Elokuva-arvio: Rakkaat toverit on kannanotto totalitarismin tuhoisuuteen

Työläiset nousevat vastarintaan Novotsherkasskin teollisuuskaupungissa, kun kommunistihallinto nostaa ruoan hintaa vuonna 1962.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Julija Vysotskaja näyttelee Rakkaissa tovereissa puolueaktiivia, joka selvittää tyttärensä kohtaloa.

Teksti: Arto Pajukallio

Rakkaat toverit (Doragie tovarishtshi) on venäläinen draamaelokuva vuodelta 2020. Neuvostoliiton kaaduttua suurempaan tietoisuuteen nousi kesäkuun 1962 verilöyly Novotsherkasskin kaupungissa: kymmeniä ihmisiä tapettiin, monia tuomittiin teloitettavaksi tai pakkotyöhön. Tapahtumat käynnistyivät työläisten noustua kapinoimaan elintarvikepulaa ja hinnannousuja vastaan.

Muuten miehisen ja historiallisen yhteisökuvauksen päähenkilönä seurataan Stalinin aikoja haikailevaa kuvitteellista naispuolista puolueaktiivia (Julija Vysotskaja), joka saa apua tyttärensä kohtalon selvittämiseen.

Mustavalkoelokuvan ohjasi Andrei Kontshalovski, jo yli kahdeksankymppinen konkari, joka on työskennellyt myös monissa länsimaissa. Hänen suhteensa eri aikojen yhteiskunnallisiin vaikuttajiin ja nykyiseen Putinin hallintoon on tunnetusti läheinen, ja tuotanto valmistui oligarkkirahoituksen turvin.

Työ itsessään, vailla nykypoliittisten tulkintojen lisäsävyjä, on joka tapauksessa ahdistava kannanotto totalitarismin tuhoisuudesta. Näkökulma kauhistuttavuuksiin avataan sisäpiirin silminnäkijöiden, ei niinkään lakkoilijoiden puolelta.

Rakkaat toverit, keskiviikko 13.10. klo 21.45, Teema & Fem