Jopa 90 prosenttia laihduttajista lihoo uudelleen – Tästä se johtuu

Jopa 90 prosenttia laihdutuksista päättyy uuteen lihomiseen. Tämä johtuu usein siitä, että painoa yritetään pudottaa väärillä keinoilla.
Nina Sarell
10 kysymystä 7.1.2017 07:44

Mistä johtuu, että ihmiset vain lihovat koko ajan?

On totta, että ylipainoisten ja lihavuudesta kärsivien ihmisten määrä kasvaa, ja missään maassa tätä kehitystä ei ole pystytty kääntämään. Tähän vaikuttavat ainakin muuttuneet elintapamme. Syötävää ja juotavaa on tarjolla enemmän kuin koskaan. Samalla esimerkiksi autoistuminen on muuttanut elämää passiivisemmaksi. Myös modernin työelämän rytmi ja lisääntyneet vaatimukset sekä ihmisten stressin ja palautumisen suhde vaikuttavat painonhallintaan.

Tutkimukset osoittavat, että vaikka on montaa tapaa pudottaa painoa, suurin haaste on ylläpitää saavutettu painonpudotus. Painolla on taipumus palautua laihdutuksen jälkeen entistä korkeampiin lukuihin. Pysyvä painonhallinta on oikeasti todella haastavaa.

Kuinka moni laihduttaja onnistuu pysyvästi?

Tätä on ollut hyvin vaikea tutkia perusteellisesti, tarpeeksi pitkään. Useiden tutkimusten mukaan paljon painoa pudottaneista laihduttajista paino palautuu jopa yli 90:lle prosentille.

Miksi paino nousee uudelleen laihtumisen jälkeen?

Siihen on monta syytä, aina rasvasolujen toiminnoista ihmisen psykologiaan. Yksi keskeinen tekijä on muun muassa se, että aineenvaihdunnallisesti keho vastustaa painonpudotusta. Voi sanoa, että keho on aineenvaihdunnallisesti normaalimmassa tilassa silloin, kun elopaino on korkeammalla.

Onko syy enemmän dieeteissä vai laihduttajissa?

Lyhytkestoinen, projektinomainen muutos tuottaa harvoin pitkäaikaisia tuloksia. Sekä kehomme että mielemme taistelee dieettejä vastaan. Kuka haluaa tai pystyy elämään koko elämänsä ilman jotain sellaista, josta oikeasti nauttii?

Usein valitsemme dieetin työkaverin, naapurin rouvan tai jonkin lehtijutun suositusten perusteella. Uusia nettilaihdutusohjelmiakin putkahtelee koko ajan. Ne eivät huomioi yksilöllisiä tarpeita, eikä taustalla ole usein lainkaan asiantuntijoita.

Liian nopea ja raju painonpudotus saattaa sekoittaa aineenvaihdunnan pitkäksi aikaa. Nopea laihtuminen voi aiheuttaa myös lihaskatoa. Pysyviin, järkeviin muutoksiin perustuva rauhallinen painonpudotustapa antaa pysyvämpiä tuloksia ilman merkittäviä haittavaikutuksia.

Millä tavalla laihduttaja voi itse pilata laihtumisen?

Hyvin monella tavalla. Tyypillisiä virheitä ovat liian tiukka ja ehdottomiin kieltoihin perustuva ruokavalio ja liian tiukka aikataulu. Usein myös hyvän ateriarytmin merkitys unohtuu, tai sitä ei edes tunneta. On iso virhe jättää esimerkiksi aamiainen liian heiveröiseksi tai syödä liian kevyitä, riittämättömiä aterioita. Painonpudotus ei vaadi ehdottomia kieltoja. Kun pääosa syömisestä on kunnossa, herkkujakin saa syödä.

Moni yrittää laihtua pelkällä liikunnalla. Se on erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Sekin on tavallista, että muutokselle valitaan väärä ajankohta. Jos ollaan keskellä avioeroa tai elämässä on jotakin muuta raskasta, ei kannata samaan aikaan yrittää venyttää resurssejaan vielä elintapamuutokseenkin.

Hahmotamme usein huonosti, että pysyvällä painonhallinnalla on muitakin ehdottomia edellytyksiä: riittävä ja laadukas yöuni, riittävä palautuminen ja sopiva työrytmi.

Miksi terveellinen ruoka ei ole yhtä hyvää kuin epäterveellinen?

Meillä on taipumus ylläpitää harhaluuloja asioista, joita emme oikein tunne. Ajattelemme vaikkapa, että terveellinen ruoka on kallista, pahanmakuista tai tylsää.

Uusille ruoka-aineille on hyvä antaa mahdollisuus. Kasvikset, vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat ovat tärkeä osa pysyvää painonhallintaa. Niitä syödään Suomessa keskimäärin liian vähän – sekä painonhallinnan että terveyden kannalta.

Monet kasviksia vähän syövät eivät välttämättä tiedä, miten niistä tehdään hyvää ruokaa ja mitä kannattaa ostaa. Esimerkiksi pakastevihannekset ovat halpoja, erittäin helppoja käyttää ruuanlaitossa ja niissä on loistava ravintosisältö. Kasvisten kanssa voi hyvin syödä vaikka makkaraa tai sekoittaa mukaan lihaa tai kalaa omien mieltymysten mukaan. Tärkeintä on, että kasviksia tulee syötyä.

Vaatiiko laihtuminen aina kuntoilua?

Itselle mieluisa ja sopiva liikuntamuoto lisää terveyttä ja antaa energiaa ja auttaa painonhallinnassa. Mutta painonpudotusvaiheessa liikunta ei ole niin tärkeää! Tämä voi olla monelle lohdullinen viesti – ainakaan tästä ei tarvitse kantaa stressiä.

Vaikka liikunnasta ei pitäisi, siitä voi ajan kanssa oppia nauttimaan. Painonhallinnan kannalta kuntoliikuntaa tärkeämpää on kuitenkin arkiaktiivisuuden lisääminen. Siis se, että kävellään vähän useammin portaat, jätetään joskus auto pihaan tai otetaan askelmittari käyttöön ja tavoitellaan 8 000–10 000 arkiaskelta päivässä.

Miten hoikistumisesta voisi tehdä itselleen helpompaa?

Koko arki kannattaa ohjelmoida niin, että painonhallinta saa tukea monelta suunnalta. Kun ruokakauppaan menee ostoslistan kanssa tai hoitaa ostokset jopa nettitilauksella, impulssiostokset jäävät pois. Jaksamisesta ja palautumisesta on tärkeää huolehtia. Nukutaan tarpeeksi, muistetaan sanoa ei, kun pomo, sukulaiset tai ystävät ehdottavat liikaa ohjelmaa.

Laihduttaessa saa ja pitää syödä hyvin: aamiaista rauhassa, kunnon lounas ajoissa. Ote ei saa olla liian tiukka, ja välillä saa kohtuudella syödä herkkujakin.

Mistä aloittaisin loppuelämän kestävän painonhallinnan?

Muutokset kannattaa tehdä järkevästi, eli yksi tai muutama olennainen muutos kerrallaan. Jos itselle on epäselvää, mitkä asiat ovat oikeasti olennaisia painonpudotuksen kannalta, kannattaa kysyä apua terveydenhuollon ammattilaiselta. Joskus ihmisen on vaikea erottaa painon kannalta vähäpätöisemmät asiat isoista.

Jotta elintapamuutoksesta tulisi pysyvä, on ymmärrettävä omia motiiveja. Itsensä kanssa kannattaa käydä jopa pieni arvokeskustelu: miten minä haluan elää elämääni? Kun muutokset perustuvat aitoon haluun elää omien arvojen mukaisesti, motivaatiota on helpompi ylläpitää.

Koska vaa’an viisari liikkuu hitaasti alaspäin, ylimääräinen motivaationlähde voi olla hyödyksi. Itseään voi motivoida pienillä huomionosoituksilla, vaikkapa antamalla itselleen aikaa tai hemmottelemalla itseään jollakin muulla kuin ruoalla.

Tarvitaanko laihtumiseen aina ammattiapua?

Kun ihminen aikoo laihduttaa ensimmäistä kertaa elämässään, hän voi valikoida itselleen kiinnostavan painonhallintatavan ja kokeilla sitä. Se voi ihan hyvin onnistua, kunhan muutos tehdään terveellisesti ja maltillisesti.

Jos elintapamuutosten tekeminen on vaikeaa ja muutos ei tuokaan pienempiä vaakalukemia, terveyttä, energiaa ja elämäniloa, voi olla hyvä kääntyä painonhallinnan ammattilaisen puoleen. Erityisesti neuvoisin jojottelijoita lopettamaan laihduttamisen heti, koska heille on enemmän haitallista kuin hyödyllistä jatkaa epäonnistuneita kokeiluja.

Moniammatillinen hoito-ohjelma, jossa puututaan myös ihmisen psykologiaan eikä vain ravintoon ja liikuntaan, on usein hyvä vaihtoehto pysyvään muutokseen.

Asiantuntijana Sairaala Neon Painonhallintaklinikan vastuulääkäri ja Edevent-ravitsemuspalveluyrityksen lääketieteellinen johtaja André Heikius.

Keskustelu