Verkkokauppajätti Amazon rantautuu Suomeen – Verkkokauppojen kilpailu lisääntyy

Verkkojätti Amazonin rantautuminen Suomeen lisää kilpailua toimitusajoissa, ja kuluttajat kiittävät. Hinnat tuskin laskevat.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Amazonin kauppa löytyy internetistä. Tuotteet pakataan ja lähetetään tilaajille palvelukeskuksista, joista yksi sijaitsee Pforzheimissa Saksassa.

Verkkojätti Amazonin rantautuminen Suomeen lisää kilpailua toimitusajoissa, ja kuluttajat kiittävät. Hinnat tuskin laskevat.
Teksti: Mikko Huotari

Verkkokauppajätti Amazonin uskotaan tulevan Suomeen lähiaikoina.

Vaitonainen Amazon ei ole paljastanut suunnitelmiaan, mutta sen oletetaan rakentavan Ruotsiin suuren palvelukeskuksen, josta pystytään palvelemaan Ruotsin lisäksi myös Suomea ja Tanskaa.

Yrityksen tiedetään hankkineen Ruotsista tontteja ja rekrytoineen työntekijöitä.

Amazonin päämaja on Yhdysvaltojen Seattlessa. Yritys on läntisen maailman suurin verkkokauppa.

Amazonilla on asiakkaita 180 maasta. Sillä on eri puolilla maailmaa yli 200 jättimäistä palvelukeskusta, joissa on 45 000 keräilijärobottia siirtelemässä tavaroita. Työntekijöitä on yli 550 000.

Suomalaiset ovat voineet jo kauan ostaa Amazonin valikoimasta esimerkiksi Yhdysvaltojen, Britannian tai Saksan Amazonin verkkopalvelujen kautta.

Palvelu lanseerataan Pohjoismaihin

Kun Amazon lanseeraa palvelunsa Pohjoismaihin, tilanne muuttuu sekä asiakkaiden että muiden verkkokauppojen kannalta. Amazon on tunnettu nopeista toimitusajoistaan alueilla, joilla sillä on varastoja

Kun suomalaiset ovat ostaneet Amazonin verkkokaupasta, ostoksien saapumista on jouduttu odottamaan jopa useita viikkoja. Jos varastot saadaan lähelle, verkkokauppojen kilpailu toimitusajoista kovenee.

Ruotsalainen talouslehti Dagens Industri sai maaliskuussa tarkempaa vihiä Amazonin rantautumisesta Pohjoismaihin.

Vahvistamattomat tiedot käynnistivät arviot pienempien verkkokauppojen uhatusta tulevaisuudesta.

Pricerunner-yhtiön toimitusjohtaja Nicklas Storåkers manaili, että Amazonin saapuminen tarkoittaa kuoliniskua monelle toimijalle.

”Kaikista verkkokaupan toimijoista tulee Amazonin orjia. Meiltä muilta loppuu tila”, Storåkers sanoi.

Amazon-paketti

© COLOURBOX

Kilpailu parantaa palvelua

Kaupan liiton toimitusjohtajan Juhani Pekkalan mielestä kilpailutilanne ei muutu niin ratkaisevasti kuin on annettu ymmärtää.

Suomalaiset ovat jo pitkään voineet ostaa tuotteita Amazonista ja muista ulkomaisista verkkokauppajäteistä.

”Kilpailu tulee varmasti kasvamaan varsinkin toimitusaikojen suhteen”, Pekkala pohtii.

”Amazon kirittää suomalaista kauppaa logistiikan näkökulmasta. Tavarat on toimitettava tarvittaessa nopeasti kotiovelle asti. Meidän on pärjättävä kilpailussa, mikä tietysti vaatii yhä enemmän meiltä.”

Suomi on pinta-alaltaan iso maa. Meillä on paljon haja-asutusalueita, joihin ostosten toimittaminen vie paljon aikaa. Pekkala uskoo, että isot kansainväliset toimijat jaksavat kiinnittää huomiota vain isoihin keskuksiin.

Kuluttajan kannalta kilpailu on yleensä hyvä, koska se patistaa yritykset parantamaan palvelujaan ja tarkistamaan hintojaan kilpailukykyisiksi.

Kilpailun lisääntyessä on odotettavissa toimitusaikojen nopeutumisia ja uusia kekseliäitä palveluja.

Pekkalan mukaan hintoihin tuskin tulee suuria muutoksia, koska hinnat on Suomessa kilpailtu jo hyvin alas.

”Nyt Amazon on aloittanut Ranskassa yhteistyön erään päivittäistavarakaupan kanssa. On mielenkiintoista nähdä, tehdäänkö Ruotsissa jotain tällaista ja miten sitä markkinaa lähdetään kehittämään. Se antaa osviittaa, mitä Suomessa tapahtuu.”

Kauppakeskus Amazon houkuttaa itsenäisiä yrityksiä

Jos Amazonia vastaan ei jaksa taistella, sitä voi yrittää käyttää hyväkseen.

Markkinointitoimisto Retime auttaa suomalaisia yrityksiä Amazonin väylien kautta. Liiketoimintajohtaja Pasi Bruun kertoo, että parikymmentä suomalaisfirmaa rakentaa tällä hetkellä omaa verkkokauppaansa esimerkiksi Yhdysvaltojen ja Britannian Amazonin sisään.

Amazon on siis oman kauppansa lisäksi myös eräänlainen kauppakeskus, jonka sisällä toimii itsenäisiä yrityksiä.

”Kivijalka- tai verkkokauppias voi mieltää Amazonin vain yhtenä kanavana ja mennä sinne mukaan”, Bruun sanoo.

Suomalaisten kannattaa Bruunin mielestä valmistautua Amazonin saapumiseen, vaikka virallista vahvistusta asiaan ei ole tullut. Hän arvioi, että Amazon voi olla isokin pelinmuuttaja, koska yritysjätillä on isot muskelit.

”He voivat tehdä isojakin muutoksia markkinoilla, joilla haluavat toimia. Jos he haluavat selvittää mahdollisuuksiaan Pohjoismaissa, sitä voidaan tehdä aika pitkään tappiollisestikin. Amazonin kassa kestää sen, jos halutaan vallata markkinaosuuksia täällä”, Bruun pohtii.

AliExpress

AliExpress-verkkokaupan omistaa kiinalainen jättiyritys Alibaba Group. © EMMI KORHONEN / LEHTIKUVA

Kulutuksen taustalla

  1. Suomalaiset kuluttajat ovat jo tottuneita verkko-ostajia. Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan verkkokaupan arvo on jo noin 20 prosenttia verrattuna erikoiskaupan ja tavaratalokaupan arvoon. Vertailussa ei ole huomioitu päivittäistavarakauppaa.
  2. Suomessa päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi viime vuonna peräti 88 prosenttia, mutta se on silti vielä alle puoli prosenttia verrattuna koko arvonlisäverolliseen päivittäistavarakauppaan. Digitaalisia tavaraostoksia teimme lähes 4,9 miljardilla.
  3. Yhä useammin ostamme verkko-ostoksemme ulkomailta. Viime vuonna 46 prosenttia verkko-ostoista tehtiin ulkomailta, kun edellisvuonna osuus oli 41 prosenttia. Maailmalta ostamme etenkin muotia, ajoneuvojen varaosia ja tarvikkeita.
  4. Maailman ensimmäinen verkko-ostos tehtiin elokuussa vuonna 1994. Yhdysvaltalainen Dan Kohn möi NetMarket-nimisen verkkosivuston kautta Stingin cd-levyn Ten Summoner’s Tales 12,48 dollarilla. Myös maksu suoritettiin netin kautta.
X