Juha Kauppinen: FB-ennuste lupaa pilvistyvää

Juha Kauppinen
Juha Kauppinen 10.10.2016 15:03

Facebookissa on tämä ominaisuus: se poimii vanhoja päivityksiäni ja haluaa minun jakavan ne uudestaan.

En juuri käytä tuota ominaisuutta. Usein vanhat päivitykset tuntuvat noloilta. Ihmettelen, miksi olen alun perinkään jakanut ne.

Asiantuntijoiden mukaan syy tähän on somekuplan kasvaminen: päivitykset tuntuvat nyt liian henkilökohtaisilta ja epävirallisilta jakaa kaikkien 640 ystäväni kesken, mutta silloin joskus, kun kavereita oli 200, se oli vielä hyvä idea. Silloin tunsin suuren osan FB-kavereistani hyvin ja olin heidän kanssaan tekemisissä oikeastikin.

Sittemmin mukaan on tullut armeijakavereita, kaukaisia sukulaisia, vaimon kavereita, jopa ihmisiä, joita en ole koskaan tavannut: he eivät ole läheisiä, enkä halua paljastaa heille mitään.

Kenties samasta syystä en enää juuri mitään muutakaan henkilökohtaista.

Tai ehkä olen vain ylipäänsä kyllästymässä koko sosiaaliseen mediaan. Ei minua ärsytä, jos joku jakaa kuvan vauvastaan tai ruoka-annoksestaan tai mökkirannastaan (vinolla horisontilla ja ylivalottuneella taivaalla varustettuna), nämä vain ovat minulle entistä yhdentekevämpiä juttuja. Facebook oli narsistinen väline alun perinkin, se on ollut sitä myös itselleni, tapa elää asioita jonkun katsellessa. Mutta nyt, kaveripiirien paisuessa, enää kaikkein paljasteluhaluisimmat jatkavat itsestään kertomista. Heille ei ole väliä, onko paikalla 20 ihmistä vai 2000. Minulle sillä on väliä.

Oikeastaan pysyn Facebookissa enää yhdestä syystä: saan sitä kautta tietoa, jota en muuten saisi. Ystävät jakavat mielenkiintoisia, ajankohtaisia artikkeleita, joihin en muuten törmäisi. Tästä on apua esimerkiksi toimittajan työtä tehdessä. Tämä palvelee minua – mutta yhtiölle se on iso huolenaihe. Facebook haluaisi intiimiyttä, sitoutuneisuutta. Se haluaisi, että jakaisin omintakeisia havaintojani, alkuperäistä sisältöä, pysyisin koukuttuneena ja viihtyisin Facebookin porttien sisällä, enkä muualla netissä.

Tunteeni Facebookia kohtaan viilenevät. Enkä ole ainoa.

Teknologiajulkaisut ovat kertoneet trivialisoitumisen ongelmasta: vuodesta 2015 vuoteen 2016 Facebookissa jaetun alkuperäisen, oman sisällön määrä väheni peräti viidenneksen. Yhä useampi käyttää Facebookia kuten minä: muualta löydetyn sisällön jakamiseen.

Ei Facebook toki heti kaadu. 1,6 miljardia käyttäjää tarjoaa selkänojaa, rahaa ja aikaa etsiä uusia tapoja koukuttaa käyttäjiä. Viime aikoina yhtiö on panostanut livevideotoiminnan suosion kasvattamiseen. Minäkin harkitsen ensimmäisen livevideon tekemistä: kännykän kamera pyörimään raportoimaan suoraan arjen tapahtumasta. Voi tosin olla, että yksi kokeilu riittää, enkä enää halua nähdä itseäni lompakon kokoisten silmäpussien kanssa kertomassa Siwa-reissustani.

Jos veikata pitäisi, Facebook tulee menettämään suosiotaan ja ihmiset siirtyvät muihin sosiaalisiin medioihin. Tai ehkä kokonaan muihin puuhiin.

Keskustelu