Lisää energiaa nelikymppiselle! Tunnista omat voimavarasi – Näillä vinkeillä saat virkeyttä arkeen

Jaa artikkeliTilaa Seura
Omien voimavarojen lisääminen helpottuu, kun opit tunnistamaan, mikä voimiasi vie, ja mikä niitä tuo lisää.
Omien voimavarojen lisääminen helpottuu, kun opit tunnistamaan, mikä voimiasi vie, ja mikä niitä tuo lisää. © istockphoto
Haluaisitko olla virkeämpi? Aktiivisempi elämä ja parempi jaksaminen on mahdollista – iästä riippumatta. Lue asiantuntijoiden neuvot energisempään arkeen.

Mistä saisi lisää jaksamista ja energiaa? Jopa kolmasosa suomalaisista kärsii jonkinlaisesta väsymyksestä tai vetämättömyydestä. Eri-ikäisten jaksamishaasteissa on usein yhtäläisyyksiä, mutta toisaalta olemme tässäkin suhteessa yksilöitä.

Omien voimavarojen lisääminen helpottuu, kun opit tunnistamaan, mikä voimiasi vie, ja mikä niitä tuo lisää.

Neuvoja ja vinkkejä aktiivisempaan arkeen antoivat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntijat: kansanterveystieteen dosentti, LitM Katja Borodulin, gerontologian ja kansanterveyden dosentti, TtT Jenni Kulmala sekä psykologi Emma Hietarinta.

+40: Reippaana ruuhkavuosissa

VIRTAA VIE: Kiire. Elämässä on paljon tapahtumia ja vaatimuksia: työelämä, perhe, taloudellinen pärjääminen, ehkä myös jo ikääntyvät vanhemmat.

Nyt on muistettava pitää huolta omasta jaksamisesta; jatkuva ylisuorittaminen altistaa sekä uupumukselle että monille sairauk­sille. Sen tyypillinen ensioire on väsymys, joka ei mene pois lepäämällä.

RAVITSEMUS: Ihmettelet ehkä, mistä sinulle on alkanut kertyä kiloja, vaikka syöt kuten ennenkin. Nelikymppisenä aineenvaihdunta hidastuu, paino nousee aiempaa herkemmin ja ruokavalinnat tuntuvat herkästi vireys­tilassa: pizzalounaan jälkeen väsyttää, ja hyvä olo on kateissa.

Ehdit vielä hyvin tehdä tärkeitä korjausliikkeitä, voittaa itsellesi virkeämmän olon ja vaikuttaa terveysriskeihin.

LIIKUNTA: Nelikymppisen perusmoka on nipistää aikaa liikunnasta johonkin muuhun. Tee päinvastoin ja nipistä aikaa liikunnalle!

Jos et tee mitään kunnon ylläpitämiseksi, lihasmassasi korvautuu nyt entistä nopeammin rasvalla, ja kohta olet ehkä entistäkin väsyneempi. Liikkumalla ylläpidät aineenvaihduntaa ja veren sokeritasapainoa. Kun kulutat enemmän, saat ”bonuskaloreita”, ja voit valita ruokia rennommin.

MIELI: Tässä iässä yritämme usein ylittää itsemme kaikilla elämänalueilla. Joutenoloaikaa pidetään hukkaan heitettynä. Lisää tunteja kaiken tekemiseen ja kokemiseen varastetaan liikunnasta, omista mielihyvän lähteistä ja unesta. Jopa erilaiset extreme-lajit kasvattavat suosiotaan – mikään keskiverto ei riitä. Vapaa-aika ei ehkä enää tuokaan lisää voimia, vaan vie niitä.

Nelikymppisten keskittymisvaikeudet ovat lisääntyneet. Ne kertovat todellisesta tarpeesta: on välttämätöntä antaa keholle välillä mahdollisuus vain olla. Ruuhkavuosissa täytyy olla vähän itsekäs – tarvitset aikaa myös suorittamisesta palautumiseen.

Tee edes tämä

Valitse yksi mieluinen rentoutumistapa ja pyri pitämään siitä kiinni. Ehkä se on ystävien tapaaminen, luonnossa oleilu tai muu harrastus, joka tuottaa hyvää oloa. Arkeen istutetut palautumishetket antavat voimaa suoriutua kiireistä.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 8/20.

Lue myös: Jatkuva väsymys ei ole normaalitila, vaan tärkeä viesti keholtasi – Listasimme 25 syytä ja kokosimme neuvoja, miten väsymyksestä pääsee eroon

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X