Terveyttä kahvikupista

Jaa artikkeliLähetä vinkki
© COLOURBOX
Kahvilla on monia terveysvaikutuksia. Se parantaa muistia ja saattaa jopa ehkäistä diabetesta, kertoo lääketieteen emeritusprofessori Jaakko Tuomilehto.

Kofeiini parantaa muistia.

Totta. Muistikokeet osoittavat tämän pitävän paikkansa. Koehenkilölle annettiin kuvien ja tekstien näyttämisen jälkeen kofeiinitabletti. Muutaman päivän jälkeen he muistivat näkemänsä huomattavasti paremmin kuin ilman kofeiinia jääneet verrokit. Kofeiini piristää ja parantaa keskittymiskykyä. Todennäköisesti se myös aktivoi aivojen hermoyhteyksiä, ja torjuu näin osaltaan dementiaan sairastumista.

Kahvi heikentää merkittävästi D-vitamiinin imeytymistä.

Tarua. Kahvi heikentää D-vitamiinin ja kalsiumin imeytymistä hieman mutta tuskin huomattavasti. D-vitamiinin puutostila uhkaa ihmistä usein aivan muista syistä. Puutostilassakin normaalin 3–6 kupin päivittäisannoksen vaikutukset jäävät olemattomiksi.

Kahvi ehkäisee diabetesta.

Totta. Kahvinjuonnin on huomattu ehkäisevän kakkostyypin diabetesta. Mitä enemmän kahvia henkilö juo, sitä pienempi on hänen riskinsä sairastua. Toisilla ihmisillä on kuitenkin suurempi riski sairastua diabetekseen kuin toisilla. Mutta mikäli henkilöllä on ylipainoa, huonot elämäntavat tai voimakkaasti altistavat geenit, hän saattaa kahvinjuonnilla lykätä sairastumistaan vuosilla eteenpäin.

Seura 16/2014

X