Teeman elokuvafestivaaleilla luvassa viisi päivää harvinaisia ja kiintoisia laatuleffoja

Teeman elokuvafestivaali tuo vaihtelua television yksipuoliseen leffatarjontaan. Kreikkalaisen, ranskalaisen ja turkkilaisen nykyelokuvan ohella tarjolla on klassikko Taistelu Algeriasta ja Ruben Öslundin tuore Cannes-voittaja The Square.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

”Apinamies” aiheuttaa performanssillaan kiusallisia tunteita Dominic Westin (The Wire, The Affair) näyttelemälle taiteilija Julianille.

Teeman elokuvafestivaali tuo vaihtelua television yksipuoliseen leffatarjontaan. Kreikkalaisen, ranskalaisen ja turkkilaisen nykyelokuvan ohella tarjolla on klassikko Taistelu Algeriasta ja Ruben Öslundin tuore Cannes-voittaja The Square.
(Päivitetty: )
Teksti: Pertti Avola

Suomalaisten tv-kanavien elokuvatarjonta on nykyisin surkeaa. Mainoskanavilla jauhetaan vuodesta toiseen lähes yksinomaan amerikkalaista viihdetuotantoa ja jopa niin, että sama elokuva saattaa näkyä eri kanavilla vuoden mittaan useamman kerran.

Ylen puolella TV2 näyttää toisinaan hieman pirteämpää ohjelmistoa, mutta varsinainen elokuvanystävän henkireikä on Teema. Klassikkojen ja tuoreempien kiinnostavien elokuvien lisäksi Teemalla on keväisin ja syksyisin oma festivaali, joka on mainio sekoitus klassikkoja ja meillä näkemättömiä uutuuksia.

Tänä syksynä Teeman elokuvafestivaali alkaa keskiviikkona 28. marraskuuta ja päättyy sunnuntaina 2. joulukuuta. Tiedossa on kaikenlaista harvinaista ja kiintoisaa, kuten uusia kreikkalaiselokuvia, elokuvia Ranskasta ja Turkista sekä dokumentteja muun muassa Grace Jonesista ja elokuvamusiikista.

Dokumentaarisesti vapaustaistelusta

Janan ääripäistä voi poimia vaikkapa seuraavat kaksi elokuvaa. Italialaisen Gillo Pontecorvon Taistelu Algeriasta on jo klassikko. Vuonna 1965 valmistunut elokuva sai Venetsian elokuvajuhlilla pääpalkinnon ja oli myös parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-ehdokkaana.

Ruben Östlundin ruotsalainen The Square (2017) on puolestaan satiiri nykymaailmasta. Niin ikään Oscar-ehdokkaana ollut elokuva palkittiin pääpalkinnolla Cannesissa ja myös Euroopan parhaana elokuvana.

Ennio Morriconen jämäkän musiikin säestämänä Pontecorvo kertoo iskevän dokumentaarisesti algerialaisten vapaustaistelusta Ranskan siirtomaavaltaa vastaan.

Ohjaaja ei suoraan ota kantaa tapahtumiin, vaan antaa katsojan muodostaa oman käsityksensä vahvasti neorealistisen kuvakerronnan pohjalta. Samalla Taistelu Algeriasta näin jälkikäteen nähtynä muodostaa osuvan historiallisen kuvan aikakaudesta, jolloin moni entinen siirtomaa itsenäistyi.

Vuonna 2006 kuolleen Pontecorvon tunnetuin myöhempi fiktioelokuva on Queimada (1969), sekin länsimaalaisen riiston kuvaus, jonka pääosassa on Marlon Brando.

Vertauskuvallisesti itsekkyydestä

Östlundin The Square on varsin monisäikeinen elokuva, jonka keskeisenä teemana voi pitää itsekkyyttä, niin yksilön kuin koko kulttuurin. Ohjaaja heittelee piikkejä niin median, poliittisen korrektiuden kuin taidemaailman sisäänlämpiävyyden ja teennäisen kulttuurielämän suuntaan, joskus osuvasti, välillä heikommin tuloksin. Epätasaisuus tosin tarjoaa tässä elokuvassa monia kiintoisia, vaikkakin hieman irrallisia vinjettejä.

Koskettavin säie elokuvassa kertoo pienestä siirtolaispojasta, jota hänen vanhempansa alkavat syyttä pitää varkaana museokuraattorilta viedyn kännykän vuoksi. Poika alkaa inttää hyvitystä kuraattorilta niin itsepintaisesti, että itsekkäältä taidepampulta menevät pasmat sekaisin.

Näillä elokuvilla ei aluksi tunnu olevan mitään yhteistä, mutta onpa sittenkin: siinä missä The Squaressa pieni siirtolaispoika taistelee ihmisarvonsa ja omanarvontuntonsa puolesta, Taistelu Algeriassa -elokuvassa niin tekee kokonainen kansa.

Teeman elokuvafestivaalit, ke 28.11.–su 2.11. Yle Teema & Fem

X