Postin lakko: Toimi ajoissa, jotta varmistat Kelan etuuksien maksamisen – TE-Palvelut työttömyysetuuden menettämisestä: ”Karenssi ei aina lakon aikana mahdollinen”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Postin lakko heijastuu kirjepostin jakeluun ja tärkeät viranomaiskirjeet saattavat tulla vastaanottajalle myöhässä.
© iStock
Postin lakon aikana viranomaispostia korvaa toimistoissa asiointi, puhelinpalvelu ja netissä lomakkeiden täyttäminen. Selvitimme myös, miten käy karenssien, jos työvoimatoimiston kirje ei tule perille eikä työnhakija pysty noudattamaan sen sisältöä.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut, että sen maanantaina 11. marraskuuta alkanut Postin lakko voi kestää jopa neljä viikkoa eli kokonaisen kuukauden.

Tämä voi tarkoittaa viikkojen viivettä kirjepostin jakelussa, sillä vielä Postin työnseisauksen päättymisen jälkeenkin. Postin jakelu voi olla hyvin paljon tavallista hitaampaa lakon aikana kertyneen postisuman takia.

Postin lakon piirissä on tavallisen kirjepostin lisäksi myös viranomaisposti, sillä lakon ulkopuolelle on rajattu tässä vaiheessa työtaistelua vain elintarvike-, lääke- ja sairaalalähetykset.

Miten viranomaispostille oikein käy nyt?

Tästä syystä postin lakon vuoksi toimeentulotuen maksaminen voi viivästyä

Kelan mukaan erityisesti työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen maksaminen voi viivästyä, jos hakemukset tai niiden liitteet ja lisäselvitykset eivät pääse lakon aikana perille.

Kela kehottaakin asiakaitaan toimittamaan itse hakemuksiaan Kelan toimistoihin – tai hoitamaan asioitaan mahdollisimman paljon internetpalvelussaan, jos mahdollista.

”Jos etuus on normaalisti maksussa, lakko ei vaikuta mitenkään. Mutta lakko vaikuttaa tapauksiin, jossa hakemusta tai lisäselvitystä odotetaan: niitä voi täydentää verkkoasioinnissa, puhelimessa tai käymällä Kelan toimipisteissä”, Kelan ryhmäpäällikkö Matti Happonen sanoo.

Lue myös: Jos Postin lakko viivästyttää tai hävittää laskut, aihettaako maksamisen myöhästyminen kuluttajalle viivästymismaksuja?

Postin lakon aikana hakemuksia voi täyttää myös Kelan palvelunumeroissa

Jos asiakas ei osaa tai pysty asioimaan verkkopalveluissa, Kelan hakemuksia voi täyttää postilakon aikana suullisesti soittamalla Kelan palvelunumeroihin. Palvelunumeroon voi tehdä soittamalla myös lisäselvityksen tai työttömyysajan ilmoituksen.

”Nyt pystyy jättämään sekä hakemuksia että lisäselvityksiä suullisesti puhelimessa, mikä on jossain määrin ollut muulloinkin mahdollista poikkeustapauksissa. Valmistelijat pyrkivät olemaan asiakkaisiin puhelimitse ja sähköisen asiointipalvelun kautta yhteydessä, mikä tuo lisätyötä ja hidastaa asioiden käsittelyä”, Happonen sanoo verraten tilannetta siihen, jos kirjepostia pystyttäisiin lähettämään.

Postialan uusi yrittäjä aikoi maksaa liian vähän työntekijöilleen.

Postin lakko aiheuttaa jakeluongelmia. © iStock

TE-Palvelut: ”Karenssi ei aina lakon aikana mahdollinen”

Myös TE-Palvelut ohjaa asiakkaitaan nettipalveluihinsa ja toimittamaan itse lomakkeitaan ja lisäselvityksiään työvoimatoimistoihin.

Entä voiko työttömyystoimiston asiakas saada karenssin eli menettää määräajaksi tukensa, jos TE-toimiston kirjeet eivät tavoita asiakasta Postin lakon aikana?

”Pääsääntönä voi sanoa, että TE-toimistoja on ohjeistettu huomioimaan Postin käsittelyn häiriöt. Mikäli asiakas ei ole kirjepostille vaihtoehtoista yhteydenottotapaa hyväksynyt, silloin työttömyysturvan seuraamiseen liittyviä sanktioita ei voi asettaa lakon aikana”, ELY-keskuksen oikeudellisen tuen päällikkö Raisa Erma sanoo.

Työvoimatoimiston sanktiolta välttyminen edellyttää kuitenkin sitä, että kirjeposti ei ole tosiasiallisesti kulkenut asiakkaan alueella.

Postin lakon aikana osa postista saattaa kuitenkin kulkea, sillä muutkin jakeluyhtiöt kuin Posti jakavat kirjepostia, ja Postissa voi olla töissä lakon aikana esimerkiksi vuokratyöntekijöitä.

X