Veloittiko mobiilisovellus ylimääräistä? Et ole ainoa - Toimi näin, jotta vältyt huijausyrityksiltä

Mobiilisovelluksien kirjo on laaja. Kuluttajan on syytä olla tarkkana, kun lataa applikaatioita käyttöönsä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Mobiilisovelluksien kirjo on laaja. Kuluttajan on syytä olla tarkkana, kun lataa applikaatioita käyttöönsä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Olli Vainio

Älypuhelimille ja tableteille on tarjolla miljoonia eri sovelluksia kuluttajien käyttöön. Painat vaan ”lataa”-nappia ja hetkessä tilaus on käytettävissä.

Yksinkertaista ja helppoa.

Huijausyritykset eivät ole harvinaisia mobiilisovelluksissa

Luotettavan ja monipuolisen tarjonnan lisäksi vastapainona mobiilisovelluksissa on monenlaisia huijausyrityksiä. Näin kertoo Seuran lukija omakohtaisesta kokemuksestaan:

”Jouduin hiljattain ikävän sovellushuijauksen kohteeksi. Latasin puhelimeeni ohjelman, jossa tarjottiin viikon ilmaista kokeilujaksoa. Ehdoissa luki, että tilaus tulee päättää ennen kokeilujakson päättymistä välttääkseen jatkuvan sitoutumisen.

Kun kokeilujaksoani oli kulunut vasta muutama päivä, huomasin tiliotteeltani samaisen sovelluksen 30 euron veloituksen.

Otin yhteyttä sovelluksen kehittäjiin, jotka pyysivät olemaan Applen tukeen yhteydessä. Applelta sain yksipuolisen vastauksen siitä, ettei kyseisen sovelluksen tilauksista voi palauttaa rahoja.”

”Tutustumisjaksot eivät ole aina sitä mitä luvataan”

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Saija Kivimäki pitää Seuran lukijan kokemaa tapausta harvinaisena.

Kivimäki kuitenkin tiedostaa, että vastaavanlaisia tapauksia on tapahtunut. Hän on aikaisemmin työskennellyt Euroopan kuluttajakeskuksessa, jossa käsiteltiin yksittäisiä riitatapauksia.

”Siellä törmäsin siihen, etteivät ilmaiset tutustumisjaksot ole aina sitä, mitä luvataan”, Saija Kivimäki sanoo.

Mitkä sitten ovat parhaimmat keinot ennakoida mobiilisovellusten huijausyrityksiä?

Ole tarkka ja lue ehdot huolellisesti

Saija Kivimäki muistuttaa, että kuluttajan tulee olla tarkkana, mihin sitoutuu ennen sovelluksen lataamista. Paras keino tämän selvittämiseksi on sopimusehtojen lukeminen. Usein ne saattavat löytyä linkin takaa, jolloin kynnys niiden avaamiseen kasvaa.

Kivimäki kertoo, että sovelluskauppojen on kerrottava ehdot hyvin selkeästi ja ymmärrettävästi, esimerkiksi mikäli kuluttaja haluaa vain käyttää ilmaisen kokeilujakson.

”Kun sovellusta tarjottaessa käytetään termejä ”maksuton” tai ”ilmainen”, kannattaa entistä tarkemmin tutustua sopimusehtoihin. Nämä ovat usein keinoja houkutella kuluttajia ja joskus näissä on koukkuja. Ilmaisena mainostettu sovellus saattaa sisältää kuluja, joista ei kerrota etukäteen.”

Saija Kivimäki suosittelee olemaan erityisen tarkka, jotta välttyy ikäviltä tapauksilta.

”Kun näkee ilmaisia kokeilujaksoja mainostettavan, voi ottaa sivuilta kuvankaappauksia. Näin voi tarvittaessa jälkeenpäin näyttää, mitä sovittiin”

Todellisuudessa tällä tavoin kuluttajat eivät useinkaan toimi, sillä he haluavat luottavat markkinointitietojen todenmukaisuuteen.

Seuraa pankkitilisi rahavirtaa

Mobiilisovelluksen tekemä aiheeton automaattiveloitus saattaa jäädä huomioimatta varsinkin, jos kyseessä on pieni summa.

”Omia pankkitilejä kannattaa käydä aktiivisesti läpi ja seurata, onko siellä omituisia veloituksia”, Kivimäki muistuttaa.

Jos erikoisia veloituksia löytyy, Kivimäki suosittelee ryhtymään jatkotoimiin mahdollisimman nopeasti.

”Ensimmäisenä tulee tehdä reklamaatio veloittaneelle taholle. Jos se ei auta, kuluttajaneuvonnasta saa apua tämän tyyppisissä riita-asioissa. Jos yritys sijaitsee EU:ssa, Norjassa tai Islannissa, voi kuluttaja olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. ”

Käytä luottokorttia maksaessa

Saija Kivimäki suosittelee käyttämään maksutapana luottokorttia kaikkiin verkko-ostoksiin.

Hänen mukaan  joskus esiintyy tilanteita, joissa verkkokaupan myyjään ei saada enää yhteyttä ongelmatilanteissa. Silloin luotottaja toimii kuluttajan turvana.

”Luottokortilla maksaminen on ehdottomasti turvallisinta. Jos veloituksia tehdään luottokortilta, kuluttaja voi kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen ja vaatia hyvitystä”, Kivimäki muistuttaa.

Riita-asiasta yhteys kuluttajaneuvontaan

Seuran lukijan riitatapauksessa on kyse perinteisestä etäkaupasta Saija Kivimäen mukaan. Kuluttajansuojalaissa on selkeästi kerrottu siitä, minkälaiset tiedot kuluttajalle tulee antaa ennen sopimuksen ja tilauksen tekoa.

”Niissä todetaan, että määräaikaisesta sopimuksesta tulee kertoa tarkasti muun muassa hinta ja sen kesto, sekä siitä, miten sopimuksen voi päättää.”

Seuran lukijan saama vastaus Applelta kuulostaakin Kivimäen mukaan ympäripyöreältä. Hän ei ota kantaa yksittäistapaukseen, mutta toteaa:

”Vastauksessa ei oteta kantaa ydinkysymykseen: Miksi ilmaiseksi kokeilujaksoksi mainostetusta sovelluksesta on maksuttoman jakson aikana tehty veloitus?”

Kivimäki suosittelee, että lukija ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai tai Euroopan kuluttajakeskukseen riita-asiasta, jotka voivat auttaa asian selvittämisessä.

Kuluttajana voit ottaa riita-asioissa yhteyttä:

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen neuvonta palvelee, tarjoaa sovitteluapua sekä tietoa kuluttajan oikeuksista.

Euroopan kuluttajakeskus antaa tietoa rajat ylittävän kaupan kysymyksissä ja avustamme sovintoratkaisun löytämiseen yksittäisissä riita-asioissa, joissa myyjä on sijoittunut Suomen ulkopuolelle mutta on EU:n alueelta.

X