Soinin sekatavarakaupassa myydään ei-oota ja ontuvia puujalkavitsejä

Jaa kaverilleTilaa Seura
Timo Soini_kuva-ppntori_CC-BY-SA-4-0

Timo Soini_kuva-ppntori_CC-BY-SA-4-0

Persupuoti on vetänyt tyhjillä mainoslauseilla asiakkaita huijattaviksi kerta toisensa jälkeen ja palaamaan vielä takaisin. Siitä voisivat ottaa laatutuotteitakin kauppaavat oppia.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on verrannut puolueensa kannattajia kauppaliikkeeseen.

– Kannattajakunta on kuin kansanliike, että sieltä löytyy oikeistolaisia ja vasemmistolaisia. Se on vähän niin kuin sekatavarakauppa, että sieltä löytyy kaikkea tekojalasta lähtien, Soini luonnehtii SDP:n verkkojulkaisu Demokraatin mukaan.

Vertaus sekatavarakauppaan on perussuomalaisten kohdalla osuva. Se tosin sopii enemmän puolueeseen kuin sen kannattajiin.

Soinin sutkautus koski E2-ajatuspajan tutkimusta, jonka mukaan perussuomalaisten kannattajakunta on ottanut ison askeleen oikealle. Aiemmin puolue on pyrkinyt esiintymään ”työväenpuolueena ilman sosialismia”. Todellisuudessa meno on kuitenkin ollut enemmänkin hyvin linjatonta. Periaatteellinen vakiintumattomuus on näkynyt siinä, että puolue on ollut hallituksessa keskustan ja kokoomuksen vietävissä.

Häpeilemättä populistiseksi julistautunut puolue on latonut vuosien varrella erityisesti Soinin suulla tiskiin lupauksia ja manailuja, joiden on arveltu miellyttävän äänestäjiä riippumatta siitä, ovatko ajatukset toteutuskelpoisia vai eivät. Menettelytapa on toiminut. Vanhaan menoon kyllästyneet ovat äänestäneet puolueen vaalivoitosta toiseen ja menestyksestä menestykseen niin, että Soinin elämäntyö huipentuu nyt ulkoministerin asemaan.

Valta on kuitenkin paljastanut populismin tyhjyyden. Oppositiossa vietettyjen nousun vuosien suuret puheet ovat lässähtäneet yksi toisensa jälkeen. Höttöpallosta ovat ilmat lähteneet, kuten suurpersu Soini itse sanoisi.

Populistit tarjoavat helppoja ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin. Populistin maailma on mustavalkoinen mekanismi, jossa yhdestä vivusta vetämällä asiat korjaantuvat kerralla. Masiina ruokkii itseään: ratkaisuja tarjotaan myös sellaisiin ongelmiin, jotka on keksitty ihan vain siksi, että niihin voitaisiin tarjota lääke.

Perussuomalaisissa on toimittu markkinataloudesta tutuin menetelmin. On synnytetty kysyntää tuotteille, joita kukaan ei ole aiemmin huomannut kaivata. Asiakkaat on saatu liikkeelle tarttuvilla mainoslauseilla. Putiikin avautuessa on oven takana ollut jono ihmisiä himoamassa jotakin vitkutinta, jolla ei tee mitään.

Soinin sekatavarakauppaan hurahtaneet ovat saaneet huomata mainospuheiden katteettomuuden katkerasti. Ostokset osoittautuivat siksi ihan samaksi, mitä muutkin myyvät. Hintakaan ei ollut lopulta sen kummempi. Luvatut tekojalat olivatkin ontuvia puujalkavitsejä ja oikean muutoksen hyllyt ovat pursunneet ei-oota.

Vuonna 1995 perustetun puolueen nousu hallitukseen vuonna 2015 on paljastunut kahdenkymmenen vuoden kusetukseksi.

Se populisteilta pitäisi kuitenkin osata omaksua, kuinka äänestäjille puhutaan. Asiat pitää pystyä esittämään niin, että kansa ymmärtää. Linjauksien takana voi, saa ja pitääkin olla vakaata ja perusteellista harkintaa, mutta virkamiesmäisellä pyörittelyllä niistä ei tolkkua oteta. Ennen kuin akateemista jargonia ruvetaan suoltamaan, on syytä selvittää, että kaikki varmasti tietävät, mitä jargon tarkoittaa. Monet eivät ymmärrä, mutta heidänkin äänensä ratkaisee.

Vakavasti otettavia ratkaisuja tarjoavien kannattaa tutkia tarkkaan, kuinka Timo Soini on temppunsa tehnyt. Kauppamiehet tietävät, että hyväkään tuote ei mene kaupaksi, jos sitä ei osata myydä. Laatuun panostavien myymälöiden on syytä selvittää, millä menetelmillä epämääräinen sekatavarakauppa on onnistunut vetämään asiakkaat niiden nenien edestä huijattaviksi kerta kerran jälkeen ja palaamaan vielä takaisin.

Timo Soinin kuva: Ppntori. CC BY SA 4.0.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa klikkaamalla tässä.

Jaa tämä kirjoitus Twitterissä klikkaamalla tässä.

Aiheesta internetissä:

Demokraatti: Nyt se tuli selväksi: Näin määritellään perussuomalaiset – Timo Soini kertoi itse (11.11.2016)

e2: Yhteiset tavoitteet kateissa sekä hallitus- että oppositiopuolueiden kannattajilla (7.11.2016)

Ville Piktkänen ja Jussi Westinen / e2: Miksi hallitukset kompuroivat? Tutkimus puolueiden kannattajien näkemyseroista (7.11.2016)

*************

Isän pikajuna Facebookissa | Näin seuraat blogia Facebookissa

Bloggaaja Twitterissä | Isän pikajuna Instagramissa

X