Pakarapotkuhaasteen tulokset vakuuttivat: Kokeile, jos et usko!

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Pakarapotku
Pakarapotkuhaasteen tulokset olivat rohkaisevia.

Kerroin aikaisemmassa blogikirjoituksessa 30 päivän pakarapotkuhaasteesta, joka on nyt päättynyt. On siis aika käydä läpi tuloksia!

Tässä vaiheessa korostan, että kaikki tulokset ovat niin sanotusti ”mutua” eli niitä ei ole todistettu tieteellisesti, minkäänlaisilla testeillä eikä niin ollen tulosten luotettavuutta voi taata. Tärkeintä on kuitenkin, että koen itse saaneeni tuloksia aikaan.

Aloitetaan näkyvistä tuloksista. En ole liiemmin pakaroitani esitellyt, mutta yksi henkilö lähipiiristäni totesi niiden koon kasvaneen. Saattoi olla puhdasta kohteliaisuutta, mutta otan senkin vastaan!

Varsinaisesti en asettanut minkäänlaisia tavoitteita pakarapotkuhaasteelle. Ajattelin, että jos joitakin tuloksia huomaan, kaikki on kotiinpäin. Tärkeintä oli huomata, ettei haaste aiheuttanut ainakaan mitään negatiivisia tuntemuksia. Haasteen alussa pelkäsin, että jo viikon potkimisen jälkeen pakarat ovat uupuneet ja tämä näkyisi esimerkiksi reisitreenien läpiviemisessä, mutta tämä pelko oli turha. Itse asiassa reiteni ovat viime viikkoina palautuneet jopa yllättävän nopeasti siihen nähden, että treenaan reidet kahdesti viikossa.

Itse asiassa merkittävimmät positiiviset havainnot liittyvät nimenomaan pakaroiden, reisien ja alaselän alueen palautumiseen viime viikkoina. Olen kärsinyt tämän vuoden aikana alaselän ja pakaroiden alueen kivusta ja lihasjännityksestä, joka nyt näyttää kadonneen. Toki esimerkiksi maastavetotreenien jälkeen alaselän jäykkyys on normaalia, mutta mitään erityistä kipua ei ole onneksi ollut. Olisiko mahdollista, että pakarapotkujen huoltava vaikutus ja esimerkiksi päivittäinen hermotusharjoitus olisi parantanut pakaran alueen hallintaa ja sitä kautta kiputilat olisivat helpottaneet? En tiedä, mutta ainakin yksi kuntoilijatuttuni on niin ikään huomannut pakarapotkujen huoltavat vaikutukset.

Sadan pakarapotkun jälkeen ”tunnen” pakaran olemassaolon aivan eri tavalla kuin yleensä esimerkiksi jalkatreenin aikana.

Ehkä yksi parhaista huomioista on se, miten pakara tuntuu reagoivan liikkeeseen. Sadan pakarapotkun jälkeen ”tunnen” pakaran olemassaolon aivan eri tavalla kuin yleensä esimerkiksi jalkatreenin aikana. Pakaran alueen hermotus tuntuu kehittyneen ainakin jollain tavalla siten, että myös pakaran aktivoiminen esimerkiksi kyykkyliikkeissä on aikaisempaa helpompaa. Ja helppoahan se ei ole, kuten moni pakaran aktivoimisen kanssa tuskaillut treenaaja tietää.

Ehkä tärkein oppi on kuitenkin se, ettei ole olemassa miesten ja naisten liikkeitä ja uusia juttuja kannattaa kokeilla. Olen toki käyttänyt pakarapotkuja epäsäännöllisesti osana kehonpainoharjoituksia, mutta nyt otan ne pysyvämmin ohjelmaan esimerkiksi lämmittelyliikkeenä ja välipäivien kevyenä harjoituksena. Moni mies pitää pakarapotkuja ”naisten liikkeenä”, mutta tämä ajatus kannattaa saman tien heittää romukoppaan. 30 päivän haaste vahvistaa, että vuosien voimaharjoitteluunkin tottunut voi saada pakarapotkuista uudenlaista ärsykettä lihaksistoon. Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan!

X