Sokerihiirtä uhkaavat ylipaino ja aikuistyypin diabetes – Lue, miten haitallista sokeri oikeasti on!

Jaa kaverilleTilaa Seura
© IStock
Runsasta sokerin käyttöä kannattaa karsia.

Runsas lisätyn sokerin määrä ruokavaliossa on haitallista, joten turhia sokereita kannattaakin karsia. Tavallinen sokeri eli sakkaroosi on lähes sataprosenttista, nopeasti sokeroituvaa hiilihydraattia ilman minkäänlaisia suojaravintoaineita. Sokeri on täyttävää, ”tyhjää energiaa”, ja se syrjäyttää ruokavaliossa tilaa terveellisiltä tuotteilta.

Veren rasva-arvo paljastaa runsaan käytön

Tutkimusten mukaan runsas sokerin, erityisesti sokerijuomien saanti, lisää riskiä ylipainolle ja aikuistyypin diabetekselle. Runsas sokerin ja lisätyn fruktoosin eli hedelmäsokerin, sekä vähäkuituisten hiilihydraattien (kuten vaalea viljatuote) käyttö on yhdistetty kohonneisiin veren rasva-arvoihin, erityisesti triglyseridiarvoon.

Osa ihmisistä on normaalia herkempiä sokerin ja vähäkuituisten hiilihydraattien verensokeria nostavalle ja laskevalle vaikutukselle. Esimerkiksi mehu yksin nautittuna voi aiheuttaa huonovointisuutta johtuen voimakkaasti heittelevästä verensokeritasosta. Sokeri on haitallista myös suu- ja hammasterveydelle, joten tässä on jo pitkä lista sokerin haitoista.

Suosi luontaista sokeria sisältäviä marjoja ja hedelmiä

Kohtuullinen määrä sokeria mahtuu terveelliseen ruokavalioon. Luontaista sokeria sisältäviä tuotteita, kuten marjoja ja hedelmiä kannattaa käyttää runsaasti. Kuitupitoinen kuivahedelmä pieninä määrinä on parempi valinta kuin tavallinen sokeri.

Marjat sellaisenaan ovat terveyttä edistäviä tuotteita, mutta kevyesti sokeroitu marjahillo on parempi valinta kuin ei marjoja lainkaan. Karkit, leivonnaiset, sokeroidut juomat ja runsaasti lisättyä sokeria sisältävät tuotteet kannattaa jättää vain herkkuhetkiin.

Laillistettu ravitsemus- terapeutti Pirjo Saarnia

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X