Ajan henki jytisee UMK22-finaalissa – Euroviisuedustus ei ole artistille enää uhka, vaan mahtava mahdollisuus

Elävän musiikin vajeesta kärsivät saavat lauantaina kaipaamaansa, kun yhdestoista Uuden musiikin kilpailu läväyttää ruutuun parastaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Uuden musiikin kilpailun juontavat Paula Vesala ja Miisa Rotola-Pukkila eli tubettaja Mmiisas.

Elävän musiikin vajeesta kärsivät saavat lauantaina kaipaamaansa, kun yhdestoista Uuden musiikin kilpailu läväyttää ruutuun parastaan.
Teksti: Anna Muurinen

Järjestäjän taholta kaikkien aikojen UMK:ksikin kutsuttu kattaus on todella onnistunut. Viime vuoden euroviisuissa kuudenneksi sijoittunut Blind Channel taisi karistaa unihiekat epäilijöiden silmistä ja herättää kyynisimmätkin viisukriitikot nykytodellisuuteen.

Kun artistien esiintymismahdollisuudet on ahdistettu minimiin, voi television musiikkikilpailusta todella avautua tie tähtiin. Euroviisuedustus ei ole enää uhka, vaan mahtava mahdollisuus – jopa suomalaisille.

Odotettu The Rasmus on mukana

Vahvimmin tätä todistaa se, että tänä vuonna mukaan lähti yksi kaikkien aikojen suurimmista kansainvälisistä menestysyhtyeistämme eli The Rasmus. Ja ilmeisen tosissaan, sillä tuottajalegenda Desmond Childin kanssa sävelletty Jezebel kuulostaa aidolta Rasmukselta.

Viehättävän melankolisessa menobiisissä on vahva sanoma ja goottiromanttinen tunnelma. Lähes 30 vuotta euroviisuihin odotettu The Rasmus lunastaa odotukset ja on komea sulka UMK:n hattuun – ja tukkaan!

Onneksi on vahvoja haastajia

Kun tiedetään, että suomalaiset ovat euroviisuedustajaa äänestäessään varsin arvaamattomia, on onni, että muillakin kilpailijoilla on ansionsa.

Läpimurtoaan odottava Olivera osuu herkällä laulullaan Thank God I´m an Atheist hyvin Insta­gram-sukupolven sielunmaisemaan. Hauras laulu kuuluu Billie Eilishin vanavedessä syntyneeseen hönkäilygenreen, jonka vahvuus on ajan pysäyttämisen taidossa.

Hieno teksti pohtii ikuista elämää ja taivaan olemusta ollen samaan aikaan sekä kiinnostava että koukuttava. Kun muistetaan, että vuoden 2020 pandemian vuoksi perutut euroviisut olisi varsin todennäköisesti voitettu juuri tällä musiikkityylillä, olisi Oliveran kisamatka kutkuttava juttu.

Myös konkarirokkari Tommi Läntinen on hyvässä iskussa. Suosikkiyhtye Haloo Helsingin! tekemä kisakappale iskee ehkä kaikkein kovimmin kolmatta nuoruuttaan eläviin, mutta muutkin nauttivat Läntisen karheasta karismasta.

Kilpailulaulussa Elämä kantaa mua tuuletetaan tukkaa hieman kliseisesti moottoripyörän satulasta käsin, mutta teksti tavoittaa silti koronan jälkeisen elämännälän.

Erika Vikmanilta tällä kertaa tyhjiksi jääneisiin lateksisaappaisiin asettautuu BESS, jonka Ram pam pam on todennäköisesti UMK-vuosikerran suurin radiohitti.

Taitavasti rytmitetty iskelmä leikittelee junttidiscon hengessä ja tekee vaikutuksen anteeksipyytämättömällä asenteellaan. Napakasti nuoteille asetellut suomenkieliset sanat ovat miellyttäneet etukäteen erityisesti ulkomaisia viisufaneja, joten tässäkin esityksessä on menestyspotentiaalia.

Myös Sanna Marinin lempiyhtyeenäkin tunnetuksi tulleen Youngheartedin Sun numero ja Cyan Kicks -yhtyeen Hurricane ovat isolle lavalle tehtyjä laatulauluja, jotka ovat UMK:ssa juuri oikeassa paikassa.

Jännityksen maku säilyy

Kisan jännitysmomentin tarjoaa Isaac Sene, joka uudistaa esityksellään Siilinjärven imagoa kertaheitolla. Savolaismurteella esitetty moderni ja rohkea Kuuma jäbä kertoo ennakkoluulottomasta rakkaudesta. Sen levyversio on toteutettu niin tekniikkavetoisesti, että lauluosuuksien onnistuminen elävässä esitystilanteessa on illan suurimpia jännityksen aiheita.

Viimevuotiseen tapaan voittaja ratkeaa yleisöäänten ja kansainvälisen tuomariston yhteisäänillä. Jälkimmäisen raadin osuus on kuitenkin vain neljäsosa, joten kansansuosikilla on todellinen mahdollisuus menestykseen.

UMK22-finaali, lauantai 26.2. klo 21.00, TV1

X