Mainos: Edes hankalat asiakkaat eivät saa työssään palkitun taksinkuljettaja Abdirahmanin hymyä hyytymään: ”Oma asenne ratkaisee”

Jaa artikkeliLähetä vinkki
30-vuotias Abdirahman Ali on ajanut taksia neljä vuoden ajan. Hän nauttii työn vapaudesta ja ihmisten kohtaamisesta.
Taksinkuljettajan työ on täynnä kohtaamisia. Taksi Helsingin palvelun laatua valvovat kiertävät taksitarkastajat, jotka pitävät huolen siitä, että kaikki on kuten pitääkin.

Vantaan Myyrmäestä kotoisin oleva Abdirahman Ali tuntee pääkaupunkiseudun kadut kuin omat taskunsa, sillä hän ajanut niitä työkseen vuodesta 2017 lähtien. Tavallista hiljaisempana korona-aikana Ali teki vuoden ajan myyntitöitä, mutta palasi taksin rattiin heti, kun se oli mahdollista.

“Oli niin ikävä sitä vapautta. Aluksi ajattelin, että voisin vaikka vuoden ajaa, sitten tuli toinen ja kolmaskin vuosi, kun huomasin, että tämä on tosi siisti juttu. Tykkään ajamisesta ja plussana saan siitä palkkaa”, hän kertoo.

Lokakuussa 30-vuotissyntymäpäiväänsä juhlinut Ali palkittiin vastikään Taksi Helsingin kuukauden kuljettajana, sillä hän sai syyskuussa kaikista kuljettajista eniten viiden tähden asiakas arvosteluita. Tunnustus yllätti hänet täysin.

“Olen oma itseni ja teen sitä, mistä tykkään. Pidän huolta asiakkaista ja haluan antaa heille elämyksen, jollaisen itse haluaisin asiakkaana. Voin auttaa vanhuksia ja muitakin ihmisiä ja huolehtia, että he pääsevät turvallisesti kotiovelle. Se on tärkeä syy, miksi teen tätä työtä.”

Luottamuksesi arvoinen

Kuten kaikkien Taksi Helsingin kuljettajien, myös Alin piti uransa aluksi suorittaa pakollinen kuljettajakoulutus ja läpäistä etenkin paikallistuntemusta sekä asiakaspalveluosaamista mittaava kuljettajakoe. Se meni kerralla nappiin.

“Minulla on hyvä kielitaito ja tunsin jo valmiiksi hyvin Helsingin kadut, kun olen täällä kasvanut. Koulutuksen jälkeen meni pari päivää siihen, että opiskelin tolppien numerot. Harjoittelin myös omaa ajotyyliä ja havainnointia. Piti oppia liikkumaan eri tavalla kuin normaalit autoilijat, jotta olen oikeassa paikassa oikeaan aikaan”, hän sanoo.

Taksinkuljettajan arki on täynnä kohtaamisia, joissa vaaditaan ennen kaikkea palvelualtista asennetta. Asiakaskokemuksen laatu varmistetaan koulutuksella, systemaattisella asiakasarviointien ja -palautteen seurannalla ja tarkastajien valvontatyöllä, Taksi Helsingin markkinoinnista ja myynnistä vastaava Suvi Viitala kertoo.

Suvi Viitala tietää, että Taksi Helsingin asiakkaat arvostavat laatua, turvallisuutta ja saatavuutta.

“Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaille laatu, turvallisuus ja saatavuus. Tilauksen täytyy myös olla nopeaa ja helppoa. Uusi palvelulupauksemme on, että olemme luottamuksesi arvoinen. Meidän pitää pystyä lunastamaan asiakkaiden odotukset ja saamiemme asiakasarviointien keskiarvo onkin huima 4.8/5”, hän kertoo.

Taksitarkastaja valvoo palvelun laatua

Taksi Helsingillä on ajavia taksitarkastajia, joiden tehtävänä on huolehtia palvelun laadun korkeasta tasosta. Tarkastustiimiin kuuluu viisi kokenutta ammattilaista, jotka valvovat toimintatapojen noudattamista, autojen siisteyttä ja kuljettajien pukeutumista.

Yksi heistä on Ari Knuutinen, jonka mukaan taitavan kuljettajan tuntomerkkejä ovat hyvät vuorovaikutustaidot, oikeanlainen asenne, empatiakyky ja tilannetaju.

Taksitarkastaja Ari Knuutisen työ on ennen kaikkea opastaa ja kouluttaa Taksi Helsingin kuljettajia.

“Meille ei pääse kuka tahansa kuljettajaksi, sillä meillä on aika tiukat kuljettajakokeet. Kannustamme kuljettajia myös opiskelemaan omatoimisesti ja kierrämme ohjaamassa, opastamassa ja neuvomassa. Tarpeen tullen sanktioimme kuljettajia, jos kaikki ei ole kunnossa.”

 Positiivinen asenne vie eteenpäin

Taksi Helsingin kuljettajat ajavat neljä miljoonaa kyytiä vuosittain, joten palautetta tulee myös asiakkailta. Kaikki saadut palautteet käsitellään, mikä auttaa yhtiötä kehittämään toimintaa entisestään. Knuutinen vastaanottaa ja selvittää palautteita yhdessä kollegansa Ilkka Korpelan kanssa. Puutteisiin puututaan välittömästi ja kuljettajia kutsutaan säännöllisesti toimistolle ohjaavaan ja opastavaan keskusteluun sekä lisäkoulutustarpeen arviointiin.

“Tiedämme, missä  autot liikkuvat, mitä mittareilla tehdään, paljonko kyyti on maksanut ja kuka on ollut kuljettajana. Kuljettajakortti on aina matkustajan nähtävillä ja kaikki autot ovat sitoutuneet käyttämään samoja hintoja. Kaikki pysytään selvittämään jälkikäteen”, Knuutinen kertoo.

 

Kuukauden kuljettaja Abdirahman Ali kokee tehneensä työnsä hyvin saadessaan asiakkaan hymyilemään.

Joskus kyytiin sattuu hankala asiakas, mutta Ali on työssään huomannut, että huononkin päivän saa usein muutettua paremmaksi, kun oma asenne on kohdillaan. Hänen mielestään hyvä kuljettaja on paitsi ystävällinen, myös ymmärtää, mitä asiakas kulloinkin tarvitsee.

Nuoresta asti tehty itsetutkiskelu on auttanut Alia ymmärtämään itseä sekä muita ihmisiä ja hän tunnustaa olevansa optimisti myös työn ulkopuolella.

“Ajattelen positiivisesti kaikista tilanteista. Moni tilanne hoituu keskustelulla ja on hienoa, kun saa toisen ihmisen hymyilemään. Minulle on sanottu, että sovin tälle alalle. Siitä tulee itsellekin hyvä mieli.”

Taksi Helsingin autoissa kuljettajakortti on aina matkustajan nähtävillä ja kaikki autot ovat sitoutuneet käyttämään samoja hintoja.

Tiesitkö?

  • Taksi Helsingin kyydin voi tilata puhelinsoitolla numerosta 0100 0700, tai Taksi Helsinki -sovelluksella. Sovellus on saatavilla Android– ja iPhone-puhelimille.
  • Taksi Helsinki on perustettu vuonna 1989 ja sen omistavat noin 800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry.
  • Taksi Helsingillä on ympärivuorokautinen palvelukeskus, joka palvelee numerossa 0100 0700.

Taksi Helsinki -sovellus on helpoin ja nopein tapa tilata taksi.

X