottaen. Viime vuodet on puhuttu kovasti sähkö- ja hybridiautojen tulemisesta, joten päätin tutustua tähän uuteen maailmaan sopivan varovasti: vaihtamalla ruohonleikkurin bensakäyttöisestä akkukäyttöiseen viime kesänä.

Leikkurin hinta oli noin kaksi kertaa kalliimpi, mutta positiivisena puolena oli hiljaisempi käyntiääni ja työntämisen keveys. Harmikseni leikkurin akusta loppui varaus ennen kuin sain koko pihaa leikattua, mutta onneksi laitteen mukana tuli kaksi akkua, joten molemmat lataamalla hommasta selvisi. Tänä keväänä toinen akku ei talvilevon jälkeen enää suostunut latautumaan laisinkaan. Takuu korvasi uuden akun, mutta samalla toinenkin osoittautui hyytyneen kapasiteetiltaan selvästi alkuperäisestä. Koko pihan nurmikot pystyy kuitenkin leikkaamaan, kun molemmat akut lataa täyteen. Tämä vie aikaa muutaman tunnin, joten kovin spontaanisti ruohoa ei meillä enää leikata.

Kokeilu ruohonleikkurin kanssa on saanut minut entistä varovaisemmaksi sen isomman askeleen ottamisen kanssa: polttomoottoriauton vaihtamisesta akkukäyttöiseen. Toki auton akuissa kapasiteetin todellinen maksimi ja minimi on rajattu pois käytöstä käyttöiän pidentämiseksi.

Tuttavani ovat kertoneet kokemuksistaan sähköautojen kanssa. Auto on saattanut pitää niin korkeaa sirisevää ääntä, että sitä on ollut mahdotonta käyttää ilman päänsärkyä. Myös akustoja on joutunut uusimaan, mutta muissa huolloissa on tullut säästöä. Hankintahinta on korkea ja latauspaikkoja saa etsiä, jos lähtee ajelemaan pohjoisempaan.

Uusi hallitusohjelma lupaa, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Liikenteen päästöjen tulee vähintään puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Fossiilisten polttoaineiden verotusta korotetaan. Sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamistukea jatketaan ja korotetaan. Työsuhdeauton hankinnassa suositaan huomattavasti vähäpäästöisen auton hankintaa.

Nämä ovat ympäristöystävällisiä yleisiä tavoitteita. Käytännön tasolla toivon vielä seuraavia: Sähköauton hankinnan, käytön ja huollon pitäisi olla nykyistä edullisempaa ja helpompaa, sähkön siirtohinnan nousua tulisi rajoittaa ja autolla pitäisi päästä perille myös talvipakkasilla.

X