Sähköautot mullistavat myös autoilun jälkimarkkinat, kun huolto- ja varaosamarkkinat muuttuvat – ”Liiketoiminta muuttaa osin painopistettään”

Sähköautojen huollot mullistavat korjaamojen tulevaisuuden sekä varaosamarkkinat. Kuluttajan kannalta monet muutokset voivat olla hyväksi.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Suomelle paras vertailukohta löytyy Norjasta, jossa autoilun sähköistyminen on pidemmällä.

Sähköautojen huollot mullistavat korjaamojen tulevaisuuden sekä varaosamarkkinat. Kuluttajan kannalta monet muutokset voivat olla hyväksi.
Teksti:
Jani Kaaro

Kun puhutaan sähköautoista, puhutaan yleensä akuista ja latauspisteistä sekä siitä kuinka monta kilometriä kertalatauksella voi ajaa. Sähköautot tulevat kuitenkin mullistamaan autoalaa paljon syvällisemmin. Ne mullistavat esimerkiksi varaosien tuotannon, korjaamoiden ja huoltoasemien toiminnan ja vaikuttavat jopa maanviljelijöihin.

Suurin mullistus koskee varmasti varaosien tuotantoa. Tavallisessa polttomoottorissa on noin 2 000 erilaista osaa, sähköautossa alle 20. Tämä tarkoittaa, että sähköautojen maailmassa ei ole enää käyttöä sille valtavalle määrälle varaosia, jotka tähän asti ovat pitäneet varaosien tuottajia hengissä. Suomessa ei autojen varaosia tuoteta, mutta maailmalla se työllistää miljoonia ihmisiä, suuri osa näistä pieniä perheyrityksiä. 

Sähköautoissa ei tarvita myöskään jäähdyttimiä, polttoainetankkeja, pakoputkia tai äänenvaimentimia eikä niihin tarvitse vaihtaa sytytystulppia tai öljyjä, mikä vaikuttaa huoltoasemien ja pienten korjauspajojen toimintaan. Polttomoottorit ovat elättäneet myös suuren määrän maanviljelijöitä, jotka ovat tuottaneet etanolia biopolttoaineeksi.

Sähköautojen huollot vai autoilun jälkimarkkinoihin

Kuluttajan kannalta monet näistä muutoksista voivat olla hyväksi. Vähemmän kuluvia varaosia tarkoittaa vähemmän varaosien vaihtoja ja se voi tarkoittaa vähemmän korjauskuluja. Myös ravinnontuotantoon kelpaavan maatalousmaan varaaminen biopolttoaineiden tuotantoon on ollut kiistanalaista.

Mitä sähköautojen vaikutukset tulevat olemaan autoilun jälkimarkkinoilla, se on vasta arvailujen varassa, koska tietoa ja kokemusta ei vielä ole.

Suomelle paras vertailukohta löytyy Norjasta, jossa autoilun sähköistyminen on paljon pidemmällä.

”He ovat 6-7 vuotta meitä edellä, joten heidän tilanteensa nyt vastaa meidän tilannettamme vuonna 2030”, sanoo Autoalan keskusliiton toiminnanjohtaja Tero Lausala.

Lausalan mukaan sähköautojen vaikutuksesta korjaamoalaan Norjassa on julkaistu yksi selvitys, joka perustuu 100 000 korjaamokäyntiin. Sen mukaan sähköautojen korjaamiseen menee odotetusti vähemmän työtunteja ja varaosia tarvitaan vähemmän.

Korjaaminen vaatii kuitenkin monimutkaisempaa ja kalliimpaa tekniikkaa, mikä syö edellä mainittuja säästöjä pois. Kuluttajalle tilanne ei siis näy vielä edullisempina huoltokustannuksina.

”Norjassa on arvioitu, että sähköautoilu näkyy huoltamoissa pienenevänä tulovirtana vuoden 2026 tienoissa, eli meillä 2030-luvun puolivälissä.”

Lue myös: Ladattava vai polttomoottoriauto – Milloin autojen hintaerot tasaantuvat? AKL:n Pekka Rissa: ”Näyttäisi, että 6–7 vuotta siihen menee”

Millaisilla autoilla suomalaiset ajavat? Onko sähköautojen ostointo hypetystä vai totta? Entä koska autojen hintaerot tasaantuvat?
Millaisilla autoilla suomalaiset ajavat? Onko sähköautojen ostointo hypetystä vai totta? Entä koska autojen hintaerot tasaantuvat? © Markus Pentikäinen/om-arkisto

Sähköautoilu lisääntyy, mutta autokanta vaihtuu hitaasti

Varaosaliike Meko Oy:ta sähköautoilu ei pelota. Toimitusjohtaja Helena Sauramo sanoo, että asiasta on keskusteltu paljon ja siihen varaudutaan.

”Liiketoiminta muuttaa osin painopistettään, mutta niin autoja kuin akkuja on korjattava ja huollettava jatkossakin”, Sauramo sanoo.

Todelliset vaikutukset autoilun jälkimarkkinoilla nähdään kuitenkin vasta vuosien päästä, sillä autokanta vaihtuu hitaasti. Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli vain 47 000 täyssähköautoa verrattuna noin 2,7 miljoonaan polttomoottoriautoon. Varaosille riittää siis vielä kysyntää.

Lue myös: Seura selvitti: Näin sähkökäyttöiset autot jakaantuvat tulojen mukaan suurimmissa kaupungeissa

sähköautot
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus autokannasta on vain noin neljä prosenttia. © Lehtikuva / Roni Rekomaa
X