Näin dieselin hinnannousu käy kukkarollesi – ”Kokonaiskustannusten nousu on suurinta henkilöliikenteessä ja tieliikenteen tavarankuljetuksissa”

Kumipyörien päällä liikkuva yritystoiminta on helisemässä dieselin hinnannousun vuoksi. Korkea hinta nostaa kustannuksia, ja siten hintoja kaikessa. Hinnannousu pyritään siirtämään kuluttajan maksettavaksi.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Dieselin hinnannousu vaikuttaa suoraan ja välillisesti kaikkiin hintoihin. Euroalueen inflaatio oli maaliskuussa jo 7,5 prosenttia.

Kumipyörien päällä liikkuva yritystoiminta on helisemässä dieselin hinnannousun vuoksi. Korkea hinta nostaa kustannuksia, ja siten hintoja kaikessa. Hinnannousu pyritään siirtämään kuluttajan maksettavaksi.
(Päivitetty: )
Teksti:
Juha Pippuri

Hintojen nousu näkyy ja tuntuu konkreettisimmin polttoainepumpulla. Polttoaineen ja dieselin hinnannousu vaikuttaa myös välillisesti hintojen nousemiseen kaikessa. Ostamamme ruoan hinta nousee, samoin ruoasta syntyvän biojätteen kuljetuksen hinta.

Toisille aloille ja yrityksille hintojen siirtäminen kuluttajalle tai asiakkaalle on helpompaa. Lassila & Tikanoja löysi kuluttajien kanssa tekemistään jätteenkuljetussopimuksista mahdollisuuden siirtää nousseet polttoainekustannukset asiakkaan maksettavaksi olosuhdelisäksi nimeämällään lisämaksulla.

Dieselin hinta on noussut viime kesästä noin 53 prosenttia. Lassila & Tikanojan 19 prosentin väliaikaiseksi tarkoitettu jätteenkuljetushintojen nosto saattaa hyvinkin kattaa tuon nousun. Kuljetushinnassa muita kuluja ovat kaluston maksaminen ja kunnossapito, sekä kuljettajien palkat.

Korkeammat polttoainekustannukset kertaantuvat tuotantoketjussa

Valtioneuvoston viimevuotisessa selvityksessä Polttoaineen hinnannousun yritysvaikutukset pyrittiin selvittämään polttoaineiden hintojen nousun vaikutus yrityksien liiketoimintaan tulevaisuudessa, eri liikennepoliittisten päätösten myötä.

Tutkimuksen sivutuotteena syntyi katsaus siihen, miten polttoainekustannukset kohdentuvat eri aloille. Ja toisaalta, miten polttoainekustannukset kertaantuvat tiettyjen tuotteiden tai palveluiden, kuten elintarvikkeiden hintoihin.

Tutkimus ei suoraan kerro vastausta siihen, miten Venäjän hyökkäyssodan myötä nopeasti nousseet polttoaineiden hinnat vaikuttavat eri aloille.

Yksi selvityksen tekijöistä on Ramboll Finland Oy:n asiantuntija Heikki Savikko, jonka mukaan selvitys antaa kuitenkin suuntaa siitä, miten polttoaineiden hinnan nousu vaikuttaa eri alojen kustannuksiin.

”Selvityksestä on pääteltävissä, että kokonaiskustannusten nousu polttoaineen hinnannousun myötä on suurinta henkilöliikenteessä ja tieliikenteen tavarankuljetuksissa, karkeasti arvioiden 10 prosenttia”, sanoo Heikki Savikko.

Näin eri aloilla kustannukset kasvavat

Elintarvikkeiden hintoihin vaikuttaa monen muunkin kuin elintarviketeollisuuden käyttämään polttoaineen kallistuminen. Polttoaineiden kallistuminen vaikuttaa suoraan elintarviketeollisuuden kustannuksiin noin 0,25 prosenttia. Lisäksi kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa elintarviketeollisuuden kustannuksiin välillisesti noin 0,25 prosenttia.

Lopulliseen hintaan vaikuttaa välillisesti myös elintarvikkeiden valmistamiseen liittyvien yritysten polttoainekustannusten nousu. Esimerkiksi maatalouden 1 prosentin, energiahuollon 0,75 prosentin, jätevesihuollon 0,25 prosentin, koneiden ja laitteiden valmistuksen 0,25 prosentin sekä rakentamisen 0,25 prosentin kustannusten nousu.

Elintarviketeollisuudelle suurimmat yksittäiset kustannukset tulevat kuitenkin raaka-aineista. Esimerkiksi Valion suurin kustannuserä on raakamaito, ja seuraavaksi suurimmat kustannuserät tulevat tuotantoprosesseista, joissa maitoa jalostetaan kaupoissa myytäviksi tuotteiksi.

Logistiikka itsessään on siis vain yksi osa kustannuksia valmistavassa teollisuudessa.

”Talousjärjestelmässämme yritykset ovat riippuvaisia toisistaan ja kokonaiskustannusten nousu on merkittävästi suurempi kuin pelkkä polttoaineen hinnan nousu. Polttoaineiden hinnannousu purkautuu koko talouden läpi ja nostaa kustannuksia”, toteaa Savikko.

Olosuhdelisä voimassa markkinahäiriön ajan

Hintojen nousua on luvassa niin ruokaan kuin palveluihinkin. Yritykset, jotka pystyvät siirtämään kustannusten nousun asiakkaiden maksettavaksi, tekevät niin, kuten Lassila & Tikanoja.

Ympäristöpalveluita tarjoava yritys korottaa asiakasmaksujaan niin sanottuun ylivoimaiseen esteeseen vedoten. Lisäksi yhtiö vetoaa huoltovarmuuden säilyttämiseen. Sillä onkin ympäristötoimen markkinajohtajana eniten roskapönttöjä tyhjennettävänään Suomessa. Lisäksi se tuottaa huolto- ja siivouspalveluita kiinteistöhuollosta teollisuuden tarpeisiin.

”Olosuhdelisässä on laskettu kustannusnousu helmikuun 24. päivästä lähtien, jolloin Venäjän hyökkäys Ukrainaan alkoi. Tarkastelemme hintaa kuukausittain tilastokeskuksen ilmoittaman keskimääräisen dieselin hinnan mukaan”, kertoo Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Jorma Mikkonen.

Yhtiö ilmoitti, että olosuhdelisä on voimassa vain markkinahäiriön ajan, ja siitä luovutaan markkinahäiriön loputtua.

”Kun mittarihinnat lähtevät laskuun tai valtiovallalta tulee jokin vastaantulo tähän markkinahäiriöön, voidaan olosuhdelisästä luopua”, lupaa Mikkonen.

”Hinnankorotus on noin 50 senttiä per tyhjennys”

Hintataso saattaa kuitenkin jäädä pysyvästi korkeammalle tasolle, johtuen Euroopan unionin maiden yhteisesti sopimasta tavoitteesta irtautua kokonaan Venäjältä tuodusta energiasta.

”Jos hinnat jäävät pysyvästi korkeammalle tasolle, pitää pohtia onko tämä tilapäismuutos vai pysyvä muutos hinnoittelussa. Jätteenkuljetuksessa diesel on hyvin merkittävä kustannuserä.”

Prosenttimäärä kuulostaa kovalta, mutta Jorma Mikkosen mukaan omakotitaloasujalle jätekuljetusten hinnannousu näkyy kuukausilaskun kallistumisena eurolla tai kahdella.

”Olemme laskeneet, että hinnankorotus on noin 50 senttiä per tyhjennys.”

Kerrostaloasukkaan laskussa korotus ei näy niin paljon kuin omakotitaloasukkaalla. Esimerkiksi Helsingissä Lassila & Tikanoja on vain hoitamassa kuljetusta Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ostamana palveluntoimittajana, jolloin osapuolten on neuvoteltava ja sovittava keskenään kustannusten tuomasta muutoksesta.

Kunnat ovat usein ulkoistaneet jätehuollon, ja palveluntuottajan mahdollisuudet nostaa sovittuja hintoja kesken sopimuskauden ovat rajalliset. Kunnallinen jätehuoltoyhtiö hinnoittelee jätemaksut ja se voi halutessaan nostaa niitä, jos se haluaa kompensoida kustannusnousun palveluntarjoajalle.

Kuljetuskustannusten kallistuminen tulee näkymään asiakkaiden kukkarossa enemmin tai myöhemmin. Halvan, Venäjältä tuodun, dieselin aikakausi on ohitse.

Lue myös: Venäjän energiavalta murenee, Suomi pyristelee irti energiariippuvuudestaan: ”Halvan venäläisen öljyn aika on ohitse”

X