Haluatko enemmän seksiä? Nuku enemmän

Jaa artikkeliTilaa Seura
Uni ja seksi ovat sidoksissa toisiinsa. © colourbox
Eikö seksi innosta? Oletko miettinyt nukutko tarpeeksi? Monet tutkimukset ovat sen todentaneet: uni ja seksi ovat sidoksissa toisiinsa.

Monet tutkimukset ovat sen todentaneet: uni ja seksi ovat sidoksissa toisiinsa.

Unen määrä vaikuttaa seksihaluihin, kertoo uusi tutkimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin 50-79-vuotiaita naisia. Vaihdevuosien vaikutus seksiongelmiin on ollut tiedossa, mutta syitä tähän ei täysin tiedetä. Niinpä tutkimuksessa haluttiin tarkastella unen vaikutuksia seksuaaliseen aktiivisuuteen ja tyydyttymiseen.

Tutkimuksessa huomattiin, että jos ihminen nukkuu vähemmän kuin seitsemän kahdeksan tuntia yössä, alkavat halut laskea. Normaalit, noin seitsemän tuntia tai vähän enemmän nukkuvista 56 prsenttia kertoi olevansa tyytyväisiä seksielämäänsä. Univaikeuksista kärsivistä vain 31 prosenttia oli tyytyväisiä.

Univaikeudet ovat yleisiä monille naisille vaihdevuosien aikana muun muassa yöhikoilun vuoksi. Myös unen laatu vaikuttaa siihen, miten tyytyväisiä omaan seksielämään ollaan.

Ei siis ehkä kannata hermostua, jos kumppani vetoaa väsymykseen ja kieltäytyy seksistä. Jos kärsii univajeesta, ei ehkä tunne itseään kovin eroottiseksi, eikä seksi ole ensimmäisenä listalla.

Hyvä uni, parempi seksi

Ruokailutottumukset, liikunta ja stressitaso vaikuttavat nekin seksuaaliseen haluun, mutta uni on yksi suurimmista tekijöistä. Jos on siis nukkunut edellisen yön makeasti, seuraavana päivänä seksikin maistuu. Jo yksi lisätunti unta vaikuttaa nostamalla haluja. Samalla myös seksistä nauttiminen lisääntyy.

Mitä sitten pitäisi tehdä, että univajeesta johtuvan seksipulan saisi käännettyä tyydyttäväksi seksielämäksi?

Ensimmäiseksi on rauhoitettava ilta niin, että uni tulee paremmin. Nukahtamista voi yrittää helpottaa monin keinoin. Kannattaa muun muassa panostaa petivaatteisiin – laadukkaat, hyvältä tuntuvat lakanat ja itselle sopivat peitto sekä tyyny tekevät ihmeitä.

Valaistusta pitäisi vähentää jo etukäteen ennen nukkumaan menoa. Myös huone olisi syytä pimentää riittävästi.

Tärkeää olisi myös irrottautua elektroniikkalaitteista, kuten älypuhelimesta sängyssä. Puhelimen tai tabletin tuijottaminen vaikuttaa virkeystilaan ja toisaalta myös antaa tekosyyn piiloutua laitteiden taakse puolisolta. Joitain on helpottaneet säännölliset mielikuvaharjoitukset, jotka helpottavat nukahtamista.

Lue myös:

Kuihtuuko seksi iän myötä

Miten parantaa seksielämää?

Miksei tee mieli?

X