Viiden tonnin akkuvika tekee loven lompakkoon ja hillitsee sähköauton ostohaaveita – ”Uskaltaisiko etenkään vanhaa ja paljon ajettua omistaa?”

”Viiden tuhannen euron korjauskulu pistää miettimään, uskaltaisiko sähköautoa – etenkään vanhaa ja paljon ajettua – omistaa itse”, päätoimittaja Erkki Meriluoto kirjoittaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Päätoimittaja Erkki Meriluoto.

"Viiden tuhannen euron korjauskulu pistää miettimään, uskaltaisiko sähköautoa – etenkään vanhaa ja paljon ajettua – omistaa itse", päätoimittaja Erkki Meriluoto kirjoittaa.
Teksti:
Erkki Meriluoto

Ei siinä mieli mettä keittänyt, kun täyssähköautoni näyttöön ilmestyi teksti: ”Sähköjärjestelmä ei toimi kunnolla. Hakeudu korjaamolle.” Noin kaksi ja puoli vuotta olin ehtinyt körötellä tsekkiläisellä sähköreelläni ilman ongelmia. Toki jokin varoitusvalo oli ennenkin syttynyt, mutta se oli poistunut näytöstä kätevimmällä korjauskonstilla: käynnistämällä auto uudelleen.

Tällä kertaa valo oli kuitenkin pysyvämpää sorttia, vaikka kiesi täysin normaalisti tuntuikin toimivan. Koska ymmärrän sähköautoista yhtä paljon kuin sika tuulimyllyistä, tottelin kiltisti hyrysysyn kehotusta.

Pajalla suoritetun tutkailun päätteeksi kuulin diagnoosin: yksi auton yhdeksästä akkumoduulista on vioittunut. Se pitäisi vaihtaa uuteen. Kiittelin mielessäni, että autoni oli työsuhdeauto eli leasing-vehje. Myös takuut olivat varmasti yhä voimassa. Kustannuksia ei siis koituisi omalle kontolle.

Kysäisin kuitenkin huoltopäälliköltä, paljonkos tällaisen korjauksen hinta muuten olisi. Vastaus tuli suupielestä suhaisemalla kuten aina, jolloin hinta on tavallista pidempi: ”Noin viisi tuhatta euroa.”

Akkuvika voi tuoda ison loven lompakkoon

Sähköautoja alkoi männävuosina tulla liikenteeseen yhä enemmän, kun valtio päätti tukea niiden ostoa verohelpotuksin. Päästöttömät autot tarjoavat yhä veroedun, ja myös käyttökulut ovat huomattavasti edullisempia kuin polttomoottoriautoissa.

Sen sijaan auton akkuvika ja sen viiden tuhannen euron korjauskulu pistää miettimään, uskaltaisiko sähköautoa – etenkään vanhaa ja paljon ajettua – omistaa itse. Niiden hintakehitys osoittaa, että tällainen pohdinta on vallalla laajemminkin. Muutamassa vuodessa käytetyn hinnasta katoaa jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Kahdeksan prosenttia ladattavia

Suomessa on liikennekäytössä noin 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Niistä kahdeksan prosenttia on ladattavia. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on 13,2 vuotta. Se on sattumalta sama kuin perheemme kakkosautossa – vuosimallin 2011 diesel-Volvossa. Siitä muuten putosi juuri pakoputki, mitä ongelmaa ei täyssähköautoissa ole.

Lue myös: Tietovisa autoilusta! Mistä jerrykannu on kotoisin? Paljonko on 95 E10:n valmistevero? – Saatko näissä 10 kysymyksissä kaikki oikein?

Autoilijan tietovisa tarjoaa kysymykset, joissa aiheina polttoaineet ja autoilu.
Tämä autoilijan tietovisa tarjoaa kurvailevat kysymykset, joissa aiheina esimerkiksi kalliit polttoaineet ja arkinen autoilu. © Otavamedia / Canva
X