Teksti:
Seuran toimitus

Kummisetäni thaimorsian, ma klo 21.30 TV1

DOKUMENTTI Ehkä se on Sir Vilin syytä, että suomeen avioituneita kaakkoisaasialaisia naisia pidetään edelleen usein uhreina tai rahan perässä juoksijoina.

Dokumentin Kummisetäni thaimorsian tekijä Wille Hyvönen pelkää jälkimmäistä, kun hän lähtee kumminsa Seppo Tossavaisen mukana Thaimaahan. Elokuvansa kertojana toimiva Hyvönen haluaa selvittää, voiko sedän ja thaimaalaisen Yuphin Chuamramin välillä kukkia oikea rakkaus vai onko kyse hyväksikäytöstä, hyväuskoisen miehen höynäytyksestä.

Dokumenttiprojekti-paikalla lyhennettynä esitettävä dokumentti käväisi myös elokuvateattereissa. Arviot eivät olleet kovin mairittelevia, mutta rohkeuden puutteesta dokumentaristia ei voi syyttää.

Hyvönen kyseenalaistaa kameran edessä avoimesti ­– tosin ystävällisin äänenpainoin – kummisetänsä rak­kauden. Hänen kysymyksensä jäävät kuitenkin lähtökuoppiinsa.

Ikään kuin varkain huo­mion vie kertojan oma asenneongelma sen sijaan, ­että katsoja pääsisi peilaamaan omia asenteitaan elokuvan varrella.

Kaisu Tervonen

 

Rasittavat tyttäret, la klo 13.30 Sub

KOMEDIASARJA Teini-ikäiset tyttäret ovat puolihirviöitä, parisuhde ei muistuta naistenlehtien vaalimaa ideaalia ja vauvan saaminen tarkoittaa nuoruuden taaksejättämistä. Siinä Subin uusien komediasarjojen perusjännitteet. Perhe-elämä ei vastaakaan odotuksia.

Komediaputken avaa Rasittavat tyttäret. Siinä aikuiset ystävykset ja naapurit (Katie Finneran ja Jaime Pressly) kasvattavat teini-ikäisiä tyttäriään. Äidit haluavat antaa jälkikasvulleen sen tuen ja rakkauden, jota itse teini-iässä kaipasivat, mutta teinipissikset eivät ole kovin vastaanottavaisia.

Kakkosena putkessa alkaa Whitney, tuottaja-käsikirjoittaja-tähtensä Whitney Cummingsin mukaan nimetty sarja parisuhteen kiemuroista. Kolmantena seuraa Christina Applegaten ja Will Arnettin tähdittämä Vauvaonnea.  

Yksikään sarjoista ei nouse keskivertoa kiinnostavammaksi, vaikka Whitneyn kipakkuus yllättää hetkittäin. Yksikään sarjoista ei kestänyt kahta kautta pidempään.

Kaisu Tervonen

 

Viisi päivää, la klo 21.15 TV1

JÄNNITYSSARJA Vuonna 2007 valmistunut minisarja Viisi päivää kertoi nuoren äidin yhtäkkisestä katoamisesta keskellä lähiötä. Samalla nimellä kulkeva kakkoskausi valmistui 2010 ja saa nyt ensiesityksensä televisiossa. Molemmat sarjat ovat Gwyneth Hughesin käsialaa.

Jälkimmäinen BBC:n sarja on jaettu Suomessa kahteen osaan. Käsittelyssä on myös kaksi erilliseltä vaikuttavaa tapausta: sairaalan vessasta löytyy vauva ja paikallisjunan eteen hyppää burkhaan pukeutunut nuori. Muistisairauden oireista kärsivän äitinsä kanssa asuva poliisi Laurie Franklin (Suranne Jones) uskoo ainoana kahden tapauksen väliseen yhteyteen.

Brittidraaman sisältö on paljon muutakin kuin rikostutkintaa. Laurie Franklinilla on tekemistä yksityiselämänsä kanssa. Samoin hiljattain eronneella, rikostutkintaa johtavalla Mal Craigilla (David Morrissey), joka yrittää yhdistää yksinhuoltajuuden ja raskaan ammatin. Franklinilla ja Craigilla on myös oma keskinäinen kipinöintinsä.

Toisin kuin kiiltävämmät amerikkalaisdraamat, brittiläinen Viisi päivää tuo rikoskuvioon arjen nuhjuisuutta, monitahoisuutta sekä monitulkintaisuutta. Juttuun kietoutuu ääri-islamilaisen ideologian kanssa leikittelevä epäilty, mutta suurin osa sarjan islaminuskoisista hahmoista on tavallisia brittejä, jotka kärsivät ennakkoluuloista mutta myös lapsettomuudesta ja perheen hajoamisesta.

Terrorismin kauhukuvilla ratsastamisen sijaan draama luottaa rikoksissaankin tavanomaisempiin kuvioihin; syrjäytyneen nuorison keikkoihin, parisuhdeväkivaltaan ja huumekauppaan.

Arkisuus tuo draamaan uskottavuutta, ja uskottavuus puolestaan lisää toisiinsa liittyvien tarinoiden koskettavuutta. Rikoskuviotkin herättävät enemmän muita tunteita kuin jännitystä.

Kaisu Tervonen

 

Eagles-historia, su klo 21.00 Teema

DOKUMENTTI 1970-luvun superyhtye Eagles on taas parrasvaloissa. Bändi aloitti heinäkuussa USA:ssa laajan History of Eagles -kiertueen (joka kitaristi-laulaja Glenn Freyn mukaan ”voi olla yhtyeen vihoviimeinen”). Samaa nimeä kantaa myös Teemalla esitettävä tuore dokumentti, kaksiosainen ja kolmen tunnin mittainen syväluotaus länsirannikon rockia soittaneen yhtyeen välillä varsin kokaiinipöllyiseen tarinaan.

Kaksituntinen avausosa keskittyy bändin syntyvaiheisiin sekä 1970-luvun hurjiin vuosiin ensihitistä Take It Easysta menestysalbumi Hotel Californiaan. Jakso huipentuu Eaglesin dramaattiseen hajoamiseen 1980, jolloin toisiinsa lopen kyllästyneet yhtyeen jäsenet väittivät kivenkovaan, että ”helvetti jäätyy ennen kuin soitamme taas yhdessä”.

Enimmäkseen äänessä ovat yhtyeen perustajat Glenn Frey, 64, ja rumpali-laulaja Don Henley, 65. Molemmat osaavat analysoida mennyttä jo vapautuneesti, jopa huumorilla. ”Se oli hullua aikaa: käytössä oma lentokone, huumeita kaikkialla, samoin tyttöjä”, Frey kertoo ja vahvistaa puheet bändin huimista ”kolmas encore” -bileistä tosiksi.

Omat tärkeät mausteensa dokumenttiin tuovat yhtyeen alkutaipaleen tukijat kuten Jackson Browne ja Kenny Rogers, manageri Irving Azoff sekä kitaristit Bernie Leadon, Don ”Fingers” Felder ja Joe Walsh. Hotellihuoneiden tuhoamiseen erikoistunut Walsh kertoo muun muassa miten tuli kerran Chicagossa rikkoneeksi näyttelijä John Belushin kanssa sviittiään 28 000 taalan arvosta.

Bändistä potkut saanut Felder on ehtinyt kritisoida dokumenttia Henleyn ja Freyn versioksi totuudesta. Niin tai näin, Eagles-fanille Allison Ellwoodin ohjaama järkäle on mannaa. Viikon päästä esitettävä kakkososa kertoo ajasta ennen ja jälkeen ”helvetin jäätymisen” eli Eaglesin paluun 1994.

Tuomo Kiisseli

 

Valheiden verkko, ma klo 21.00 Sub ***½, 

ELOKUVA Ridley Scottin  ohjaamassa toimintajännärissä sota terrorismia vastaan tarjoaa dramaattiset kulissit kahden ison egon nokitteluun. Kentällä toimiva agentti Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) elää jatkuvassa hengenvaarassa. Operaation johtaja Ed Hoffman (Russell Crowe) taas jakaa jääkylmiä ohjeita kuljet­taessaan lap­siaan päiväkotiin. Yhteinen tavoite on saada kiinni pommi-iskuja ympäri maailmaa suunnitteleva terroristijohtaja Al-Saleem.

Scott ohjaa vetävän tehokkaasti. Toimintakohtauksia ei venytetä tylsyyteen asti, ja miehet pitävät pokerinsa vaikka sisällä kuohuu. Jälki on uskottavan realistista.

Vaikka CIA:n toimintaa kuvataan kriittisesti, terrorismin syyt sivuutetaan lähes kokonaan. Ferrisin viaton suhde jordanialaiseen sairaanhoitajaan on sievistelevä kädenojennus arabien suuntaan.

Onnimanni Liukkonen

X