Uuden-Seelannin oopperan versio Semelestä yhdistää muhkeaa barokkia ja nykyaikaa

Brittiläinen Thomas de Mallet Burgess aloittaa elokuussa Suomen kansallisoopperan uutena kapellimestarina. Sitä odotellessa sopii ihailla ohjaajan ja kollega Jacqueline Coatsin kädenjälkeä Uuden-Seelannin oopperassa. 

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Brittiläinen Thomas de Mallet Burgess aloittaa elokuussa Suomen kansallisoopperan uutena kapellimestarina. Sitä odotellessa sopii ihailla ohjaajan ja kollega Jacqueline Coatsin kädenjälkeä Uuden-Seelannin oopperassa. 
Teksti: Pekka Eronen

Semele on saksalaisen G.F. Händelin Englannissa säveltämä musiikkidraama vuodelta 1744. Sävellys on muhkeaa barokkia, mutta ohjaajat toivat siihen nykyaikaa. Aucklandissa sijaitsevaan Pyhän kolminaisuuden katedraaliin lavastettiin kirkkohäät, jossa yleisö sai toimia kutsuvieraina. Välillä taltiointi onkin kuin heidän kotivideotaan.

Se on oikeastaan linjassa teoksen kanssa, sillä Händel alkujaankin suunnitteli, että se esitetään maallisen oopperan ja kirkollisen oratorion välimuotona. Libretto kuitenkin järkytti aikalaisia, sillä se pohjautui kristillisten aiheiden sijasta muinaisen Kreikan mytologiaan.

Ensi hätään kirkkoon astuu morsian Semele (Emma Pearson), hämillään kuin prinsessa Diana muinoin. Moottoripyöräilevä Jupiter (samoalaisittain tatuoitu Amitai Pati) polkaisee rakkauden ja vallan kolmiodraaman liikkeelle.

Barokkiorkesteria johtaa lajin mestari Peter Walls.

Uuden-Seelannin ooppera: Semele, sunnuntai 2.4. klo 14.45, Teema & Fem 

X