Dome Karukoski paljastaa nyt, millaisen työn hän haluaisi elokuvaohjaajana vielä jonakin päivänä tehdä

Karukosken ura esikoiselokuva Tyttö sinä olet tähdestä Hollywood-tuotanto Tolkieniin näyttää satumaiselta, mutta menestys on vaatinut myös jaksamisen rajojen ylittämistä, uhrauksia ja elokuva-alan epävarmuuden sietämistä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Dome Karukoski.

Karukosken ura esikoiselokuva Tyttö sinä olet tähdestä Hollywood-tuotanto Tolkieniin näyttää satumaiselta, mutta menestys on vaatinut myös jaksamisen rajojen ylittämistä, uhrauksia ja elokuva-alan epävarmuuden sietämistä.
Teksti:
Milla Olkkonen-Lind

43-vuotias Dome Karukoski on ehtinyt saavuttaa elokuvaohjaajan uransa aikana poikkeuksellisen paljon. Hän on ohjannut kahdeksan pitkää elokuvaa, jotka ovat Suomen valkokankailla keränneet yhteensä 1 650 000 katsojaa. Suomalaisista, uraansa yhä jatkavista elokuvaohjaajista ainoastaan Timo Koivusalo, Aleksi Mäkelä ja Aku Louhimies menevät tällä mittapuulla ohi Karukosken.

Karukoski on Renny Harlinin lisäksi ainut suomalainen ohjaaja, joka on ohjannut Hollywood-tuotannon. Ohjaajana Karukoski on myös osaltaan vaikuttanut koko suomalaisen elokuvan kehitykseen – melankolian ja synkkyyden sijaan tarinoita voi kertoa myös valon ja lämmön kautta.

Kalle Kinnusen ja Matti Rämön kirjoittama elämäkerta Hymypoika (Otava) käy läpi vaatimattomista oloista ponnistaneen Karukosken matkan Lepsämän kylästä Hollywoodin punaisille matoille. Samalla se avaa elokuvan tekemisen prosesseja ja suomalaisen elokuvan murrosta vuosituhannen vaihteesta tähän päivään.

Ystävien kanssa tehty elokuva nosti Dome Karukosken rytinällä valokeilaan

Dome Karukoski muistelee lämmöllä erityisesti uransa alku- ja loppupäätä. Esikoinen Tyttö sinä olet tähti (2005) menestyi hyvin, ja ohjaaja ryöpsähti valokeilaan.

Samuli Vauramo ja Pamela Tola nähtiin ensimmäisissä päärooleissaan Dome Karukosken esikoisohjauksessa Tyttö sinä olet tähti.

Samuli Vauramo ja Pamela Tola nähtiin ensimmäisissä päärooleissaan Dome Karukosken esikoisohjauksessa Tyttö sinä olet tähti. © Helsinki-filmi Oy

”Se on äärimmäinen kokemus, kun pääset ensimmäistä kertaa tekemään elokuvan ja julkaisemaan sen. Tyttö sinä olet tähti on rakas myös siksi, että se tehtiin ystävien kanssa. Monen ura oli alussa, ja tekemisessä oli lapsenomaista intoa”, Dome Karukoski sanoo.

Karukoski vaalii tätä muistoa ja pyrkii pitämään lapsenomaisen innokkuuden työssään mukana.

Tom of Finlandin (2017) tekemisen aikaan lapsenmielinen into oli hukassa. Silti elokuva on jäänyt Karukoskelle erityisesti mieleen, niin hyvässä kuin pahassa. Vaikka Tom of Finland ei Suomessa ollut katsojamenestys, myytiin sen levitysoikeudet 50 maahan.

”Teen Briteissä paljon töitä, ja siellä ihmiset edelleen kehuvat Tom of Finlandia. Tämä on kiinnostavaa siksi, että se oli äärimmäisen raskas projekti saada maaliin”, Karukoski kertoo.

Karukoski ja tuottaja-käsikirjoittaja Aleksi Bardy olivat haaveilleet suuresta kansainvälisestä tuotannosta jo pitkään. Touko Laaksosesta kertova elokuva toi jo käsikirjoitusvaiheessa Karukosken mieleen aiemmin kaatuneen Mannerheim-hankkeen: rahaa oli jo käytetty, mutta projekti ei ollut edennyt toivotulla tahdilla.

”Kiitos itselle jäi antamatta”

Tom of Finlandista tuli kansainvälinen yhteistuotanto, mutta budjetti pieneni alkuperäisestä. Karukoskella oli huoli kulttuurisesta omimisesta: voiko joukko heteroja tehdä elokuvan maailmankuulusta homoikonista?

Pekka Strang näytteli Touko Laaksosta Dome Karukosken ohjaamassa Tom of Finland -elokuvassa, jonka levitysoikeudet myytiin 50 maahan.

Pekka Strang näytteli Touko Laaksosta Dome Karukosken ohjaamassa Tom of Finland -elokuvassa, jonka levitysoikeudet myytiin 50 maahan. © Josef Persson

Hermoja raastoi myös Tom of Finland -säätiö, joka tahtoi puuttua jopa lavasteiden värin kaltaisiin pikkuseikkoihin. Kun kuvaukset saatiin alkuun, niissä oli jatkuva kiire.

Ensimmäistä kertaa ohjaajan hermot olivat niin kireänä, että se näkyi ulospäinkin. Kirjassa Karukoski sanoo, ettei pidä siitä, millaisen ihmisen Tom of Finlandin paine hänestä teki.

”Tekemisen prosessi jätti arpia. Jouduin tekemään rankkoja ratkaisuja, kuten poistamaan tarinaa eheyttäviä kohtauksia. Oli taiteilijana tosi murjottu olo, kun ”se olisi pitänyt tehdä näin”-mielipiteitä tuli joka suunnasta niin kuvausten aikaan kuin elokuvan jälkeen kritiikeissäkin. Kiitos itselle jäi antamatta”, Karukoski muistelee.

Lue myös: Dome Karukoski Tom of Finlandista: ”Ihme, että elokuva saatiin aikaiseksi”

Hollywoodin glamourissa on taikaa

Ennen Tolkienia Karukosken oli tarkoitus ohjata Keanu Reevesin tähdittämä Hollywood-tuotanto The Starling. Se ajautui kuitenkin rahoituskriisiin ja lensi pöytälaatikkoon.

Kuten mikään elokuvatuotanto, Tolkienkaan ei ollut helppo rupeama. Hollywoodissa Karukoski kuitenkin pääsi tutustumaan erilaiseen tapaan tehdä elokuvia. Jos Suomessa lähdetään siitä, että budjetin takia kaikesta joutuu karsimaan, Yhdysvalloissa yritetään tosissaan ratkaista ongelmat niin, että ohjaaja saa haluamansa lopputuloksen.

Missään muualla ei myöskään ole niin satumaista glamouria kuin Hollywoodissa.

”Olet Los Angelesissa menossa elokuvan ensi-iltaan, kadut on suljettu ja siellä on poliisisaattue, niin se on… Siinä on jotain maagista, mistä on joskus pienenä unelmoinut. Olen tosi kiitollinen siitä, että olen saavuttanut sen kokemuksen”, Karukoski sanoo.

Lue myös: Erikoishaastattelu: Dome Karukoski puhuu ensi kertaa Tolkien-elokuvasta – ”Toisestakin Hollywood-elokuvasta sopimus”

Karukoski hoivaa itseään luomalla uutta

Projektista toiseen viilettäminen oli uuvuttanut Karukoskea jo Napapiirin sankareista (2010) lähtien. Keho ja mieli huusivat lepoa esimerkiksi siten, että ohjaaja kärsi useista keuhkokuumeista. Tolkienin jälkeen oli vihdoin aika levätä.

”En ole tehnyt Tolkienin jälkeen mitään, vaan olen keskittynyt hoitamaan itseäni. Muutenkin minun pitäisi oppia rauhoittumaan hiljaisuuden äärelle paremmin”, Karukoski kertoo nyt.

Kevään koronavirusepidemia osaltaan pidentää lepotaukoa. Karukosken piti kuvata Lontoossa uutta tv-sarjaa, mutta tuotanto on tauolla. Lisääntyneellä vapaa-ajallaan ohjaaja on keskittynyt katsomaan elokuvia ja sarjoja sekä luomaan uutta kirjoittamalla. Siihen liittyy myös yksi Karukosken unelma.

Dome Karukoski ohjaa Nicholas Houltia ja Lily Collinsia Tolkien-elokuvan kuvauksissa.

Dome Karukoski ohjaa Nicholas Houltia ja Lily Collinsia Tolkien-elokuvan kuvauksissa. © Fox Searchlight Pictures

”Olen ollut kaikkien elokuvieni kirjoitusprosessissa mukana, mutta ihan nollasta olen tehnyt ainoastaan yhden lyhytelokuvan. Unelmani on, että ohjaisin jonain päivänä omasta aiheesta itse kirjoittamani elokuvan.”

Sellainen teksti Karukoskella onkin työn alla. Tolkienin tuottanut Searchlightkin on ollut varovaisen kiinnostunut tekstistä, joka käsittelee koulukiusaamiskokemuksia.

Toinen Karukosken unelmien unelma olisi ohjata trilogia J. R. R. Tolkienin kirjoittamasta Silmarillionista. Fantasiaeepos on ikään kuin Tolkienin alkuteos, joka kertoo hänen rakentamiensa maailmojen taustoja.

”Kyllä se on tässä ollut mielessä, miten paljon Silmarillionia rakastan. Uskon, että siitä saisi upean trilogian”, Karukoski sanoo.

Karukosken Searchlight-sopimuksessa on sovittu Tolkienin lisäksi toisestakin elokuvasta, mutta mikään ei ole varmaa.

Searchlight on Foxin tytäryhtiö, ja vuosi sitten Disney ja Fox yhdistyivät. Nyt koronavirus on lamauttanut elokuvakoneiston. Kuten Hymypojassakin todetaan, Hollywoodissa kukaan ei tiedä mitään, ja nyt tiedetään vielä vähemmän.

X