Teksti:
Seuran toimitus

Pikku naisia, su klo 18.00 Teema **½

ELOKUVA Louisa May Alcottin tyttökirjaklassikon voittokulku alkoi 146 vuotta sitten, joten filmatisointejakin on kertynyt koko elokuvahistorian ajalta. Mervyn LeRoyn versio (Littlle Women, USA 1949)  on vasta kolmanneksi tunnetuin, mutta siinäkin nuoret näyttelijät saavat roolit elämään. Studiotyöskentelyn postikorttimaisuus antaa kuitenkin imelletyn vivahteen kokonaisuudelle.

Aina suosiossa pysyttelevää tarinaa voi sanoa pikemminkin ikuiseksi kuin vanhanaikaiseksi. Marchin perheen isä on poissa USA:n sisällissodassa. ”Köyhäksi” itsensä mieltävän perheen naisväki koostuu äidistä ja neljästä tyttärestä, joille Pikku naisia on kasvukertomuksen paikka romansseineen ja talttumattomine elämäniloineen. Elizabeth Taylor näyttelee Amyä. Psykon Janet Leigh on Meg.

Päähenkilöiden ykköseksi nousee kuitenkin epäsovinnainen Jo, joka mielii kirjailijaksi heijastellen Alcottin omia fiiliksiä. Toiseksi vanhinta siskosta Jota esittävä June Allyson on osaan yli-ikäinen, ja sen huomaa.

Jussi Karjalainen

Kosto, su klo 20.00 MTV3

SARJA Amanda Clarken (Emily VanCamp) pitkästä ja vaiherikkaasta revanssista kertovan Koston kolmas kausi käynnistyy tilanteesta, jossa edellisen kauden päätöksestä on kulunut puoli vuotta. 

”Koston ensimmäisellä kaudella hengailtiin rannalla ja pidettiin juhlia. Kakkoskaudella oltiin kaupungissa, johtokunnan huoneessa ja bisneksen keskellä. Kolmoskaudella liikutaan molemmissa maailmoissa, mutta kaudesta on tulossa kaikin puolin jännittävä eikä paikalla ole niin väliä”, paljastaa Nolania esittävä Gabriel Mann.

”Sarjassa liikutaan pois aseiden ja väkivallan alueelta, ja tarinassa korostuvat henkinen ja seksuaalinen manipulaatio.”

Danielilla (Joshua Bowman) ei vieläkään ole epäilyksiä Amandan suhteen, vaan  hän pyytelee tätä lopultakin lyömään hääpäivän lukkoon. Amanda estelee ja pyytää Danielia odottamaan, kunnes hänen isänsä, kuvernööriksi valitun Conradin (Henry Czerny) kunniaksi järjestetyt juhlat ovat ohi. 

Emilyn luotettu Nolan pääsee vankilasta, ja Emily on häntä portilla vastassa – aivan kuin Nolan 10 vuotta aikaisemmin vastaanottamassa Emilyä nuorisovankilasta. Emily paljastaa, että jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Graysonien juhlasta tulee ikimuistoinen. Nolan lupaa auttaa Emilyä, kuten aina.

Pitkälle purjehdukselle lähtenyt Jack (Nick Wechsler) palaa kaupunkiin, ja Emily ja hän kohtaavat ensi kertaa sen jälkeen kun Emilyn oikea henkilöllisyys ovat selvinneet Jackille. Jack antaa Emilylle määräajan, jonka jälkeen tämän on häivyttävä kaupungista, tai hän kertoo tämän salaisuuden kaikille.

Iina Alanko

Päästökauppiaat, ma 21.30 TV1

DOKUMENTTI Päästökauppa käynnistyi EU:ssa vuonna 2005. Järjestelmän tarkoituksena oli vähentää ilmakehää vahingoittavien hiilidioksidipäästöjen määrää kaupallisesti järkevällä tavalla. Teollisuusmaiden energiantuotantolaitokset saisivat jatkaa saastuttamista entiseen malliin, kunhan vain ostaisivat päästöyksiköitä, joita syntyisi esimerkiksi Afrikassa projekteissa, joissa vähennetään päästöjä.

Kuulostaako monimutkaiselta? Kati Juuruksen ohjaamassa dokumentissa selitetään hyvin yleistajuisesti se, kuinka päästökaupan pitäisi toimia. Yhtä selväksi käy se, että järjestelmässä on valuvika.

Pääosassa on Björn Hammar, ruotsalaissuomalainen idealistinen liikemies, joka myy energiaa säästäviä liesiä Keniassa. Ansaintalogiikka perustuu projektista syntyviin päästöyksiköihin, joita olisi tarkoitus myydä välittäjän kautta energiateollisuudelle. 

Firma ei kuitenkaan saa päästöyksiköitä kaupaksi, koska laman myötä päästöt vähenivät ja päästöyksiköiden hinta romahti. Lisäksi EU on jakanut päästöoikeuksia energialaitoksille ilmaiseksi. Ollaan paradoksaalisessa tilanteessa, jossa Eurooppa on turvoksissa ilmaisista päästöoikeuksista.   

Päästökaupan moraalisen arveluttavuuden pukee sanoiksi ympäristöaktivisti Kaisa-Reeta Koskinen. Onko oikein, että Suomessa jatketaan saastuttamista entiseen malliin ja vaaditaan afrikkalaisia vähentämään päästöjään? 

Juuruksen dokumentti onnistuu tyhjentävästi todistamaan päästökaupan surkuhupaisan tilanteen sekä henkilökohtaisella että teoreettisella tasolla. Paljon kertoo esimerkiksi se, ettei Helsingin Energialla haluta kommentoida aihetta lainkaan. 

Onnimanni Liukkonen

Richterin asteikko, ti klo 22.00 TV5

TOSI-TV-SARJA Katsoja hengästyy ja pumppu käy ylikierroksilla, kun kävelevä pyörremyrsky Stefan Richter pyyhältää uudessa nimikkosarjassaan ympäri Los Angelesia.  
Tamperelaissyntyinen huippukokki singahti julkisuuteen kivuttuaan toiselle sijalle Top Chef -tv-sarjassa USA:ssa. Hän vieraili myös tuomarina Suomen Top Chef -ohjelman ensimmäisellä kaudella.

Santa Barbarassa asuva amerikansuomalainen on sosiaalisempi ja puheliaampi kuin perusjenkit konsanaan. Hän koheltaa ja säheltää kuin tarhallinen lapsia. Hän iskee naisia, särpii olutta, pissaa rikkaiden kukkapenkkeihin ja riisuutuu munasilleen aina kun silmä välttää. Jollain opilla hän kuitenkin onnistuu pyörittämään hittiravintoloita rapakon molemmin puolin.

Sarjan avausjaksossa Richter valmistaa illallisen Ruotsin miljonääriäideistä tutun Päivi Hackerin kotona, chillailee Venice Beac­hillä ja grillailee Malibussa.

Seuraavissa jaksoissa mies hyörii Suomessa lomailemassa, kokkailemassa ja tapaamassa kuuluisia kavereitaan Mika Salosta Paula Koivuniemeen.

Richter rakastaa mökkeilyä, aikoo löytää Suomesta itselleen vaimon ja uhkaa jopa muuttaa takaisin synnyinmaahansa.

Kristiina Komulaisen juontama ohjelma on melkoista huttua, mutta löytänee katsojansa tosi-tv:n tosifaneista.

Kirsti Salokangas

Minä olen rakkaus, ke klo 21.45 Teema ****

ELOKUVA Vauras milanolainen suku saa sisäisiä säröjä Luca Guadagninon huolitellussa porvariston analyysissä Minä olen rakkaus  (Io sono l’Amore, Italia 2009). Teattereissa elokuva kävi nimellä Rakkautta italialaisittain.

Dialogin ohitse kuulostellaan päähenkilön sisäisiä tuntoja. Erinomainen brittinäyttelijä Tilda Swinton esittää italialaissukuun naitua, venäjältä emigroitunutta naista, joka sanoo, ettei edes muista omaa alkukielistä etunimeään. Näyttelijä opetteli roolia varten puhumaan italiaa venäläisellä korostuksella.

Aristokraattisen arvokkuuteensa ajattomana itseisarvona tukeutunut suku valmistautuu muutokseen, kun ikääntyvä patriarkka jättää liiketoimien johdon jälkeläisilleen. Omassa elämässään kuin sivulliseksi palvelijaksi jäänyt vaimo puolestaan kokee yllättävän seksuaalisen vapautumisen poikansa liikekumppanin kanssa.

Arkkitehtonisesti virittynyt kuvaus elää koko ajan omaa rinnakkaiselämäänsä: sekä tämä visuaalinen rikkaus että porvarisperheen murenemisen kuvaus liittävät teoksen monin säikein italialaiselokuvan taiteelliseen historiaan.

Arto Pajukallio 

 

 

 

 

X